arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷

ترزا می: همواره حامی جبل الطارق خواهیم بود

نخست وزیر انگلیس که برای گفت‌وگو پیرامون برگزیت به بلژیک رفته، در سخنانی به حمایت دائمی کشورش از جبل الطارق و انجام توافقی قابل قبول با اسپانیا در این زمینه اشاره کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر انگلیس شنبه شب بعد از توافق با دولت اسپانیا گفت که کشورش همیشه حامی جبل الطارق خواهد بود.

 به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس که برای گفت‌وگو با «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا وارد بروکسل پایتخت بلژیک شده، درباره مذاکراتش با اسپانیا گفت: «ما همواره از طرف تمام اهالی بریتانیا مذاکره می‌کنیم. ما در مسیر مسائل مربوط به خروج از اتحادیه اروپا، در خصوص جبل‌الطارق با روشی سازنده و معقول کار کرده‌ایم.»

نخست وزیر انگلیس در ادامه اظهار داشت: «اطمینان حاصل کرده‌ایم که جبل‌الطارق در کلیت توافق و در تمام دوره توافق مورد توجه قرار گرفته است.»

منابع رسانه‌ای ساعاتی قبل از توافق دولت اسپانیا با انگلیس بابت مسئله جبل‌الطارق و برگزاری نشست اتحادیه اروپا طبق برنامه قبلی خبر دادند.

خبرگزاری رویترز عصر شنبه نوشت که اسپانیا با انگلیس بابت مسئله جبل الطارق به توافق رسیده و این اقدام مسیر را برای برگزاری نشست اتحادیه اروپا که امید می‌رود منجر به تصویب برگزیت شود، هموار می‌کند.

جبل‌الطارق بخشی از یک شبه‌جزیره‌ در جنوب اسپانیا است و کنترل آن از ۳۱۳ سال پیش در اختیار بریتانیا بوده اما اسپانیا هم مدعی مالکیت آن است. در سال ۱۹۶۹ در پی یک همه‌پرسی اکثر ساکنان جبل‌الطارق به حاکمیت بریتانیا رای داده بودند ولی از سال ۱۹۷۰ مجددا تسهیلاتی برای عبور و مرور ساکنان به خاک اسپانیا در نظر گرفته شد.

در سال ۲۰۰۶ میلادی به منظور حل مشکلات تاریخی در زمینه‌های حمل و نقل هوایی و ترانزیت توافقنامه‌ای بین «میگل آنخل موراتینوس» وزیر خارجه اسپانیا، «جفری هون» رئیس اداره اروپای وزارت خارجه بریتانیا و «پیتر کاروانا» رئیس دولت جبل الطارق در شهر «کوردوبا» در مغرب به امضاء رسید که به بسیاری از اختلافات تاریخی میان بریتانیا و اسپانیا خاتمه داد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان