arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷

بغداد و اربیل بر سر آغاز صادرات نفت کرکوک توافق کردند

سخنگوی وزارت نفت عراق از توافق اولیه میان بغداد و اربیل بر سر صادرات نفت کرکوک از مسیر کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بغداد و اربیل بر سر آغاز صادرات نفت کرکوک توافق کردند 'عاصم جهاد' روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس این توافق، صادرات نفت از میادین کرکوک بار دیگر بوسیله خط لوله به مبدا جیهان آغاز خواهد شد.
وی گفت: با نهایی شدن این توافق روزانه به طور متوسط 50 تا 100 هزار بشکه نفت از کرکوک و با مدیریت شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) صادر خواهد شد. 
صادرات نفت از کرکوک جدا از صادرات روزانه 300 هزار بشکه نفتی است که کردستان عراق از میدانهای نفتی تحت کنترل خود استخراج و روانه بازارهای جهانی می کند.
دولت اقلیم کردستان عراق در پی از دست دادن میدانهای نفتی کرکوک در سال گذشته - در پی استقرار نیروهای فدرال بجای پیشمرگه های کرد عراقی دراین منطقه در تلاش برای کسب رضایت بغداد برای صادرات نفت تولید شده در استان کرکوک از طریق اقلیم بوده است.
نفت کرکوک و چگونگی از سرگیری صادرات آن یکی از محورهای مهم اختلاف میان بغداد و اربیل بویژه از زمان برگزاری همه پرسی جدایی طلبانه و شکست خورده در کردستان عراق در مهرماه 96 تاکنون بوده است. 
عراق ماه سپتامبر گذشته بطور متوسط روزانه (3,469) میلیون بشکه و به قیمت متوسط هر بشکه (74،912) دلار صادر کرده است.

نظرات بینندگان