arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷

آمریکا: کنترل بندر الحدیده یمن به هیاتی بی‌طرف سپرده شود

در پی شکست نیروهای ائتلاف عربستان سعودی برای تصرف بندر راهبردی الحدیده یمن، «هدر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه ای خواستار سپردن کنترل این شهر به هیأتی بی‌طرف شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی شکست نیروهای ائتلاف عربستان سعودی برای تصرف بندر راهبردی الحدیده یمن، «هدر نوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه ای خواستار سپردن کنترل این شهر به هیأتی بی‌طرف شد.

به گزارش ایرنا، هدف از این اقدام در بیانیه سخنگو، تسهیل کمک‌رسانی به یمنی‌ها و نیز فشار به جنبش انصارالله عنوان شده است.
این درخواست قلدرمآبانه پس از آن مطرح می‌شود که نیروهای ائتلاف خودخوانده به سرکردگی عربستان سعودی، با وجود ماه‌ها حملات سهمگین هوایی به الحدیده، قادر به تصرف آن نشدند.
این ائتلاف هفته گذشته اعلام کرد که حملات خود به الحدیده را متوقف می‌کند؛ موضوعی که در عمل تحقق نیافت و بمباران این شهر در روزهای گذشته تداوم داشت.
همزمان کشورهای غربی که تحت فشارهای فزاینده برای کاهش حمایت از عربستان سعودی قرار دارند، در تلاش برای پیشبرد مذاکرات صلح و پایان دادن به تلاش‌های نافرجام عربستان و امارات در استقرار مجدد دولت مستعفی یمن هستند.
پیش تر «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا از احتمال برگزاری مذاکرات صلح یمن در اوایل ماه دسامبر (نیمه نخست آذر) خبر داده بود.
متیس ابراز امیدواری کرده بود که در این نشست، هم نمایندگان جنبش انصارالله و هم نمایندگان دولت مستعفی عبدربه منصور هادی شرکت کنند.
در همین ارتباط، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه روز چهارشنبه خود بار دیگر از طرف‌های درگیر خواسته که با مذاکرات تحت هدایت سازمان ملل متحد همراهی کنند.
بیانیه با تاکید بر اینکه طرف‌ها نباید بیش از این گفت وگوها را به تأخیر بیندازند، می‌افزاید: همین حالا زمان مذاکرات مستقیم و پی‌ریزی اعتماد متقابل است.
در شرایطی که آمریکا از سوی کنگره این کشور و نهادهای حقوق بشری برای قطع حمایت‌های تسلیحاتی و لجستیکی از ریاض زیر فشار قرار گرفته، نوئرت ادامه می‌دهد: لازم است که درگیری‌ها پایان یافته و با جایگزینی مصالحه، زمینه آرامش و بازسازی کشور فراهم شود.
واشنگتن از تأمین کنندگان اصلی سلاح‌های تهاجمی عربستان سعودی بوده و نقش عمده‌ای در بحران انسانی امروز یمن ایفا کرده است.
عربستان و امارات از سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با حمایت و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن که فقیرترین کشور عربی است، آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیادخواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

نظرات بینندگان