arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷

توانایی ایران برای سازماندهی بازار 400 میلیون نفری محصولات کشاورزی در منطقه

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ایران به سرمایه گذاری های مشترک برای تولید بذور، سموم و ماشین آلات کشاورزی نیاز دارد، گفت: تحریم ها برای تامین بذور،مکمل ها و افزودنی های مورد نیاز صنعت غذا مشکلاتی ایجاد کرده و امیدواریم با همکاری اتحادیه اروپا این مشکلات برطرف شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت:ایران با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری و جمعیت کشورهای اطراف می تواند بازار ۴۰۰ میلیون نفری را برای تجارت محصولات کشاورزی سازماندهی کند.

به گزارش انتخاب، مهندس علی اکبر مهرفرد امروز دوشنبه در همایش مشترک توسعه همکاری های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی میان ایران و اتحادیه اروپا که در تهران در حال برگزاری است، با اعلام این مطلب گفت: زمینه های فراوانی برای توسعه همکاری دو طرف وجود دارد که از جمله می توان به توسعه زیربناها مانند استانداردها، کاهش آلاینده ها، مسایل بهداشتی، بافیمانده سموم و توسعه کشت های ارگانیک اشاره کرد.

وی افزود: این همکاری ها می تواند در قالب موافقتنامه ها یا یادداشت تفاهم ها میان ایران و اتحادیه اروپا توسعه یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایرانی ها باید بدانند چه محصولاتی را چگونه تولید و فرآوری و بسته بندی کنند تا مورد پسند بازار اتحادیه اروپا باشد.

مهرفرد با اشاره به این که ایران از سال ۲۰۱۵ از پروتکل GSP خارج شده است، خواستار عضویت مجدد در این پروتکل با آغاز تحریم های آمریکا و بهره مندی از امتیازات این پروتکل شد.

وی توسعه زنجیره های ارزش را یکی از اهداف بخش کشاورزی و سیاست های وزارت جهاد کشاورزی دانست و اذعان داشت: بخش کشاورزی ایران توسعه متوازن نداشته و تضادهایی میان زنجیره ها وجود دارد و ما با همکاری اتحادیه اروپا می توانیم توسعه زنجیره ها را پیش ببریم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ایران به سرمایه گذاری های مشترک برای تولید بذور، سموم و ماشین آلات کشاورزی نیاز دارد، گفت: تحریم ها برای تامین بذور،مکمل ها و افزودنی های مورد نیاز صنعت غذا مشکلاتی ایجاد کرده و امیدواریم با همکاری اتحادیه اروپا این مشکلات برطرف شود.

وی تصریح کرد: در ایران امکان افزایش تولید در بخش دام و طیور، میوه و سبزیحات و صیفی جات و شیلات تا دو برابر شرایط فعلی طی ۱۰ سال آینده وجود دارد و ما با توجه به افزایش تولید، نیاز به توسعه بازار داریم.

مهرفرد در عین حال گردش مالی میان ایران و اتحادیه اروپا را ۲۰ میلیارد دلار عنوان کرد و اظهار داشت: ۲ تا ۳ میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: ایران دارای ظرفیت بزرگ کشاورزی است و به رغم کمبود آب، با افزایش بهره وری، کشاورزی خود را توسعه داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت روحانی حدود ۸ میلیارد دلار در زمینه آب سرمایه گذرای شده و افزایش بهره وری از آب و بهره وری تولید محصولات در واحد سطح از برنامه های مهم بخش کشاورزی است.

وی افزود: با اجرای برنامه ها و اقدامات مختلف ظرف چند سال اخیر، به رغم کاهش سطح زیر کشت،تولید گندم افزایش یافته است.

مهرفرد اظهار داشت: محصولات مورد نیاز ایران در سه قلم کالا است که شامل ذرت، کنجاله یا دانه سویا و روغن خام است و توسعه کشت ذرت به دلیل آب بری زیاد آن جزو برنامه های ما نیست.

وی افزود: ما در تولید ۷۰ درصد جو در داخل و ۸۰ تا ۸۵ درصد گوشت قرمز توفیق داشتیم و مابقی نیاز ما از طریق واردات تامین می شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در عین حال ارزش تولیدات کشاورزی ایران را نزدیک به ۷۵ میلیارد دلار و ارزش واردات کشاورزی را حدود ۱۰ میلیارد دلار عنوان و تصریح کرد: ارزش صادرات محصولات کشاورزی ایران سالانه نزدیک به ۶ میلیارد دلار می باشد.

وی با بیان این که حدود ۱۲۲ میلیون تن محصول کشاورزی در ایران تولید می شود، گفت: از این میزان ۱۶ میلیون تن محصولات دامی، ۲۲ میلیون تن محصولات باغی و سبزیجات، دو تن محصولات شیلاتی و مابقی محصولات زراعی است.

مهرفرد ادامه داد: در ایران نزدیک به ۲۰ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ برای فرآوری محصولات کشاورزی و دامی با ظرفیت ۱۵۰ میلیون تن داریم که برخی از آنها با ظرفیت خالی مواجه هستند.

وی در عین حال توسعه گلخانه ها، کشت نشایی، توسعه روش های نوین آبیاری و تولید بذور را از استراتژی های وزارت کشاورزی برشمرد.

نظرات بینندگان