arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷

عربستان فعالان زندانی را آزار جنسی می دهد

دو نهاد بین المللی حقوق بشر عربستان را متهم به شکنجه و آزار جنسی فعالان حقوق بشر زندانی شده توسط حاکمان سعودی کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عربستان فعالان زندانی را آزار جنسی می دهد

دو نهاد بین المللی حقوق بشر عربستان را متهم به شکنجه و آزار جنسی فعالان حقوق بشر زندانی شده توسط حاکمان سعودی کردند.

«عفو بین الملل» و «دیده بان حقوق بشر» روز سه شنبه عربستان را به شکنجه و آزار جنسی چندین فعال از جمله چند زن مدافع حقوق بشر که از اوایل سال جاری در بازداشت سعودی ها هستند، متهم کردند.
بیش از 10 فعال حقوق زنان که بیشتر آنان برای اعطای حق رانندگی به زنان و پایان دادن به مردسالاری در حاکمیت عربستان تلاش می کردند، از ماه مه سال جاری میلادی (اردیبهشت 97) دستگیر شده اند.
دستگیری های ماه مه در پی سرکوب پیش از آن در اواخر سال 2017 علیه روحانیان، روشنفکران و فعالان در عربستان روی داد که تلاشی برای خاموش کردن مخالفت های احتمالی علیه محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم بالفعل سعودی بود.
عفو بین الملل اعلام کرد که سه تن از شاهدانی که با این سازمان مصاحبه کرده اند، گفتند که برخی از بازداشت شدگان توسط سعودی ها با «شوک الکتریکی و شلاق» شکنجه می شدند که باعث شده بود برخی از آنان دیگر قادر به راه رفتن نباشند.
دیده بان حقوق بشر نیز در بیانیه مشابهی به نقل از منابع آگاه خبر داد که دست کم سه تن از بازداشت شدگان زن توسط بازجوهای سعودی شکنجه شده اند.
هر دو سازمان حقوق بشر بین المللی تایید کردند که این افراد از سوی ماموران سعودی مورد تعرض جنسی قرار گرفته اند.
عربستان خرداد ماه سال جاری به ممنوعیت رانندگی زنان پایان داد؛ اقدامی که از سوی بسیاری به پایان دوران محدودیت زنان در این کشور قلمداد شد.
این در حالی است که همزمان با این اقدام و اصلاحات مشابه اجتماعی در عربستان، این کشور شاهد سرکوب گسترده معترضان به حکومت سعودی ها به ویژه بن سلمان بوده است.
در تازه ترین نمونه این سرکوب ها، جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی توسط تیمی از ماموران این کشور که به دستور بن سلمان به ترکیه اعزام شده بودند، در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان