arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷

روباتی که لمستان می کند

جهان روباتیک رو به رشد است و این بار نوبت به روباتی رسیده که حس لامسه قوی دارد. این روبات ویژگی هایی فوق العاده دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

جهان روباتیک رو به رشد است و این بار نوبت به روباتی رسیده که حس لامسه قوی دارد. این روبات ویژگی هایی فوق العاده دارد.

محققان دانشگاه استنفورد آمریکا موفق شده‌اند که روباتی توسعه دهند که می‌تواند حس لامسه را به نوعی برای روبات‌ها شبیه سازی کند. بدین ترتیب روبات‌ها می توانند تیزی یا نرمی اشیا را متوجه شوند و بتوانند بدون آنکه آسیبی به چیز‌های حساس بزنند، آنها را جابجا کنند. این دانشگاه ویدیوی هم از دستکش جدیدش منتشر کرده که طی آن سیستم یاد شده می‌تواند یک توپ پینگ پونگ را بدون آنکه بشکند، جابجا کند.

محققان این دانشگاه، مقاله‌ای در این زمینه منتشر کرده اند و نحوه‌ی عملکرد آنها را تشریح کرده‌اند. «ژنان بائو» مهندس شیمی این دانشگاه باور دارد که شی ساخته شده توسط آنها می‌تواند تحول شگرفی در عمل رباتیک پدید آورد.

تجهیزات و اجزای زیادی در این دستکش‌ها بکار رفته تا حس لامسه انسان را برای روبات‌ها شبیه سازی کند تا آنها بتوانند چنین تاثیری از لمس اشیاء بدست آورند.

 

همانطور که می‌دانید لایه‌های پوست به بدن اجازه می‌دهد که تغییرات ایجاد شده در دما یا فشار مختلف و دیگر محرک‌ها را شناسایی کرده و موجب شود که بدن به آنها پاسخ دهد.

سنسور‌های تعبیه شده در این دستکش‌ها دقیقاً چنین ساختاری دارند و به همین شکل شرایطی محیا می‌کنند تا ربات‌ها هم بتوانند با نزدیک شدن یا فاصله کرفتن لایه‌های دستکش از همدیگر، حس را برای کاربر شبیه سازی کنند.

 

به گفته‌ی بائو سرپرست این پروژه، تکنولوژی توسعه یافته توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، شروعی است برای آنکه در پایان حس لامسه برای ربات‌ها شبیه سازی شوند و زمانی خواهد رسید که روبات‌ها خواهند توانست با دست زدن به سطوح مختلف حس‌‌های گوناگونی تجربه کنند.

منبع:دیجیاتو

نظرات بینندگان