arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷

طرح تحریم احتمالی بن سلمان در سنای آمریکا بررسی می‌شود

سناتورهای آمریکایی پس از دیدن تحریم‌های نمایشی دولت ترامپ علیه چند مقام دست چندمی سعودی، دست به کار شده‌اند و طرحی ارائه کرده‌اند که در صورت تصویبش، امکان تحریم محمد بن سلمان به خاطر قتل خاشقچی میسر می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح تحریم احتمالی بن سلمان در سنای آمریکا بررسی می‌شود

یک روز پس از اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر تحریم ۱۷ تبعه سعودی به دلیل دست داشتن در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، خبرهایی آمده که نشان می‌دهد کنگره آمریکا گام در مسیر اقدامی عملی‌تر گذاشته است.

حدود یک ماه پیش بود که خاشقچی برای انجام امور کنسولی وارد کنسول‌گری عربستان در استانبول شد؛ وی که منتقد سیاست‌های تازه‌برتخت‌نشستگان آل‌سعود و به خصوص «محد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است، هیچ‌گاه با پاهای خود از کنسول‌گری خارج نشد و سعودی‌ها پس از متمسک شدن به انواع و اقسام ادعاها و توجیهات، قبول کردند که وی در کنسول‌گری کشته شده است.

دیروز دولت «دونالد ترامپ» در اولین گام عملیاتی برای به اصطلاح تنبیه عوامل این جنایت، ۱۷ تبعه سعودی را تحریم کرد؛ یکی از مشاوران شاه عربستان و سرکنسول این کشور در استانبول، تنها مقامات شناخته‌شده این لیست هستند.

حالا اما پایگاه خبری المانتیور مدعی شده که کنگره آمریکا قصد دارد واقعاً برخی از خودی‌های دستگاه حاکمه سعودی را تنبیه کند. طرح تهیه شده در سنای آمریکا که سناتورهایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از آن حمایت کرده‌اند، علاوه بر تحریم شاهزاده‌های سعودی، قطع سوخت‌رسانی به جنگنده‌های سعودی راهی یمن و تحریم طرف‌های خواهان ادامه جنگ در یمن را شامل می‌شود.

در متن این طرح پیشنهادی، هدف تحریم‌های حقوق بشری، اینگونه توصیف شده:

«هر یک از اعضای دولت یا خاندان سلطنتی سعودی».

گفته می‌شود که هدف سناتورها از این جمله‌بندی، تحریم احتمالی محمد بن سلمان است. با توجه به حضور شخصی ۷ نفر از محافظان شخصی بن‌سلمان در عملیات تکه‌تکه کردن جسد خاشقچی و دیگر دلائل آشکاری که بر دستور ولیعهد جوان سعودی برای کشتن خاشقچی صحه می‌گذارد، سعودی‌ها در  هر بیانیه‌ای بر عدم اطلاع بن‌سلمان از کلیت این ماجرا تأکید می‌کنند.

دیشب هم که دادستان کل عربستان از صدور کیفرخواست اعدام برای ۵ نفر از مرتبطین با قتل خاشقچی خبر داد، برای بار چندم تأکید کرد که «شاهزاده بن‌سلمان نقشی در این ماجرا نداشته است.»

منبع: فارس
نظرات بینندگان