arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۷

عربستان دستور توقف حملات به الحدیده یمن را صادر کرد

عربستان که در پی مقاومت ارتش و کمیته های مردمی یمن، برای اشغال بندر الحدیده در غرب این کشور راه به جایی نبرده است، شامگاه پنجشنبه به نیروهایش دستور داد ، حملات هوایی به این بندر راهبردی را متوقف کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک منبع نزدیک به ائتلاف سعودی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری رویترز گفت: ائتلاف دستور داده است که نیروهایش حملات در داخل الحدیده را متوقف کنند.


یک منبع دیگر غیرنظامی وابسته به این ائتلاف خودخوانده هم افزود: در جریان هستم که ائتلاف برای حضور حوثی ها در مذاکرات صلح که قرار است، اواخر ماه جاری میلادی در استکهلم سوئد برگزار شود، حملات خود را متوقف کردند.


از سوی دیگر، یک تن از اهالی الحدیده در گفت و گو با این خبرگزاری اعلام کرد: صبح امروز پنجشنبه، صدای خمپاره به گوش می رسید، اما آرامش بر شهر حکمفرماست، مردم درحال خروج از منازل خود هستند، ما نمی خواهیم که درگیری دوباره شروع شود، چرا که وضعیتی بغرنج و اسفناک داریم.


کشورهای غربی از جمله آلمان که تاپیش از کشته شدن خاشقچی، سلاح و مهمات زیادی در اختیار ائتلاف سعودی قرار می دادند، پس از این واقعه، در روابط خود تجدید نظر کردند و درصدد تحریم تسلیحاتی ریاض هستند.


قتل دوم اکتبر (10مهرماه) جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه که تاکنون برخی از زوایای آن همچنان پنهان مانده است، موجی از خشم و ناراضیتی کشورهای جهان را علیه سعودی درپی داشته و موجب شده است تا ریاض در تامین تسلیحات خود در جنگ علیه یمن با مشکل روبرو شود.


در همین راستا، پارلمان اروپا، دوشنبه گذشته از پیش نویس طرحی خبر داد که در آن از کشورهای عضو می خواهد که فروش تسلیحاتی به تمامی کشورهای شرکت کننده در ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به صورت فوری تحریم شود.


از سوی دیگر، سازمان عفو بین الملل هفته گذشته درباره تداوم درگیری های شدید در الحدیده هشدار داد و اعلام کرد که جان غیر نظامیان در این منطقه بشدت در خطر است.


مهرماه گذشته بود که (سپتامبر 2018) ائتلاف متجاوز سعودی دور دوم حملات به الحدیده را برای اشغال این شهر آغاز کرد، اقدامی که با هدف وادار کردن انصارالله به پذیرش شروط تحمیلی ریاض و هم پیمانانش صورت گرفت.


همچنین سازمان های امدادرسانی بین المللی نسبت به حملات گسترده ائتلاف سعودی به شهر الحدیده هشدار دادند و اعلام کردند که بسته شدن این گذرگاه که بیش از 80 درصد واردات مواد غذایی، دارویی و کمک های بشردوستانه یمن از آن صورت می گیرد، منجر به قحطسالی مفرط شود.


عربستان 23 خردادماه گذشته نیز، نخستین دور از حملات خود به بندر الحدیده برای تصرف آن را آغاز کرد که این تلاش ها با مقاومت ارتش و کمیته های مردمی یمن به شکست انجامید و راه به جایی نبرد.


درگیری های یمن که عربستان از سال 2015 با حملات هوایی رسما دخالت خود را در آن آغاز کرد، از سوی سازمان ملل متحد به عنوان بدترین بحران انسانی در سطح جهان اعلام شد، به گونه ای که 22 میلیون و 500 هزار نفر از کل جمعیت 29 میلیونی این کشور، نیازمند کمک رسانی فوری هستند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان