arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۷

اجرای اولین الگوی کشت منطقه ای در دشت های ساوه و شریف آباد قم

با توجه به پیشرفت های تکنولوژی در جهان،مساله خشکسالی کالیفرنیا ظرف ۵ سال حل شد این در حالی است که قبل از جنگ جهانی دوم خشکسالی، تمام کشور آمریکا را در بر گرفت و راه حلی برای آن نداشتند و مایحتاج مردم از سایر کشورها تامین شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اولین الگوی کشت منطقه ای در اراضی کشاورزی توسط اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی و با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی،سازمان منطقه ای آب و استانداری قم در دو دشت ساوه و شریف آباد کلید خورد.

به گزارش انتخاب؛مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی در همایشی به این مناسبت با بیان این که در مواجهه با بحران آب یا باید تسلیم بود و یا برای مقابله با آن کوشا باشیم،تصریح کرد:با توجه به پیشرفت های تکنولوژی امروزه کمتر کشوری در جهان وجود دارد که برنامه ای برای مقابله با خشکسالی نداشته باشد.

مهندس محمد حسین شریعتمدار با اشاره به این که تا دهه ۴۰ خشکسالی داشتیم ولی بحران آب نداشتیم، یادآور شد:با اجرای برنامه اصلاحات اراضی و در اثر استفاده وسیع از منابع آب و انرژی در حال حاضر با بحران آب رو به رو شده ایم.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با تاکید بر این که برنامه مقابله با بحران آب در ایران مدون شده است،خاطرنشان کرد که این برنامه باید مصوب و اجرا شود.

وی با اشاره به این که در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته برای تامین امنیت غذایی هر کشوری به ۳۵۰۰ متر مکعب تا ۴۰۰۰ متر مکعب آب به ازای هر نفر نیاز بود،اظهار کرد:با پیشرفت تکنولوژی ها در جهان امروزه با یک هزار متر مکعب آب به ازای هر نفر می توان دو شاخص اصلی انرژی و پروتئین را تامین کرد.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت:در حال حاضر ما در این مرز قرار داریم زیرا به ازای هر نفر ۱۱۰۰ متر مکعب آب در ایران هست و به راه بی بازگشت نرسیده ایم و در شرایطی هستیم که می توانیم منابع موجود را مدیریت کنیم.

شریعتمدار به وقوع خشکسالی در سال ۲۰۱۲ در کالیفرنیا اشاره و خاطرنشان کرد:با توجه به پیشرفت های تکنولوژی در جهان،مساله خشکسالی کالیفرنیا ظرف ۵ سال حل شد این در حالی است که قبل از جنگ جهانی دوم خشکسالی، تمام کشور آمریکا را در بر گرفت و راه حلی برای آن نداشتند و مایحتاج مردم از سایر کشورها تامین شد.

وی با اشاره به این که در خشکسالی اخیر کالیفرنیا ستادی به ریاست فرماندار این ایالت و مشارکت سایر دستگاه ها تشکیل شد،یادآوری کرد:بنا به گفته فرماندار کالیفرنیا در دوران خشکسالی درآمد ملی این ایالت ۲۷ درصد بیشتر از درآمد ملی آمریکا بوده و مساله اشتغال که یکی از خسارات خشکسالی است،۴۵۲ هزار نفر نسبت به قبل افزایش یافت.

شریعتمدار گفت که برنامه آنها از چند سال پیش از ۲۰۱۲ آماده بوده و هم اکنون نیز برای مقابله با خشکسالی در سال ۲۰۴۵ نیز برنامه دارند.

وی رعایت الگوی کشت را یکی از راهکارهای عبور از بحران آب عنوان کرد و افزود:کمیسیون کشاورزی اتاق قم از سه سال پیش به دنبال راهکار مقابله با بحران آب در این استان بوده و طرح اصلاح الگوی کشت در دو دشت ساوه و شریف آباد می تواند الگویی برای کشور باشد.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با اشاره به این که در حال حاضر در دشت ساوه ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب داریم،تاکید کرد:برای پایداری تولید مهم است که تعادل آب زیرزمینی و کیفیت آب حفظ شود.

وی مشارکت همه دستگاه ها را برای اجرای موفق این طرح ضروری دانست و تصریح کرد:یا اجرای طرح اصلاح الگوی کشت درآمد کشاورزان نباید کم شود.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت:علیرغم تحریم ها،هیچ محدودیتی برای استفاده از تکنولوژی های روز جهان برای اجرای اصلاح الگوی کشت نداریم .

نظرات بینندگان