arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷

تکذیب خبر پیشنهاد لغو تحریم‌ها در ازای "خروج نیروهای ایران از سوریه" توسط مسکو

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت که نمی‌تواند گزارشات رسانه‌های آمریکایی را مبنی بر اینکه مسکو به آمریکا و اسراییل پیشنهاد داده است که برخی تحریم‌های ایران در ازای خروج نیروهای این کشور از سوریه لغو شود، تائید کند.شاید ایده‌های نزدیکی مطرح بوده باشد که هیچ‌کدام توسعه نیافته است اما چنین طرحی اصلا ارائه نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون وزیر امورخارجه روسیه گزارشات مبنی بر پیشنهاد مسکو برای لغو برخی تحریم‌های ایران در ازای خروج نیروهای این کشور از سوریه را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف روز چهارشنبه (امروز) در جمع خبرنگاران گفت که نمی‌تواند گزارشات رسانه‌های آمریکایی را مبنی بر اینکه مسکو به آمریکا و رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده است که برخی تحریم‌های ایران در ازای خروج نیروهای این کشور از سوریه لغو شود، تائید کند.

وی در این باره اظهار داشت: در خصوص این جنبه خاص لغو تحریم‌ها در ازای اقدامی خاص، من نمی‌توانم این موضوع را تایید کنم. شاید ایده‌های نزدیکی مطرح بوده باشد که هیچ‌کدام توسعه نیافته است اما چنین طرحی اصلا ارائه نشده است.

این واکنش پس از آن صورت گرفته است که پایگاه خبری اکسیوس به نقل از نمایندگان کنست در گزارشی ادعایی اعلام کرد، مسکو به آمریکا و رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده است که یک سری تحریم‌ها علیه ایران در ازای خروج نیروهای این کشور از سوریه لغو شوند.

ریابکوف همچنین گفت که مسکو در حال رایزنی با ایران و اروپایی‌ها برای ایجاد سازوکاری مالی جهت محافظت از شرکت‌هایی است که خواهان تجارت با ایران هستند.

وی افزود: ما در ابتدا با این حقیقت آغاز به کار کردیم که این سازوکار ویژه برای تمامی کشورها آزاد خواهد بود و تنها مختص اتحادیه اروپا نیست. متاسفانه همکاران اروپایی ما نتوانستند به فرمت مناسب برای ثبت قانونی این سازوکار دست یابند. این مسئله‌ای است که آنها همچنان در حال رسیدگی به آن هستند.

این مقام روس در ادامه گفت: ما به مشورت با اروپایی‌ها و دوستان ایرانی برای رسیدگی به تمام این موضوعات ادامه می‌دهیم. این یکی از عناصر یک رویکرد یکپارچه برای محافظت از برجام در برابر نابودی است.

اتحادیه اروپا در ماه دسامبر اعلام کرد که طرف‌های برجام پس از خروج آمریکا از این توافق در حال تلاش برای ایجاد سازوکاری ویژه با ایران هستند که پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه تهران بتوان از طریق آن، کماکان به تجارت با ایران ادامه داد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که نه تنها مقامات ایران، بلکه روسیه و سوریه نیز بارها تاکید کرده‌اند که حضور ایران در سوریه بنا به درخواست دمشق، مطابق با قوانین بین‌المللی و برای مبارزه با تروریسم بوده است.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز در این باره گفته است که جمهوری اسلامی تنها برای هدف مقابله با گروه‌های تندرو در سوریه حضور نظامی دارد، زیرا توسط دولت این کشور دعوت شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: همگان کمک ما به مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی را به رسمیت می‌شناسند و هیچ دلیل دیگری برای این حضور ما (در سوریه) وجود ندارد.

نظرات بینندگان