arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷

هوش مصنوعی زبانهای محلی را نجات می دهد

گروهی از پژوهشگران نیوزیلندی دریافته اند که می توان با کمک هوش مصنوعی به نجات زبانهای بومی و در معرض خطر پرداخت. این موضوع می تواند به عنوان یک ویژگی مثبت هوش مصنوعی در نظر گرفته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از پژوهشگران نیوزیلندی دریافته اند که می توان با کمک هوش مصنوعی به نجات زبانهای بومی و در معرض خطر پرداخت. این موضوع می تواند به عنوان یک ویژگی مثبت هوش مصنوعی در نظر گرفته شود.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، با گذشت سالها از ورود نخستین زبان ها به ادبیات گفتاری مردم در سراسر جهان این زبانها به مرور در معرض خطر قرار گرفته اند. در واقع این زبانها در معرض خطر انقراض یا به عبارتی فراموش شدن قرار دارند.

اما به نظر می رسد پژوهشگران نیوزیلندی راه حلی جالب توجه برای این مشکل یافته اند. این پژوهشگران موفق شده اند سیستمی جدید را بر پایه هوش مصنوعی یافته اند که می تواند نجات بخش زبانهای فراموش شده باشد.

سازمان ملل متحد سال 2019 را به عنوان سال بین المللی زبان های بومی اعلام کرده است تا نرخ آگاهی را در مورد وضعیت زبان هایی که در معرض خطر ناپدید شدن هستند ارتقا دهد. بر همین اساس است که پژوهشگران نیوزیلندی به فکر استفاده از هوش مصنوعی برای احیای زبان های بومی افتاده اند.

جیسون لاول آغاز گر این پروژه زمانی به فکر ایجاد آن افتاد که متوجه شدن زبان بومی نیوزیلندی، راهی برای تمرین و آموزش ندارد. درواقع با توجه به این که این روزها کمتر شخصی به این زبان صحبت می کند در نتیجه محلی برای تمرین و گفتگوی زبان بومی نیز در اختیار افراد نبود. در نتیجه و به همین دلیل وی سعی کرد با کمک هوش مصنوعی نوعی چت روم ایجاد کند که قادر به برقراری ارتباط با زبانهای بومی باشد. لاول امیدوار است که در آینده نزدیک با کمک این هوش مصنوعی نه تنها به توسعه فرهنگ مکالمه، بلکه به افزایش سطح تلفظ کمک کند.

مدتی پیش نیز برای ثبت زبانهای بومی استرالیا ، یک تیم از محققان با همکاری گوگل طرحی را ارائه کردند که هدفش ثبت شیوه گویش مردمان بومی با کمک پلتفرمهای هوش مصنوعی بود. سپس داده های جمع آوری شده وارد یک پایگاه ثبت و نگهداری داده های زبان دیجیتال می شد و در نهایت با کمک این داده ها، پژوهش هایی گسترده در حوزه زبان آغاز شد.

نظرات بینندگان