arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷

بهترین خوراکی ها برای تقویت مغز

مطالعات نشان می دهد مصرف برخی از غذاهای خاص می تواند با آلزایمر مبارزه کند و حافظه شما را بهبود ببخشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مطالعات نشان می دهد مصرف برخی از غذاهای خاص می تواند با آلزایمر مبارزه کند و حافظه شما را بهبود ببخشد.

اما تغذیه مغز با مواد غذایی با کیفیت و غذاهای سالم مزایای باورنکردنی دیگری هم دارد و می تواند کیفیت زندگی شما را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. البته غذاهایی هم وجود دارد که باید آن ها را از فهرست رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید. غذاهایی همچون نوشابه، کیک، کوکی هایی که در برگیرنده مقادیر بالایی از شربت ذرت و سایر شیرین کننده ها هستند می توانند عملکرد مغز را مختل سازند.

با محدود کردن غذاهای فرآوری شده ای که شامل غلات ساده همچون ارد سفید می باشند نیز می توان جلوی تحلیل حافظه و از بین رفتن قدرت مغز را گرفت. در این میان باید بر روی غذاهای کاملی که غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند تمرکز نمود. این غذاها به تقویت حافظه، قدرت پردازش مغز و پیشگیری از بیماری ها کمک می کنند.

در این مقاله قصد داریم برخی از غذاهایی که برای سلامتی مغز مفید هستند و باعث افزایش قدرت آن می شوند را با هم مرور کنیم.

گردو:
گردو هم برای مغز و هم برای سلامت قلب بسیار مفید است. به طور کلی همه آجیل ها منبع خوبی از چربی های سالم هستند. در این میان گردو آلفا لینولئیک اسید(ALA) بالایی دارد که نوعی اسید چرب امگا۳ مشهور است.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد افزایش مصرف گردو باعث بهبود نمره آزمون شناختی در افراد می شود.

سالمون:
ماهی چرب همچون سالمون توجه محققان زیادی را به خود جلب کرده است زیرا محتوای خوبی از چربی های سالم را دارد. البته ماهی سالمون مزایای دیگری هم برای بدن دارد. این ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا۳ است و می تواند بتاآمیلوئید را در خون کاهش دهد. بتا آمیلوئید پروتئینی است که توده های خطرناکی در مغز ایجاد می کند و به بیماری هایی همچون آلزایمر منجر می گردد.

زردچوبه:
تحقیقات نشان می دهد نورون هایی که در مغز ما وجود دارد می توانند در طول بزرگسالی نیز ارتباطات جدیدی تشکیل دهند. قبلا باور متخصصان بر این بود که چنین فرایندی کاملا غیر ممکن است. یکی از محرک های اصلی فرآیند تشکیل این مسیرهای جدید BDNF نام دارد.

خوشبختانه تحقیقات نشان می دهد زردچوبه قادر است BDNF را افزایش دهد و عملکرد مغز را بهبود ببخشد و خطر ابتلا به بیماری های تحلیل برنده مغز را کمتر نماید.

بلوبری:
خاصیت آنتی اکسیدانی که در توت ها وجود دارد بسیار قدرتمند است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف حداقل دو وعده توت در هفته می تواند حافظه را بهبود ببخشد و از زوال عقل پیشگیری نماید.

گوجه فرنگی:
از آنجایی که بیشترین ترکیب تشکیل دهنده مغز چربی است (۶۰ درصد آن) مواد مغذی محلول در چربی موجود در گوجه فرنگی می تواند به عنوان یک محافظ قوی برای مغز عمل کند. این مواد مغذی که به عنوان کاروتنوئید شناخته می شوند آنتی اکسیدان های عالی هستند که به خنثی سازی عملکرد رادیکال های آزاد کمک می کنند. این یک فرآیند مهم است که باعث می شود عملکرد مغز در بالاترین سطح خود باقی بماند.

دانه های چیا:
یکی دیگر از موادی که منبع عالی چربی های سالمی همچون اسید چرب امگا۳ است، دانه چیا می باشد. این دانه ها بهبود دهنده قدرت مغز هستند و مزایای شگفت انگیزی برای بدن دارند.

کلم بروکلی:
تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف منظم سبزیجات سبز می تواند زوال عقل و شناخت را کمتر کند.

این موضوع احتمالا بدین خاطر است که چنین سبزیجاتی غنی از مواد مغذی سالم برای مغز هستند که از جمله آن ها می توان به ویتامین های A و K، فولات، لوتئین و فیبر اشاره کرد.

سیب:
تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۶ نشان می دهد ترکیبات رایج موجود در سیب می تواند از نورون های مغز در برابر اکسیداسیون محافظت کند. این مواد که quercetin نام دارند می توانند مرگ سلولی در مغز که مرتبط با اکسیداسیون و التهاب نورون هاست را کاهش دهند. چنین فرایندی نقش بسیار مهمی در کاهش اختلالات تخریب گر اعصاب همچون آلزایمر دارند.

اسفناج:
باز هم سبزیجات سبز! سبزیجاتی با برگ های سبز همچون اسفناج منبع غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های محافظت کننده از مغز هستند.
سیر و پیاز

پیاز:
پیاز نیز منبع طبیعی خوبی از فولات می باشند. همانطور که می دانید فولات می تواند با کاهش سطح هوموسیستئین در بدن جریان خون به مغز را افزایش دهد. این موضوع برای آن هایی که از افسردگی رنج می برند هم مفید خواهد بود.

نتیجه گیری:
همانطور که مشاهده کردید غذاهای بسیار زیادی در دنیای رژیم غذایی هستند که مزایای زیادی برای مغز از خود نشان می دهند. چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که بر روی مواد غذایی سالم و کامل تمرکز کنید.

شما می توانید با بررسی لیست بالا ببینید که مواد طبیعی قدرت و مزایای بسیار زیادی برای بدن دارند. با مصرف این مواد طبیعی قادر خواهید بود به سرعت مغزتان را تغذیه نمایید.

نظرات بینندگان