arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۱۷۱
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷
یادداشت ولی نصر در نیویورک تایمز:

ماجرای خاشقجی چگونه به نفع ایران تمام شد؟ / آیا ریاض بزودی سطحی از روابط با تهران را احیا خواهد کرد؟

هم اکنون دولت در تهران اطمینان یافته که اقتصاد کشور موفق به دفع بخش بزرگی از شوک ناشی از تحریم ها شده است و اینکه ایران قادر خواهد بود به اندازه کافی نفت به هند، چین، روسیه و اروپا بفروشد تا اقتصاد خود را سرپا نگه دارد. / در حال حاضر، برای همه روشن شده است که عربستان قادر به تشکیل یک ائتلاف منطقه ای برای بیرون راندن ایران از سوریه، لبنان، عراق و یمن نخواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ولی نصر مشاور سابق اوباما در نیویورک تایمز نوشت: اگرچه دولت ترامپ هنوز آمادگی پذیرش این موضوع را ندارد اما پس از قتل جمال خاشقجی در استانبول، سیاست خاورمیانه دولت وی دچار دردسر بزرگی شده است. فشار آوردن اخیر آمریکا بر عربستان به منظور پایان دادن به جنگ یمن، حکایت از آن دارد که تا چه اندازه اعتبار عربستان سعودی به عنوان محور سیاست خاورمیانه دولت آمریکا حتی در چشمان دونالد ترامپ خفیف شده است.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: هدف راهبرد آمریکا این بود که با همکاری عربستان، نفوذ ایران در منطقه تضعیف شود. اما اکنون می توانیم ببینیم که ایرانی ها در گسترش نفوذ خود در منطقه علی رغم اعمال شدیدترین تحریم ها از هفته پیش، دست بازتری یافته اند. احتمالا این آزادی عمل بیشتر صرف مانور دادن و معامله کردن شود تا خصومت ورزیدن.

این گونه نیست که ایران انتظار داشته باشد پس از قضیه قتل خاشقجی، سیاست آمریکا در خصوص این کشور تغییر پیدا کند. در عوض تضعیف اعتماد به عربستان در سرتاسر منطقه می تواند بیشتر از پیش موید منطق راهبرد جاری دولت ایران باشد -یعنی مدیریت فشارهای آمریکا از طریق جابجایی منابع داخلی، تکیه بر اروپا، چین و روسیه برای باز نگه داشتن کانال های تجاری و انسجام بخشی به متحدان و حوزه های نفوذ از طرق سیاسی.

طی چند سال گذشته تا حدی به علت تعهد روسیه به باقی ماندن در سوریه، ایران قادر بود از افزایش تنش با آمریکا اجتناب کند. اما حتی پس از حملات متعدد هوایی اسراییل به مواضع ایران در سوریه، تهران نشانه ای از قصد ترک سوریه بروز نمی دهد. به همین ترتیب پس از به آتش کشیدن کنسولگری ایران در بصره که انتظار می رفت تقابل هایی در عراق به وجود بیاورد، ایران واکنش شدیدی نشان نداد. در عوض ایران به آرامی به شکل گیری دولتی در عراق کمک کرد که از پشتیبانی شبه نظامیان طرفدار تهران برخوردار است. آمریکا مایل به حذف این گروه های شبه نظامی از صحنه سیاست عراق است.

اکنون نیز سران ایران امید دارند تضعیف موقعیت عربستان، این کشور را به پایان دادن به جنگ یمن و محاصره قطر وادار کند. در طول این مدت نیز ایران تمایل خود را به مذاکره با عربستان نشان داده است به خصوص اکنون که آمریکا خواستار پایان دادن به جنگ یمن شده است، ممکن است سعودی ها نیز مایل به مذاکره با ایران باشند. همچنین احتمال دارد ریاض به منظور تجدیدنظر در روابط با ترکیه که از قطر حمایت می کند و از قتل خاشقجی در خاکش عصبانی است، بخواهد سطحی از روابط با ایران را احیا کند.

در ازای سیاست حفظ آرامش، ممکن است ایران قدرت چانه زنی خود را افزایش دهد تا حتی بر سر توان موشکی و هسته ای خود به مذاکره با آمریکا بپردازد. هم اکنون دولت در تهران اطمینان یافته که اقتصاد کشور موفق به دفع بخش بزرگی از شوک ناشی از تحریم ها شده است و اینکه ایران قادر خواهد بود به اندازه کافی نفت به هند، چین، روسیه و اروپا بفروشد تا اقتصاد خود را سرپا نگه دارد. اتحاد محافظه کاران و میانه روها حول پرچم کشور موجب شده اعتراضات عمومی که آمریکا در نتیجه افزایش فشار به شکل گیری آنها دل بسته بود، خنثی شوند.

دولت ترامپ با این بهانه که توافق هسته ای نتوانسته بود مانع دخالت های منطقه ای ایران شود و ادعای اینکه می تواند به توافق بهتری با ایران برسد، از توافق هسته ای قبلی خارج شد. اما اکنون ترامپ متوجه شده که کشیدن ایران به پای میز مذاکره دشوارتر نیز شده است. اگر هم ایران مذاکره را بپذیرد، در موقعیت ضعف قطعی قرار نخواهد داشت. تمام کاری که باید انجام دهد، پایبند ماندن به توافقی است که با اوباما به امضا رسانده است و به ترامپ نشان دهد که راهبرد فشار حداکثری ناکارآمد شده است. آنگاه ایران آماده مذاکره واقعی خواهد بود.

از ابتدا دولت ترامپ اعتقاد داشت که از طریق متحد شدن با بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی قادر خواهد شد که به نفوذ ایران در منطقه خاتمه دهد. اما دنباله ای از گام های اشتباه سعودی ها که قتل خاشقجی آخرین آنها بود، نتیجه معکوس به بار آورد و فضا برای ابتکارات راهبردی ایران بازتر شد. راهبرد تکیه به عربستان سعودی برای محدود کردن ایران همواره محل تردید بوده است. عربستان سعودی هرگز قادر نبوده مانع گسترش نفوذ منطقه ای ایران شود و در سال های اخیر نفوذ ایران فقط روند صعودی داشته است. مثلا به دلایل عملی، عربستان کاملا مداخله در سوریه را ترک کرده و سرنوشت آن را به توافق آمریکا با ایران سپرده است.

گام های اشتباه عربستان از سال ۲۰۱۵ با حمله به یمن آغاز شد و متعاقب آن محاصره قطر و بازداشت یک هفته ای نخست وزیر لبنان در ریاض برای قطع ارتباط او با حزب الله که البته به نتیجه نرسید. همه آنها اقداماتی ناشیانه بودند تا سایر کشورهای عرب را از تعامل با ایران و متحدانش بهراسانند. اما تمام این اقدامات نتیجه ای معکوس داشت و بازیگران کلیدی منطقه که متحدان آمریکا نیز میان آنها هستند، عربستان را تهدید بزرگتری از ایران قلمداد کردند.

قضیه خاشقجی موجب شد هسته اصلی راهبرد ترامپ در منطقه و جایگاه ولیعهد و حمایت از شراکتش با آمریکا را به شدت تضعیف کند. اکنون توان عربستان سعودی برای کمک به اسراییل در مقابله با ایران و زمینه سازی سیاسی برای توافق نهایی میان اسراییل و فلسطین بسیار دور از دسترس است. اکنون موضع اسراییل تضعیف شده و موضع ترکیه که تمایل به گسترش نفوذ در منطقه دارد و در نگرانی از اتحاد عربستان با اسراییل با ایران اشتراک نظر دارد، تقویت شده است.

در حال حاضر، برای همه روشن شده است که عربستان قادر به تشکیل یک ائتلاف منطقه ای برای بیرون راندن ایران از سوریه، لبنان، عراق و یمن نخواهد بود. ترامپ تنها زمانی می تواند امید به برقراری ثبات در منطقه داشته باشد که قبل از هر چیز بر پایان دادن به جنگ های منطقه متمرکز شود مگر آنکه بخواهد سربازان زیادی به منطقه اعزام و برای مدت زیادی همانجا مستقر کند تا اطمینان حاصل کند که نفوذ ایران باز نخواهد گشت. آنگاه جهان می تواند امیدوار باشد که "فشار حداکثری" موفق به تعامل با ایران در خصوص سایر مسائل منطقه ای شود. پذیرش این حقایق به معنی پایان دادن به نفوذ ایران نخواهد بود اما می تواند محدودیت هایی برای آن به وجود بیاورد و فرصت کافی برای بازسازی و قدرت گیری جهان عرب فراهم آورد که در نهایت بهترین راهکار برای کنترل قدرت ایران است.

اما برای ایران، نیازی نیست که دست به اقدامات خاصی بزند بلکه کافی است منتظر بماند تا دولت ترامپ کاملا متوجه نیاز به توازن قدرت در منطقه بشود. با کمرنگ شدن رویای ترامپ برای برقراری یک نظم عربی، از یک واقعیت تلخ رونمایی می شود: هیچ چالش عربی قابل اتکایی برابر نفوذ منطقه ای ایران وجود ندارد و همچنین امیدی نیست که افزایش تهدیدات و فشارهای آمریکا به کاهش آن بینجامد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
2
5
نکته مهمی که در تجلیل ولی نصر نادیده گرفته شده فقدان توان مالی و لجستیکی به منظور تداوم نگهداشت قدرت نفوذ در سطوحی یکسان و بلکه پیش رونده است که هیچ کدام از دو رقیب نامبرده در تحلیل و حتی بازیگر سوم یعنی ترکیه دارای آن نیستند وقتی اجتماع عقلا و متفکران سیاست خارجی دولتهای ابر قدرتی همچون امریکا روسیه و چین هیچ کدام مایل به انجام این نوع بازیها در منطقه نبوده و نیستند کدام منطق تشویق و تشجیع این نوع بازیهای ناسازگار قدرت در منطقه را دامن می زند؟ بیشتر بیاندیشیم ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
2
8
حقایق رو کتمان نکنید . ما شوک پیشواز داشتیم .. وقتی طرف مرده که شوک بر روی او اثری ندارد . دلار از 3700 به 20000 تومان را که یادتان هست . قیمت ها همه چند برابر شده . اینها اگر شوک نیست پس چیست . توقع داشتید پودر شویم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
دوست عزیز اوضاع می تونست بدتر از این باشه افزایش نرخ دلار تا سطح 8000 یا 9000 تومن چیز عجیبی نبود و بدون وجود شوک یا تحریمی هم پیش بینی میشد. چون چهار سال قیمتش به صورت مصنوعی ثابت نگه داشته شده بود. شما باید وضعیت ونزولا رو ببینید تا فرق مردن رو با بی هوش شدن بهتر درک کنید. ضمنا شوک پیشواز چیزی واقعی و در اثر تحریم نبوده بخشی از اون سیاست دولت و بخشی حبابه و میتونه هر لحظه اتفاق بیافته چه با تحریم و چه بدون تحریم. در مجموع خود تحریم تا الان اثری فاجعه باری نداشته هرچند که برای مردم اذیت کننده بوده و هیچ دستاورد سیاسی هم برای ترامپ تا الان نداشته و البته باعث افزایش قیمت نفت شد
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
کار خوبی کردید که بخش نظرات مجدد فعال شده، کمی هم در مقالات روز از سیاسیون معتبر بهره ببرید تا اعتبار سایت انتخاب برگردد، فراموش نکنید شما نزدیکترین رسانه به اصلاح طلبان و شاید تنها رسانه اصلاح طلبان هستید.
رضا
|
India
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
اصولا این که نفوذ ایران نامیده می سود جز اینکه بهانه ایی برای حضور امریکا در منطقه و چاپیدن اموال مسلمانان داشته باشد چه فایده ایی برای مردم ایران دارد. انچه برای مردم ایران از این به اصطلاح نفوذ عاید شده است زندگی در سطح کشورهای فقیر است در حالی که ثروتمند ترین کشور را دارند.
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
1
0
بررسی اوضاع واحوالات کشور ومنطقه(تشدیدتحریم ها،ائتلاف دشمنان،حرکتهای تخریبی منافقین داخلی) ناخودآگاه ذهن ها متوجه جنگ احزاب می کند.آما همزمان باحرکت منافقین داخلی که تقریبا"همگی یااکثرا" دارای مناصب بسیارمهم هستندمی تواند شرایط بعدازحکمیت(برجام)را رقم بزند(تخریب حاکم اسلامی تاجای فرموددیروز امیرشان بودم وامروزمامور آنها هستم)...دراینجا باید دید تقدیروسنت الهی چه چیزی را رقم خواهدزد.امام علی(ع):تاریخ تکرارمیشوداما بطریق دیگری... اللهم عجل الولیک الفرج
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
تحلیل آبکی ! نه خاشقچی برای عربستان اهمیت دارد . و نه در معادلات اصلا به حساب میاد و نه ارتباطی به روابط دارد هر رژیمی مخالفانش را میکشد.
بختیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
تحلیل آبکی ! نه خاشقچی برای عربستان اهمیت دارد . و نه در معادلات اصلا به حساب میاد و نه ارتباطی به روابط دارد هر رژیمی مخالفانش را میکشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
0
1
ایرانی ملتی پای کار و جوانانی باهوش و ظلم ستیز دارد هیچ کشوری با منطق زور نمی تواند بر ایران مسلط شود تنها نیاز ایران در برابر عربستان و دیگر کشورهای ظالم اتحاد و همدلی و استقامت برای حفظ دین و کشور در لوای اسلام و بهره گیری از توان داخلی و اعتماد به جوانان ومشورت گیری از تجربه کهنه سربازان در عرصه علم و سیاست و مدیریت است ودل سپردن به رهنمودهای رهبری و مبارزه جدی با فرهنگ منحط غرب است.
نظرات بینندگان