arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷

دانمارک فروش سلاح به عربستان را تعلیق کرد

در ادامه محکومیت جهانی آل سعود به خاطر قتل جمال خاشقچی، وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد که کشورش فروش تسلیحات نظامی به ریاض را به حالت تعلیق درآورده است.علاوه بر تعلیق مجوز عقد قرارداد‌های جدید برای فروش سلاح به عربستان، فروش فناوری‌های با کاردبرد دوگانه که هم می‌تواند کارکرد نظامی و هم غیرنظامی داشته باشند، نیز شامل این تعلیق می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در ادامه محکومیت جهانی آل سعود به خاطر قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، وزیر خارجه دانمارک اعلام کرد که کشورش فروش تسلیحات نظامی به ریاض را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، 'اندرس ساموئلسن' وزیر خارجه دانمارک روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش تصمیم گرفته به دلیل پرونده قتل خاشقچی و اوضاع یمن، فروش تسلیحات نظامی را به عربستان به حالت تعلیق درآورد.

وی افزود که این تصمیم پس از مباحثات با دیگر وزیران خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا اتحاذ شده است.

علاوه بر تعلیق مجوز عقد قرارداد‌های جدید برای فروش سلاح به عربستان، فروش فناوری‌های با کاردبرد دوگانه که هم می‌تواند کارکرد نظامی و هم غیرنظامی داشته باشند، نیز شامل این تعلیق می‌شود.

این در حالی است که پارلمان اروپا چندی پیش با تاکید براینکه تسلیحات اروپایی آتش جنگ در یمن را شدید کرده است، خواستار تعلیق فروش سلاح به ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی شد.

'آنگلا مرکل' صدراعظم آلمان نیز ماه گذشته گفته بود که دولتش تا اطلاع ثانوی قرارداد‌های جدید فروش تسلیحات به عربستان را تائید نخواهد کرد، اما فرانسه و انگلیس که بزرگترین کشور‌های اروپایی فروشنده سلاح به سعودی‌ها هستند، تاکنون مواضع مشابهی اتخاذ نکرده اند.

در نشستی موسوم به نشست صلح یمن در پاریس که ۱۸ آبان ماه برگزار شد، ۵۰ نفر از نمایندگان پارلمان اروپا خواستار توقف فروش سلاح به ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات متحده عربی شدند.

در همین راستا نیز 'استیو بلاک' وزیر امور خارجه هلند به تازگی اعلام کرد، کشورش مصمم است که در شورای امنیت سازمان ملل متحد از تحریم‌های تسلیحاتی سعودی حمایت کند.

ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و امارات نزدیک به چهار سال است که یمن را زیر آتش حملات خود قرار داده است که نتیجه‌ای جز ویرانی و کشته و آواره شدن هزاران یمنی نداشته است. وضعیت این کشور از سوی سازمان ملل متحد به عنوان بدترین بحران انسانی در سطح جهان اعلام شده است.

کمبود آب آشامیدنی سالم و محاصره همه جانبه یمن از سوی عربستان و متحدانش که باعث کمبود دارو و غذا شده، در سال‌های گذشته جان هزاران یمنی را گرفته است.

سازمان نجات کودکان روز چهارشنبه اعلام کرد از آغاز خشونت‌ها و درگیری‌های جاری در یمن که میلیون‌ها آواره بر جای گذاشته است، هشتاد و چهار هزار و ۷۰۱ کودک یمنی جان خود را از دست داده اند که علت اصلی آن گرسنگی بوده است.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه از طرف‌های درگیر در یمن خواست که هر چه زودتر درگیری‌ها را متوقف کنند و وارد گفتگو‌های مستقیم برای پایان دادن به جنگ شوند.

کشته شدن خاشقچی روزنامه نگار سعودی در ۱۰ مهرماه سال جاری در کنسولگری عربستان در ترکیه واکنش‌های گسترده بین المللی به همراه داشته و سعودی‌ها را با بحران بی سابقه‌ای روبه رو کرده است.

نظرات بینندگان