arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷

کره جنوبی: ژاپن حق ادعای مالکیت بر جزایر دوکدو را ندارد

وزارت خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای هر گونه دخالت سیاستمداران ژاپنی در مورد مالکیت بر جزایر دوکدو و ادعای آن‌ها در این زمینه را مردود دانست و در این زمینه یک دیپلمات ژاپنی را احضار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای هر گونه دخالت سیاستمداران ژاپنی در مورد مالکیت بر جزایر دوکدو و ادعای آن‌ها در این زمینه را مردود دانست و در این زمینه یک دیپلمات ژاپنی را احضار کرد.

به گزارش ایرنا روزنامه کوریا تایمز روز پنجشنبه گزارش کرد شماری از سیاستمداران ژاپنی این هفته در توکیو دست به راهپیمایی و اعتراضات زده و تاکید کرده اند این جزایر مورد منازعه دریای شرقی متعلق به ژاپن است.
این وزارتخانه در بیانیه خود چنین اقدامی را محکوم کرده و آورده است سیاستمداران ژاپنی بهتر است تا بیش از این به روابط دو کشور لطمه نزده اند دست از چنین ادعا‌های پوچی بردارند.
وزارت خارجه کره جنوبی می‌گوید به دلیل برگزاری چنین راهپیمایی که به روابط طرفین لطمه می‌زند، 'کویچی میزوشیما' از دیپلمات‌های ارشد سفارت ژاپن در کره را به این وزارتخانه احضار کرده است.
بیانیه ادامه می‌دهد دولت ژاپن و سیاستمداران این کشور نمی‌توانند حقوق و مقررات و اسناد ذی ربط درباره این جزایر متعلق به کره جنوبی را نادیده بگیرند و تاریخ را وارونه جلوه دهند.
اختلاف بر سر مالکیت بر جزایر دوکدو در دریای شرقی و برگزاری رزمایش نظامی کره در اطراف منطقه از یک سو و انتشار کتب درسی در ژاپن در باره تملک بر این جزایر، بار‌ها روابط دو کشور را به تنش کشانده است.
کره ای‌ها نسبت به اقدام وزارت آموزش و پرورش ژاپن نیز اعتراض کرده اند که با انتشار کتب درسی بر مالکیت ژاپن بر این جزایر تاکید ورزیده است.
این در شرایطی است که کره جنوبی بار‌ها نیروهایش را به این جزایر اعزام کرده است و اکنون آن را در کنترل دارد و می‌گوید که جزایر از دیرباز به این کشور تعلق داشته است.
کره جنوبی می‌گوید از سال ۱۹۵۲ میلادی این جزایر را در تملک خود داشته است و ژاپن هم مدعی است در اواسط قرن هفدهم ملوانان این کشور در این جزایر لنگر انداخته اند.

نظرات بینندگان