arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷

ادامه سیاست تنش زای امریکا در مقابل چین/ دریای جنوبی چین متعلق به هیچ کشوری نیست

معاون رئیس جمهوری آمریکا که درسنگاپور به سرمی برد دراظهاراتی تنش زا اعلام کرد: دریای جنوبی چین در جنوب شرق آسیا متعلق به هیچ کشوری نیست و آمریکا به حضور نظامی اش در این آبراه استراتژیک ادامه می ده
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مایک پنس که در غیاب دونالد ترامپ در 33 امین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن ' شرکت کرده بود امروز پس از دیدار با لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور دریک کنفرانس خبری ادعای آمریکا را دوباره مطرح و اعلام کرد: پهنه آبی دریای جنوبی چین متعلق به هیچ یک از کشورها نیست.


این اظهارات درحالی مطرح می شود که چین بزرگترین ادعای ارضی را دراین دریا دارد .
علاوه برپکن که قریب به 90 درصد از این دریا را متعلق به خود می داند، مالزی، برونئی، فیلیپین ، تایوان و ویتنام نیز در این دریا ادعای ارضی دارند .


معاون ترامپ با تکرار ادعاهای پیشین آمریکا گفت که واشنگتن این آبها را بین المللی می داند و به ترددهای نظامی دریایی و هوایی خود بر سطح و فراز این آبها ادامه می دهد تا از آزادی حمل و نقل دریایی در این منطقه مطمئن باشد.


پنس تاکید کرد: نیروهای هوایی و دریایی آمریکا تازمانیکه قوانین بین المللی اجازه دهد در آبهای بین المللی تردد می کنند و دریای جنوبی چین نیز در زمره این مناطق است.


تردد جنگنده ها و ناوهای جنگی آمریکا در دریای جنوبی چین نه تنها با واکنش پکن روبه رو شده بلکه سبب افزایش تنش ها در این منطقه از جهان شده است.


پکن با انتقاد از حضور نظامی آمریکا دراین پهنه دریایی بر حاکمیت خود دراین آبراه استراتژیک تاکید دارد.


دریای جنوبی چین منطقه ای است که سالانه 3 تریلیون دلار تبادلات جهانی از آن می گذرد و برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز بر سر مالکیت بخش هایی از این آبراه و منابع آن با چین اختلاف ارضی دارند.


پنس روز گذشته در اجلاس سران آسه آن نیز به رهبران کشورهای آسیای جنوب شرقی گفت که هیچ جایگاهی برای 'امپراطوری و تجاوز' در منطقه هند-اقیانوس آرام وجود ندارد، که ناظران منطقه ای آن را اظهاراتی علیه اقدامات چین در این منطقه ارزیابی کردند.


پنس در حاشیه اجلاس آسه‌آن همچنین با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار کرد و بر عزم واشنگتن درحفظ آزادی دریانوردی و هوانوردی در آبهای آسیا و اقیانوس آرام تاکید کرد.


وی افزود : رزمایش دریایی روزهای گذشته نیروهای آمریکایی، ژاپنی و هندی دراین آبها بیانگر تعهد مشترک این سه کشور به تضمین دسترسی آزاد دریایی در منطقه است.


پنس همچنین به نخست وزیر هند گفت: آمریکا از هند و تمام کشورها که فشارها علیه کره شمالی را برای خلع سلاح هسته ای ادامه داده اند حمایت می کند.


معاون ترامپ همچینین دیدارهایی با تعداد زیادی از رهبران و مقام های ارشد کشورهای مختلف شرکت کننده در اجلاس سران آسه آن در سنگاپور از جمله نخست وزیر ویتنام ، رئیس جمهوری اندونزی و رایزنی هایی با سایر رهبران از جمله نخست وزیر مالزی و رئیس جمهوری روسیه داشت.


پنس قراراست در اجلاس سران کشورهای اپک نیز که از فردا در پاپوا گینه نو برگزار می شود ، شرکت کند.


33امین اجلاس سران آسه آن روز گذشته پس از چهار روز فعالیت در سنگاپور به کار خود پایان داد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان