arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۷۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷

موگرینی: به برجام پایبند می‌مانیم

موگرینی در سخنرانی خود گفت که من از حمایت وزیران خارجه از توافق هسته‌ای با ایران یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قدردانی می‌کنم که عنصری کلیدی در معماری منع اشاعه هسته‌ای است و برای امنیت منطقه، اروپا و آسایای مرکزی و فراتر از آن ضروری است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برجام برای امنیت منطقه و اروپا ضروری است، تاکید کرد که اتحادیه اروپا به اجرای این توافق متعهد باقی می‌ماند.

به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی‌اش در نشست اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه کشور‌های آسیای میانه بار دیگر بر پایبندی اروپا به برجام تاکید کرد.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، موگرینی در سخنرانی خود اظهار داشت: من از حمایت وزیران خارجه از توافق هسته‌ای با ایران یا همان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) قدردانی می‌کنم که عنصری کلیدی در معماری منع اشاعه هسته‌ای است و برای امنیت منطقه، اروپا و آسایای مرکزی و فراتر از آن ضروری است.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپا به اجرای توافق هسته‌ای با ایران متعهد است و تلاش‌های کشور‌های آسیای میانه نیز به میزان زیادی کمک می‌کنند تا ادامه اجرای موثر و کامل این توافق تضمین شود. ما این مسئله را با پنج وزیر امور خارجه آسیای مرکزی مورد تاکید قرار دادیم.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا پس از آنکه آمریکا به عنوان یکی از امضا کنندگان برجام این توافق را نقض کرد و از آن خارج شد، اعلام کرد که قصد دارد یک سازوکار ویژه مالی با ایران برای ادامه تجارت با جمهوری اسلامی پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران جهت حفظ برجام ایجاد کند.

رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت ماه به‌طور یک‌جانبه برجام را نقض کرد و از آن خارج شد و تحریم‌هایی را که با اجرای توافق لغو شده بودند از روز ۱۴ آبان بازگرداند.

در این میان، اتحادیه اروپا می‌گوید که در حال تلاش برای عملیاتی کردن این سازوکار است، اما مقامات کشورمان این تلاش‌ها را ناکافی می‌دانند. در همین راستا، عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه ایران گفت که اروپا به رغم تلاش‌هایش در ماه‌های گذشته، هنوز قادر به ثبت ساز و کار مالی ویژه برای مبادله تجاری و بانکی با ایران نبوده است.

وی همچنین تصریح کرد: به لحاظ مواضع سیاسی، اروپا در این شش ماه کم نگذاشته، اما این مدت کم نیست که نتوانند اقدامات عملی را پیدا کنند و هنوز قادر نیستند SPV را رسما اعلام کنند که یکی از دلایل آن فشار آمریکاست که بسیار سنگین بوده است.»

به گفته عراقچی، آمریکا با تهدید بانک‌های اروپایی و همچنین هر کشوری که حاضر به پذیرش میزبانی نهاد ساز و کار مالی اتحادیه اروپا شود، موجب شده اروپا برای پیشبرد وعده خود با مشکل مواجه شود.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز تاکید کرده است که اتحادیه اروپا باید در این زمینه تصمیم بگیرد.

ظریف در پیامی توئیتری نوشت: اتحادیه اروپا باید تصمیم بگیرد؛ آیا واقعا می‌خواهد به آمریکا اجازه دهد که روابطش با دیگران را به آن‌ها تحمیل کند، در حالیکه از آن ناراضی‌اند. برجام در راستای منافع اروپا بود ـ. حالا وقت آن است که برای این امنیت هزینه (سرمایه‌گذاری) کند.

برچسب ها: موگرینی ، برجام
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
فقط پایبندی به چه.درد میخوره باید یه نفعی برای ایران.داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
0
اره پایبند می مانند ولی هیچ کاری نمی کنند از تحریم های امریکا تبعیت می کنند وهیچ اقدامی برای رفع تحریم های امریکا انجام نمی دهند فقط ازایران می خواهند به تعهداتش پایبند باشد ودرزمینه موشکی ومنطقه خاورمیانه هم امتیازات بیشتری بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
0
1
خوب این برجام تا حالا چه فایده ای برای ما داشته جز یک سلفی؟!!!!
بله باید هم از اجرای یکطرفه برجام حمایت کنند .
اروپا مستعمره امریکاست
نظرات بینندگان