arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۷
گزارش الاخبار درباره تبعات آتش بس تل آویو با حماس؛

نگرانی اسرائیل از پوتین: آیا به دنبال محدود کردن ما در لبنان است؟

مساله نگران کننده برای اسرائیلی ها، اهتمام بیش از اندازه پوتین به حوادث لبنان است؛ انچه که به معنای سناریوهای بدی برای اسرائیل بوده و می تواند منجر به گسترش چتر دفاعی روسیه در شمال غرب سوریه به سمت لبنان شود و این یعنی افزایش پیچیدگی محاسبات اسرائیل در این میدان.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نگرانی اسرائیل از پوتین: آیا به دنبال محدود کردن ما در لبنان است؟

يحيى دبوق در الاخبار چاپ بیروت نوشت: مشخص است که سه میدان مقابله در برابر اسرائیل گشوده شده است؛ سوریه، لبنان و نوار غزه. همچنین واضح است که این میدانها ارتباطی کلی و تاثیراتی متبادل با یکدیگر دارند.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در روزهای گذشته، دشمن اسرائیلی مجبور به پذیرش آتش بس در غزه شد و این مساله سایه سنگینی بر موضع تل آویو در دو میدان سوریه و لبنان افکند و این امر، سوالات زیادی را به ذهن متبادر می کند، از جمله آنکه عقب نشینی ارتش اسرائیل در برابر محاصره غزه و کاهش توانایی نظامی آن در مقایسه با حزب الله، چه تاثیری بر مقابله احتمالی آن با لبنان خواهد گذاشت؟

آنچه در غزه اتفاق افتاد و پیامدهای آن، بخشی از ترکیبات جبهه شمالی با سوریه و لبنان است و شاید آخرین پله از نردبان تاثیرات باشد، که نگرانی اسرائیل را از تبعات درگیری نظامی مستقیم برانگیخته است. به این ترتیب، دایره مقابله کلی اسرائیل با دشمنان آن در شمال، گسترده تر شده و اکنون حتی طرف روسی را نیز شامل می شود؛ که در این مرحله، علاوه بر محدود کردن اسرائیل در سوریه و کاهش حاشیه مانور آن، به نظر می رسد قصد دارد همین سیاست را در مورد میدان لبنان نیز اعمال نموده و شرایط را برای اسرائیل سخت تر کند.

چند روز پیش، نتانیاهو تاکید کرد که بحران با روسیه پیچیده تر از آن است که در ابتدا فکر می کردیم. در حالی که رئیس جمهور روسیه علنا تاکید کرد که هیچ نیتی برای دیدار با نتانیاهو ندارد.

این دو اشاره، دال بر ادامه بحران بین دو طرف به دنبال سقوط جنگنده روسی در اثر حمله هوایی اسرائیل است و به نظر نمی رسد که در زمانی نزدیک سازشی بین اسرائیل و روسیه حاصل شود.

در این میان، روزنامه هآرتص اسرائیل در مقاله ای با عنوان«اهتمام پوتین به لبنان، آزادی عمل ارتش اسرائیل در شمال را از آن می گیرد» به این مساله اشاره کرد که مشکل اصلی اسرائیل در شمال، بسته شدن دریچه فرصت در برابر ارتش صهیونیستی است، خواه روسها همچنان از حادثه سقوط جنگنده خود خشمگین باشند، یا اینکه تلاش کنند از این حادثه برای املای قواعد استراتژیک جدیدی در شمال، استفاده کنند. در هر حال، نتیجه برای اسرائیل، اعمال محدودیتهایی در آزادی عمل ان در شمال است.

مساله نگران کننده برای اسرائیلی ها، اهتمام بیش از اندازه پوتین به حوادث لبنان است؛ انچه که به معنای سناریوهای بدی برای اسرائیل بوده و می تواند منجر به گسترش چتر دفاعی روسیه در شمال غرب سوریه به سمت لبنان شود و این یعنی افزایش پیچیدگی محاسبات اسرائیل در این میدان.

طبعا روزنامه اسرائیلی در این باره قدری مبالغه کرده است، اما باید واقعیت را نیز در نظر داشته باشیم. بله، موضع روسیه براساس عقب نشینی ابزارهای دفاعی اش به سمت لبنان استوار است، تا به این شکل موضعگیری دفاعی خود در برابر اسرائیل را تقویت کند. با این حال، نگرانی اسرائیل از این تصمیم روسیه، بر فرض استمرار اختلافات بین این دو استوار است.

اما در مرحله پس از اعمال محدودیت توسط روسیه، این سوال مطرح می شود؟ آیا تل آویو به گزینه مقابله اصیل بازگشته و تصمیم به ضربه زدن به لبنان می گیرد؟ به نظر نمی رسد چنین باشد، چرا که هزینه این حمله برای اسرائیل بسیار عمیقتر از گذشته خواهد بود و این معضل بزرگ تل اویو است که هر گزینه در دسترس برای ان، پیش از آنکه فرصت باشد، تهدیدی بزرگ است.

نظرات بینندگان