arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۱۰۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۷ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷

گام بلند بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی/ چرا نرخ دلار کاهش یافت؟

بعد از سقوط ازاد نرخ دلار از حدود ۱۹ هزار تومان به بازه ۱۲ هزار تومان توام با نوسان‌های مقطعی، بانک مرکزی به صورت مستمر و هوشمندانه اقدام به مداخلات نقطه‌ای در بازار نقدی تهران می‌کرد و این امر بخش مهمی از ثبات و کاهش نسبی نرخ ارزدر بازار ازاد را در یک ماه گذشته توضیح می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بعد از سقوط ازاد نرخ دلار از حدود 19 هزار تومان به بازه 12 هزار تومان توام با نوسان های مقطعی، بانک مرکزی به صورت مستمر و هوشمندانه اقدام به مداخلات نقطه ای در بازار نقدی تهران می کرد و این امر بخش مهمی از ثبات و کاهش نسبی نرخ ارزدر بازار ازاد را در یک ماه گذشته توضیح می دهد.

مجید شاکری: اما ظرف چند روز گذشته شیب این کاهش به مراتب بیشتر شده و حتی باعث شد صبح امروز نرخ بازار هرات در کانال یازده هزار تومان باز شود. این بار سرچشمه کاهش بیش از ان که در بازار نقد تهران باشد از انسوی مرزها اغاز شده است و مهمتر از آن علیرغم کاهش جدی نسبت به انتظارات بازار موج های برگشتی چندان پر قوت نیست. متغیر مسلط این روند جدید چیزی جز گام قاطع بانک مرکزی برای مقابله با پولشویی نیست: محدودیت سقف روزانه تراکنش روی POS.

توضیح آن که شکل اصلی تقاضای خرید گذاشتن برای درهم، دینار و افغانی در دبی، سلیمانیه و هرات پرداخت از طریق پوزهایی بود که به صورت غیر قانونی از مرز خارج شده بود و بدون محدودیت هر کارت می توانست چندین تراکنش 50 میلیون تومانی روی ان انجام دهد و پس از تسویه ریالی معادل ارزی ان را در محل برای مصارف خروج سرمایه، تسویه خرید قاچاق و ... انجام دهد. اکنون با محدود شدن سقف تراکنش عملا امکان گذاشتن سفارش های بزرگ خرید ارز بدون تسویه حضوری (در شعبه) ریالی مسدود شده و بازار کاملا بی سامان خارج از ایران تا حد قابل توجهی دستکم در بعد تسویه ریالی تحت اختیار بانک مرکزی در آید.

اعمال این سقف بلحاظ فنی پیچیدگی های بسیار دارد و چیزی بسیار بیشتر از ابلاغ یک دستورالعمل ساده است، هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر چگونگی ارتباط حساب مبدا و مقصد و انتقالات درون بانکی،...

آنچه رخ داده بدون شک مهمترین اقدامی است که تا به حال از بعد فنی برای مقابله با پولشویی در حوزه ریال در همه سالیان اخیر رخ داده است و شنیده ها حاکی است این روند در سطوح مختلف و استانداردهای پرداخت مختلف ادامه خواهد داشت. اقدام بانک مرکزی انصافا هم موفق و هم به موقع بوده است.

مبارزه واقعی و عملی با پولشویی یعنی امثال همین اقدامات و نه تکمیل چشم بسته و توام با فشار سیاسی خارجی بندهای باقی مانده برنامه اقدام FATF

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
2
ای کاش قانون از کجا آورده ایی در کشور تصویب و عملیاتی می شد
آن وقت تقریبا جلوی تمامی مفاسد و رانت ها و پول شویی ها گرفته می شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
4
امضا چشم بسته نیست ضمنا این کار کار درستی است اما پولشویی های کلان از کانال های رسمی انجام می شود برادران نه از طریق پوزها
نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
2
0
احسنت .خودمان با قوانین داخلی میتوانیم کشورمان را بسازیم
تحمیل کنوانسیون های خارجی با جشم بسته افتادن در چاله ی دیگری مثل برجام است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
2
دادگاه جنایت علیه بشریت بین المللی باید بن سلمان را برای جنایت های وی در یمن و دستور قتل خاشقچی تحت محاکمه قراردهد..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
0
1
ریشه مشکل جای دیگری است. سال ها است مبادلات کلان ارزی از دست بانک مرکزی خارج شده است. کاهش قیمت ارز در بازار هرات و سلیمانیه معنای دیگری دارد. بیخود خط ندهید: تکمیل چشم بسته بندهای باقی مانده ...
محمد
|
United States of America
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
تکمیل چشم بسته بندهای باقی مانده ؟ لطفا این رو هم بگید چند کشور این موافقتنامه و تکمیل چشم بسته رو تو دنیا امضا زدند.الان فقط ایران مونده و یمن و سوریه و کره شمالی .تا وقتی منافع کشورهای دیگه در لولویت ما باشه همین اش هست و کاسه .کافیه یه نگاه به کشورهای ترکیه و کره جنوبی و امارات و کویت بندازید تا معنی پیشرفت رو متوجه بشید.
نظرات بینندگان