arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷

لوکزامبورگ: درخواستی برای میزبانی کانال مالی ایران و اروپا ارائه نشده

وزیر امور خارجه لوگزامبورگ گفته که از این کشور برای میزبانی کانال مبادله مالی ایران و اروپا درخواست رسمی به عمل نیامده است. مکانیسم ویژه اروپا برای تسهیل مبادلات مالی که به SPV معروف شده می‌تواند به طرف‌های ایرانی برای صادرات نفت و گاز در مقابل دریافت کالا از اتحادیه اروپا کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه لوگزامبورگ گفته که از این کشور برای میزبانی کانال مبادله مالی ایران و اروپا درخواست رسمی به عمل نیامده است.

به گزارش فارس، «جیل آسلبورن»، وزیر امور خارجه لوگزامبورگ گفته که از این کشور برای میزبانی کانال مبادله مالی ایران و اروپا درخواست رسمی به عمل نیامده است.

آسلبورن درباره گزارش اخیر رویترز مبنی بر قصد کشورهای اروپایی برای وادار کردن لوکزامبورگ به پذیرفتن میزبانی این ساختار ویژه به «لاورنس نورمن»، خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال گفت: «از ما هیچ‌گاه رسماً انجام این کار خواسته نشده و ما هم هیچگاه با انجام آن موافقت نکرده‌ایم.»

طرح جدید اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران پس از بازاعمال تحریم‌های آمریکا با توجه به اینکه هیچ کشور اتحادیه اروپا میزبانی اجرای این طرح را به دلیل ترس از اقدام‌های تنبیهی آمریکا نپذیرفت، تقریبا ناکام مانده است.

رویترز چند روز پیش نوشته بود دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند قدرت‌های اصلی اروپا نظیر آلمان، فرانسه و انگلیس پس از امتناع اتریش از پذیرش میزبانی این ساختار فشارهای خود را روی کشور لوکزامبورگ برای قبول این اقدام افزایش داده‌اند.

در حال حاضر چشم‌انداز این طرح روشن نیست چرا که به ایران در زمینه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و تعدیل برنامه‌های هسته‌ای هشدار داده شده است.

مکانیسم ویژه اروپا برای تسهیل مبادلات مالی که به SPV معروف شده می‌تواند به طرف‌های ایرانی برای صادرات نفت و گاز در مقابل دریافت کالا از اتحادیه اروپا کمک کند. این مکانیسم قرار بود به صورت قانونی از این ماه اجرایی شود، اما هیچ کشوری هنوز میزبانی این اجرای این طرح را نپذیرفته است.

دلیل عدم اجرای این طرح توسط آنها نگرانی‌شان از وابستگی این طرح به بانکهای محلی است که احتمال می‌دهند تحت اقدامات تنبیهی آمریکا قرار گیرد و دسترسی این بانکها به بازارهای آمریکا بسیار سخت شود.

نظرات بینندگان