arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷

نشنال اینترست: تحریم‌های ایران برای آمریکا خطرناک است

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی بر این باور است که اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران یک راهبرد خطرناک برای ایالات متحده خواهد بود و در این تحلیل آورده است: بی شک اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران موحب افزایش احساسات ضد آمریکایی در ایران خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش انتخاب به نقل از نشنال اینترست، دولت ترامپ به تازگی همه تحریم هایی را که پس از توافق هسته ای 2015 میلادی علیه ایران لغو شده بود، بار دیگر اعمال کرده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیش از این از توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران خارج شده بود.

بر اساس این گزارش مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز در این باره گفت: مطمئن هستم که این تحریم ها از جمله هدف قراردادن صادرات نفت، بانکداری و کشتیرانی، اثر مطلوبی را برای تغییر رفتار رژیم ایران خواهد داشت.

نشنال اینترست افزود: به نظر می رسد یک رویکرد واقعی تر و محاسبه شده تر می تواند بیشتر به نفع آمریکا و همین طور مردم ایران باشد.

به نظر می رسد انتظارات مورد نظر مایک پامپئو از اعمال تحریم ها علیه ایران، نقش برآب خواهد شد. این تحریم ها احتمالا ناکارآمد خواهند بود چرا که چنین تحریم هایی معمولا کارایی لازم را نداشته است.

این گزارش افزود: خطرات ناشی از تبعات ناخواسته این تحریم ها بسیار گسترده و بزرگ است و زندگی و رفاه مردم ایران را به شدت تهدید می کند و به روابط آمریکا و متحدانش ضربه خواهد زد. این تدابیر مجازات آمیز بدون داشتن نتایج و دستاوردهای مثبت، مسیری به سوی منازعات بیشتر است نه همکاری و صلح یا حتی پیشبرد منافع آمریکا. هدف ما باید تعامل سازنده با ایران باشد.

نشنال اینترست نوشت: ساختار سیاست خارجی آمریکا بر این مبنا است که تحریم ها را یک ابزار همه کاره می داند و آماده است تا هر زمانی که آغاز یک جنگ را بسیار پر هزینه بداند، از این تحریم ها استفاده کند. در این مورد نیز دولت ترامپ از این قاعده کلی تبعیت کرده ولی هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد تحریم های واشنگتن نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

نتایج مطالعه و بررسی که از 85 برنامه تحریم در سطح بین المللی انجام شده نشان می دهد که طی دهه های گذشته تنها چهار برنامه اعمال تحریم های بین المللی موفقیت آمیز بوده است. نتایج تحقیق و مطالعه تحلیلگران حاکی است که تحریم ها منجر به دستیابی به اهداف مهم سیاست خارجی نمی شود. در عوض این تحریم ها هزینه های انسانی سنگینی بر کشورهای هدف تحمیل کرده است، از جمله شهروندان بی گناهی که کوچکترین تاثیری بر رفتار و اقدامات دولت ندارند.

اتحادیه اروپا به طور کلی و کشورهای اروپایی امضا کننده توافق هسته ای ایران نیز به طور خاص با انتشار بیانیه ای اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران را محکوم کرده و نسبت به این اقدام ابراز تاسف کرده اند. با این حال دولت ترامپ شرکت های اروپایی را تهدید کرده است که اگر از این تحریم ها تبعیب نکنند، با تحریم های واشنگتن روبرو خواهند شد.

بی شک اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران موحب افزایش احساسات ضد آمریکایی در ایران خواهد شد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان