arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۳۷۹
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷
«انتخاب» گزارش می‌دهد؛

ادامه تناقض گویی تاج، تقلای او برای ماندن و سه نکته / برخلاف تبلیغات، فیفا به قوانین مادر کشور‌ها احترام می‌گذارد / چه کسانی فیفا را برای تعلیق فوتبال ایران تحریک می‌کنند؟ / اگر تاج درباره رعایت قانون صداقت دارد، چرا استعفا نمی‌دهد تا فیفا هم عدم دخالت دولت را تایید کند؟

ماجرای رفتن یا ماندن مهدی تاج در سمت ریاست فدراسیون فوتبال در حال تبدیل شدن به یک معضل برای ورزش کشور و نیز دغدغه برای مسئولان سیاسی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ادامه تناقض گویی تاج، تقلای او برای ماندن و سه نکته / برخلاف تبلیغات، فیفا به قوانین مادر کشور‌ها احترام می‌گذارد / چه کسانی فیفا را برای تعلیق فوتبال ایران تحریک می‌کنند؟ / اگر تاج درباره رعایت قانون صداقت دارد، چرا استعفا نمی‌دهد تا فیفا هم عدم دخالت دولت را تایید کند؟

ماجرای رفتن یا ماندن مهدی تاج در سمت ریاست فدراسیون فوتبال در حال تبدیل شدن به یک معضل برای ورزش کشور و نیز دغدغه برای مسئولان سیاسی است.

به گزارش «انتخاب»، پس از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان مشخص شد که او در زمره بازنشستگان است و باید فدراسیون را ترک کند. با این وجود، سیگنال‌هایی از طرف فدراسیون ارسال شد که آن‌ها مشمول این قانون نخواهند شد، زیرا فدراسیون باید نهادی غیردولتی باقی بماند.

تاج دو راه را برای ماندن امتحان کرده بود. اولی افزایش درصد جانبازی خود به بالاتر از ۵۰ که با اعلام جانبازی ۴۵ درصدی او از سوی بنیاد شهید، ناکام ماند. دومی تلاش برای مستثنی شدن فدراسیون از این قانون بود. اما پس از دیدار او با رییس مجلس، لاریجانی به صراحت اعلام کرد که فدراسیوون به دلیل استفاده از بودجه دولتی مشمول این قانون است.

با این حال، تلاش فدراسیون برای ماندن تاج و بازنشستگان آن تمامی نداشت. در روز‌هایی که روسای فیفا و‌ای اف سی به تهران آمده بودند، خبر‌هایی از طرح موضوع برای آنان نیز به گوش رسید. ناگهان کنفدراسیون فوتبال آسیا در پیامی اینستاگرامی از غیردولتی ماندن فدراسیون ایران گفت. این خبر در رسانه‌ها پخش شد، اما نکته مغفول در آن اعلام فدراسیون به AFC بود. به بیان دیگر، AFC از این گفته بود که «فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید غیردولتی است». یعنی فدراسیون به طریقی این موضوع را به اطلاع آن‌ها رسانده. اما در اخبار منتشرشده این نکته ظریف سهوا و یا شاید تعمدا مغفول ماند.

در روز‌های بعد ناگهان ویدیویی از مصاحبه عادل فردوسی پور با رییس فیفا منتشر شد که در آن اینفانتینو با صراحت بیشتری به مسئله بازنشستگی تاج اشاره کرده و فوتبال ایران را به تعلیق تهدید کرده بود.

در چنین شرایطی، ۲۶ آبان روز پایان کار بازنشستگان از راه رسید و خبری از رفتن تاج نشد. ناگهان رسانه ها، علت ماندگاری او را یک قانون درباره ایثارگران دانستند. بر اساس اخبار منتشرشده، او با استناد به ماده ۶۰ «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» مصوب سال ۹۱ که می‌گوید دستگاه‌ها مکلفند حسب درخواست جانبازان و آزادگانی که قبل از تصویب این قانون در خدمت دستگاه بود و قطع همکاری نموده‌اند، صرفا برای یک بار نسبت به اعاده به خدمت آن‌ها اقدام نمایند، در فدراسیون ماندگار شده. گفته می‌شود تاج کارمند فولاد مبارکه اصفهان بوده و ظاهرا با ۲۵ سال سابقه فعالیت خود را بازنشسته کرده.

اینکه چطور ناگهان این همه اطلاعات رو شد و معلوم شد که تاج قبلا خود را بازنشست کرده، محل بحث فراوانی شد. با این حال، اینکه چنین قانونی چگونه می‌تواند بر خلاف مصوبه مجلس و بالاتر از آن قرار بگیرد نیز خود جای سوال داشت.

طیبه سیاوشی، نماینده اصلاح طلب مجلس که موضوع را پیگیری می‌کرد، در گفتگو با «انتخاب»، خواستار دخالت رییس سازمان بازرسی کل کشور شد. او گفت: معنا ندارد که یک قانون حتی برای شهردار هم اعمال شود، اما برای رییس فدراسیون فوتبال اعمال نشود. سیاوشی افزود: چطور ممکن است که حتی نظر رییس قوه مقننه هم این باشد که رییس فدراسیون باید بر اساس قانون بروند، اما ایشان در سمت خود بمانند؟

تاج در توضیح علت ماندن خود در فدراسیون با کلماتی غیرشفاف، همه چیز را انکار کرد. او گفت که فدراسیون پشت مصاحبه با اینفانتینو نبوده و اینکه الان هم بر اساس قانون در فدراسیون مانده و اگر قانون بگوید برو، خواهد رفت.

اکنون ماجرا با وجود پیچیدگی‌هایی که فدراسیون در آن ایجاد کرده ساده است. فدراسیون بدون اشاره مستقیم همه چیز را به تهدید فیفا و تعلیق ایران منوط کرده. در این باره سه نکته قابل تامل وجود دارد که می‌تواند صداقت فدراسیون و شخص تاج را محک بزند.

اول – فیفا بر خلاف تبلغات، به قوانین مادر کشور‌ها احترام می‌گذارد و هر اقدامی را دخالت دئلت محسوب نمی‌کند. برای نمونه، از مدت‌ها قبل گفته شده بود که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مجوز کار ده‌ها ‏بازیکن خارجی باطل خواهد شد؛ با این حال تا کنون فیفا دخالتی در این موضوع نکرده.

دوم – تعلیق فوتبال یک کشور از سوی فیفا معمولا از طریق گزارش اشخاص و نهاد‌ها انجام می‌شود. حتی در دوره قبل که با دخالت عجیب رییس تربیت بدنی دولت احمدی نژاد فوتبال ایران تعلیق شد، سوالی مطرح بود که مگر بقیه دولت‌های جهان سوم از جمله کشور‌های عربی در فوتبال خود دخالت نمی‌کنند؟ پس چرا تعلیق نمی‌شوند؟ پاسخ صفایی فراهانی رییس اسبق فدراسیون به این موضوع ساده بود: به فیفا گزارشی مبنی بر دخالت دولت‌های این کشور‌ها در فوتبال ارسال نشده.
از این موضوع براحتی می‌توان نتیجه گرفت که دخالت فیفا تنها در صورت ارائه اطلاعات به آن‌ها انجام پذیر است. حال چه کسی این اطلاعات را به فیفا داده است؟

سوم – مهدی تاج با وجود تقلا برای ماندن، مدام بر رعایت قانون تاکید می‌کند. راه حل قانونی رفع این مشکل ساده است. تاج استعفا دهد و طبق ضوابط فیفا، انتخاب رییس جدید را به مجمع عمومی بسپارد. در این صورت فیفا هرگز دخالت دولت در فوتبال را تایید نخواهد کرد. چراکه خود رییس فدراسیون استعفا داده و رییس جدید نیز طبق ضوابط آن‌ها تعیین شده. پس چرا تاج که مدارم ادعای قانونمداری و دلسوزی برای فوتبال ایران می‌کند و خطر تعلیق را نیز جدی می‌بینید، این راهکار ساده را برنمی گزیند؟

احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس هم اخیرا تصریح کرده که اگر تاج به بهانه غیردولتی بودن فدراسیون، استعفا ندهد، طبیعتا باید تبعات غیردولتی بودن را  هم بپذیرد؛ از جمله اینکه یک ریال هم به فدراسیون فوتبال داده نمی‌شود؛ نمی‌توانند از اماکن دولتی از جمله استادیوم آزادی استفاده کنند و سوم اینکه فدراسیون باید مالیات های نداده اش را هم بپردازد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
6
1
حتما سایت شما ذینفع است که اینهمه پیگیر اقای تاج هستید. همه میدانند که فوتبال خصوصی است در سرتاسر جهان جز ایران! نمیدونم که میخواهید چه شخصی را به فوتبال قالب کنید. فعلا که کار رسانه ها بیان حقایق نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
8
این صندلیها و مقامها عجب چسبی دارد؟!!!!!!!!
حتی بقیمت آبروی مملکت هم نمیشود از آنها جداشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
5
مي دوني چقدر درامد داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
8
روزی که میان میگن از ما خواهش کردن قبول زحمت کنیم ما هم برا خدمت و رضایت خدا قبول کردیم بعد که میگن برو با آرپی جی هم نمیرن
ايراني اصيل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
3
0
شكر خدا كه همه مشكلات مملكت حل شد فقط تاج و تعليق فدراسيون و نابود شدن همه دستاوردها مانده كه از سايت محترم شما و ديگر نمايندگان محترم پيگير اين موضوع خواهشمنديم با قدرت هر چه تمامتر مسئله را دنبال كنند نكند خداي نكرده فوتبال تعليق نشود . البته تا همينجا هم به اندازه كافي لطمه به تيّم ملي خورده و انهايي كه مسئول اين كار بوده اند وظائف خود را بخوبي انجام داده اند . در سه مورد بيان شده توسط شما بايد بگويم :
اول : بريتانيا جهت اطلاع هنوز از اتحاديه اروپا خارج نشده و يكي از مشكلات اجرايي همين فوتباليستها و فيفا هستند !
دوم : اگر فراموش نكرده باشيد اقاي اينفانتينو براي فينال ليگ اسيا به تهران آمد و با همه مقامات ملاقات كرد و از تصميم دولت و مجلس مطمئن شد و نيازي به گزارش دهي نبود !!
سوم : در فاصله كمتر از پنجاه روز به جام ملتها تاج استعفا بدهد تا زماني كه هيئت رئيسه جديد تشكيل شود و رشته أمور را بدست بگيرد همه چيز به هم بريزد و عاشقان ايران و تيّم ملي به ارزوي خود برسند! ، چقدر شما كار درست و باهوش هستيد ، شرمنده ايم واقعاً .
رامين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
2
0
چشم بسته غيب گفتي انتخاب
استعفاي يكباره باتوجه به ايتكه فيفا كاملا در جريانه
يعني تعليق قطعي فوتبال ايران
نمونه هاي بسياري از استعفا و تعليق هست
شما بچسب به همون دلار رفت تو كانال ١٢ و برگشت به ١٣
هرچند تاج نبايست از اول رييس فدراسيون ميشد ولي الان ديكه رفتنش از بودنش بدتره ؛ خيلي بدتر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
2
مثلا شما باورتان می شود عربستان یا کشورهای عربی ورزش غیر دولتی دارند اصلا این یک دورغ بزرگ است که سیاست در ورزش کشورها جایی ندارد
امیر
|
United Kingdom
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
3
اقای تاج بطور حتم منافعی در این پست دارد که دل کندن از برایش مقدور نیست و طبیعیست که این منافع را حلال وار هم بدست نمی اورند مثل هر دستگاهی در ایران که الان وجود دارد " البته من از توطئه گری خوشم نمی اید اما از انجا که خود این شخص جزو حقه بازهای درجه یک و سابق بر این شنیده ام که در حلقه معروفی بنام اصفهانیها در حواشی فوتبال تشکیل شده بود عضو ارشد ان بوده و کم کم ارتقای جایگاه گرفته و قدرتشان زیاد شده و خودش را به تهران رسانده و حالا هم شده رئیس فدراسیون فوتبال ! من فکر میکنم اگر خلافهای این اقا را در بیاورند و مستند کنند حاضر و اماده و سپس اخراجش کنند تا اگر به فیفا یا جای دیگر شکایت برد مدارک را برای فیفا بفرستند و دلیل اخراجش را خلافکاریها او عنوان کنند .
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
1
3
تاج بدین خاطر استعفا نمی دهد که دل کندن از قدرت برای باند اصفهونی در فدراسیون فوتبال که چون بختک به جان فوتبال ایران افتاده اند غیر قابل تحمل هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
به اصفهانیها نچسبونید که تکرار تهرونیها داره بقیمت گزافی برای مملکت تمام میشه
اسمعیل شمس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
2
سلام
به اعتقاد من باید قانون اجرا شود حتی به قیمت حذف از جام ملت های آسیا.
اگر در ارتباط با فدراسیون فوتبال مماشات شود قانون منع به کارگیری بازنشستگان اجرایی نخواهد شد و وجاهت خود را از دست خواهد داد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
1
۱. فیفا به قوانین کشورها احترام میگذارد به شرطی که مغایر با اهدافش نباشد.
۲. اخراج یا استعفا تفاوتی ندارد؛ استعفای دستجمعی کل هیئت رئیسه فیفا را ترغیب به بررسی خواهد کرد. کما این که در تعلیق پیشین فوتبال ایران، فیفا استعلام و دادکان اعلام کرد که استعفا داده است اما باز هم تعلیق شدیم.
۴. نقل قول صفایی فراهانی ناقص بود، ایشان در برنامه ی ۹۰ گفت مستند فیفا تیتر خبرگزاری های داخلی بود نه نهمه و اطلاع رسانی و... .
۵. بهتر نیست در پی استقلال فدراسیون باشیم تا تخریب مدیران آن در آستانه جام ملت های آسیا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
فوتبال اینقدر ارزش نداره که همین مجلس نیم بند را هم نیم بند تر کنه .
نباید به باندها رو داد حتی بقیمت تعلیق یا حذف .
حالا باید دید چقدر روی این مجلس اصلاحات میشه حساب کرد
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
1
در این مورد با توجه به قراردادهای مورد دار فدراسیون، مراودات مالی غیرشفاف و از همه مهمتر پرونده های مالیاتی که براحتی میتوان فرتر مالیاتی متعدد در حساب های فدراسیون پیدا کرد مشابه اتفاقی که در ایتالیا یا بلژیک افتاد بعنوان مبارزه با فساد در فوتبال میشه کل فدراسیون رو برد هوا فیفا هم از این عمل برای وجهه خودش هم که شده حمایت میکنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
4
بودجه هاشون رو قطع کنید یک ماهه همشون استعفا میدن میرن یک مشت مدیر مدعی که با پول بیت المال دارن حال میکنن وگرنه هیچ کدوم اینها نمی تونن بقالی رو اداره کنن ببین چه منافعی دارن که همه کار میکنن تا بمونن همشون مثل همن پیشنهاد خوبی داده نماینده مجلس همین روش رو پیش بگیرند که مالیات رو بدن و هزینه های ورزشگاه ها رو فکر نکنم یک ماه بیشتر باشن بلیط یک طرفه به سمت اصفهان
ناامید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
5
نفرین بر این قدرت طلبی پیرمردها در فوتبال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
در همه جا قحط الرجال
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
2
دمش گرم
؛احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس هم اخیرا تصریح کرده که اگر تاج به بهانه غیردولتی بودن فدراسیون، استعفا ندهد، طبیعتا باید تبعات غیردولتی بودن را هم بپذیرد؛ از جمله اینکه یک ریال هم به فدراسیون فوتبال داده نمی‌شود؛ نمی‌توانند از اماکن دولتی از جمله استادیوم آزادی استفاده کنند و سوم اینکه فدراسیون باید مالیات های نداده اش را هم بپردازد.
من و خانواده ام به شخصه اگر یک تیلیاردیوم مبلغی که به فدراسیون داده میشود اگر از بیت المال باشه که قطعا است راضی نیستم....
بازیکن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
3
چقدر ادم باید پر رو وحقیر باشد که قانون مصوب مجلس را نادیده بگیر این چه ادعای جانبازی که تو داری اینهمه شیفته مقام وسمت هستی که بهر طریقی می خواهی بمانی ایشان سابقه فوتبالی ندارد که ریس فدراسیونش باشد فقط با زبان بازی وچابلوسی مونده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
2
آقا اینها رو گنج نشستن .پول بی حساب و کتاب میاد.معلوم هم نیست کجا ها خرج میشه .فکر نکنیم که اینها شیفته خدمتند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
0
1
یکی از منابع پولشوئی مورد ادعای ظریف ممکنه همینجا باشه به اضافه پرداخت 100میلیاردی که نوبخت بابت بدهیهای دو تیم پرسپولیس و استقلال داد.
منکه شخصا راضی نیستم برای اینها ریالی پرداخت بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۲
1
0
باند اصفهانی در فدراسیون فوتبال به یکه تازی خود ادامه می دهد تا همچنان قهرمانی های بدلی برای سپاهان به ارمغان بیاورد و به قول خودشون پرافتخارترین شان کنند زهی خیال باطل.ننگ با رنگ پاک نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
واقعا لعنت بر هر چی باند و بازیه در هرکجا که باشه ورزش یا غیر آن
نظرات بینندگان