arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۲۱۸
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷

عمران خان ساعت اهدایی ۱۲۰ هزار دلاری بن سلمان را به خزانه پاکستان تحویل داد

درحالیکه خبر پرداخت بسته کمک سه میلیارد دلاری ریاض به اسلام آباد طی روزهای اخیر مورد توجه رسانه های پاکستانی قرار گرفته، خبر تحویل هدیه گرانبهای ولیعهد عربستان به نخست وزیر پاکستان به خزانه این کشور، موج خبری جدیدی در پاکستان راه انداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش تارنمای خبری «اکسپرس تریبیون» پاکستان، 'عمران خان' نخست وزیر پاکستان در سفر ماه گذشته به عربستان، در دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، از وی یک ساعت مچی به ارزش 16 میلیون روپیه (حدود 120 هزار دلار) به عنوان هدیه دریافت کرد.


وی این هدیه گرانبها را به محل نگهداری هدایا در خزانه پاکستان به نام 'تشکخانه' تحویل داد.


در صفحه فیسبوک عمران خان آمده است: «نخست وزیر می توانست این هدیه بسیار گرانبها را با پرداخت 10 درصد قیمت آن به خزانه دولت، نزد خود نگه دارد اما وی ترجیح می دهد این کار را نکند».
پیش از این نیز، داستان اهدای یک گردنبند گرانبها از سوی بانوی اول ترکیه به «یوسف رضا گیلانی» نخست وزیر وقت پاکستان برای هزینه کردن در اقدامات امداد و نجات زمین لرزه مرگبار سال 2005 میلادی خبرساز شده بود.


یوسف رضا گیلانی آن هدیه را پس از اینکه معلوم شد آن را نزد خود نگه داشته، به خزانه دولت تحویل داد.


خبر تحویل ساعت مچی گرانبهای ولیعهد سعودی به عمران خان در حالی در رسانه های مجازی پاکستان منتشر شد که «نواف سعید المالکی» سفیر عربستان در پاکستان روز چهارشنبه و پس از دیدار با عمران خان اعلام کرد طی دو سه روز آینده، بخش نخست کمک های مالی عربستان به مبلغ سه میلیارد دلار در اختیار دولت اسلام آباد قرار می گیرد.


سفیر عربستان در پاکستان روز چهارشنبه در مصاحبه با یکی از رسانه های این کشور گفت: علاوه بر پرداخت سه میلیارد دلار، عربستان طرحی نیز برای ارائه کمک های نفتی و انرژی به پاکستان به ارزش سالانه سه میلیارد دلار دارد و از این طریق بخشی از نیازهای انرژی پاکستان تامین خواهد شد.

 

به گفته نواف سعید المالکی، شرکت های عربستانی علاقه مند به سرمایه گذاری عظیم به مبلغ 6 تا 8 میلیارد دلار در جهت تأسیس یک پالایشگاه نفت در پاکستان هستند.


وی همچنین به تمایل عربستان برای سرمایه گذاری در بخش های انرژی بویژه تاسیس یک کارخانه پتروشیمی در نزدیکی شهر کراچی اشاره کرد.
پس از اعلام کمک های ریاض به اسلام آباد، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان طی سخنرانی در جلسه مجلس سنای پاکستان درمورد شرایط کمک های پرداختی به این کشور از سوی عربستان گفت: موضوع پنهانی درمورد بسته اعتباری عربستان نداریم.


وی افزود: این بسته اعتباری بر اساس قول یا شرایطی پرداخت نشده است.
شاه محمود قریشی با بیان اینکه پاکستان در هیچ جنگ نیابتی شرکت نخواهد کرد، ادامه داد: اسلام آباد در مقابل کمک های عربستان، شریک هیچ جنگ خارجی دیگری نخواهد شد.


پیشنهاد کمک مالی عربستان به پاکستان پس از آن مطرح شد که عمران خان نخست‌ وزیر پاکستان در ماه جاری در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان در ریاض موسوم به «داووس صحرا» شرکت کرد.


این کنفرانس در حالی برگزار شد که سران تعدادی از کشورها و رؤسای شرکت های مختلف در اعتراض به دخالت عربستان در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی از حضور در آن خودداری کردند.


جمال خاشقچی 10 مهر ماه پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، توسط تعدادی از ماموران امنیتی به قتل رسید.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان