arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۳۶۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۷

حمله اوباما به ترامپ: سیاست های دولت آمریکا نفرت برانگیز شده است

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با دفاع از پاکی و درستی دولتش، به انتقاد از جانشین خود که سیاست هایش بر اساس نفرت است، پرداخت.اوباما گفت: نه تنها من، بلکه هیچ‌یک از اعضای دولتم نیز در هیچ موردی متهم شناخته نشدند؛ که شاید تنها دولتی در تاریخ مدرن باشد که بتوان این حرف را در موردش گفت. در واقع هیچ فرد نزدیکی هم متهم شناخته نشده است؛ خصوصا به این دلیل که افرادی که در دولت من بودند برای دلیل درستی آنجا بودند. ما آنجا بودیم تا خدمت کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با دفاع از پاکی و درستی دولتش، به انتقاد از جانشین خود که سیاست هایش بر اساس نفرت است، پرداخت.

به گزارش گاردین، یک روز پس از آنکه پاول مانافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به دلیل دروغگویی به اف بی آی، متهم شناخته شد، باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به انتقاد از ترامپ پرداخت.

اوباما روز سه شنبه در یک رویداد در هیوستون آمریکا اعلام کرد: «نه تنها من، بلکه هیچ‌یک از اعضای دولتم نیز در هیچ موردی متهم شناخته نشدند؛ که شاید تنها دولتی در تاریخ مدرن باشد که بتوان این حرف را در موردش گفت. در واقع هیچ فرد نزدیکی هم متهم شناخته نشده است؛ خصوصا به این دلیل که افرادی که در دولت من بودند برای دلیل درستی آنجا بودند. ما آنجا بودیم تا خدمت کنیم.»

رابرت مولر، مسئول تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا روز دوشنبه با متهم شناختن پاول مانافورت اعلام کرد رئیس سابق ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ توافق نامه ای را که در ماه سپتامبر سال جاری میلادی امضا کرده بود، با دروغ گفتن به سازمان اف.بی.آی درباره مسائل مختلف نقض کرده است. رابرت مولر در حال تحقیق بر روی پرونده دخالت روسیه در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ به نفع ترامپ است.

تحقیقات مولر تاکنون باعث متهم شناخته شدن ۳۲ نفر و سه نهاد روس شده که رفتاری از جمله هک کردن کامپیوترها تا جلوگیزی از اجرای عدالت را در پرونده خود دارند.

باراک اوباما همچنین در سخنرانی خود به انتقاد از رشد ملی گرایی پرداخته و آن را تهدیدی برای ثبات و کامیابی جهانی و داخلی توصیف کرده است.

او نام جانشین خود، دونالد ترامپ را به طور مستقیم بر زبان نیاورده است، اما ترامپ و شعار «اول آمریکا»ی او را باعث تضعیف دموکراسی و تقویت پوپولیسم و افراط گرایی توصیف کرده است.

اوباما گفت: »مردم از من می پرسند که چه چیزی در مورد ریاست جمهوری آمریکا، بیش از همه چیز، برایم تعجب‌آور است. برای من این است که ایالات متحده آمریکا، متعهد به ایجاد نظم بین المللی است. اگر مشکلی در سراسر جهان وجود داشته باشد، مردم از مسکو درخواست کمک نمی‌کنند؛ آنها از پکن کمک نمی‌خواهند؛ بلکه به سراغ واشینگتن می‌آیند. حتی دشمنان ما هم از ما انتظار دارند تا مشکلات را حل کنیم و وقایع را به جلو پیش ببریم.»

اوباما در ادامه گفت: «وقتی اختلالی در واشینگتن رخ می دهد، باعث می شود تصمیم گیری سخت تر شود و سیاست ها به طور منظم اجرا نشوند، – که این موضوع یکی از مهم ترین دارایی های ماست- و این مسئله نه تنها نفوذ ما را تضعیف می کند، بلکه باعث ایجاد اختلال در کل جهان می شود و در نهایت امنیت و موفقیت های ما را کاهش می دهد.

اوباما همچنین نسبت به چشم انداز رسانه های بیش از حد حزبی، ابراز تاسف کرد. به عقیده او این رسانه ها باعث شده اند تا رای دهندگان و قانون گذاران، تمایل کمتری برای مصالحه داشته باشند و این بدان معناست که کنگره درگیر مبارزات و منازعات دائمی است.

اوباما گفت که در دهه گذشته، «مجموعه مشترکی از واقعیت ها وجود داشت که مبنای اصلی هردو حزب در تصمیم گیری هایشان بودند. آنچه که به طور فزاینده در حال رشد است، فضای رسانه ای است که اگر مثلا شما یکی از بیننده های فاکس نیوز باشید، برای شما واقعیت کاملا متفاوت از کسی است که خواننده روزنامه نیویورک تایمز است؛ و این به آن معناست که پایگاه هر حزب، بسیار ایدئولوژیک تر شده است.»

اوباما گفت که رهبران، پیش بینی نکردند که چگونه جهانی شدن و نابرابری درآمدی باعث افزایش پوپولیسم خواهد شد و حتی در کشورهایی که سنت های قدرتمند دموکراتیک دارند هم خصومت ها نسبت به مهاجران افزایش خواهد یافت. اتفاقی که ترامپ از آن بهره برداری کرد.

اوباما گفت: «ما به سرعت نتوانستیم خود را با این واقعیت ها که مردم در حال فراموش شدن و ناامیدی هستند، تطابق بدهیم… در این فضاهاست که نوع دیگری از سیاست ظهور می کند که مبتنی بر این است که اگر آن فرد مثل من پیشرفت نکرده، مشکل خود اوست؛ و شما شروع به سیاست گذاری بر اساس ملی گرایی می کنید که در کشور، غرورآفرین نیست، اما نسبت به مردم آن سوی مرزها، احساس تنفر دارید.»

از زمانی که باراک اوباما از کاخ سفید خارج شده، تنها در ماه های گذشته فعالیت های سیاسی زیادی داشته است. او در انتخابات میان دوره ای مجلس، از کاندیداهای دموکرات حمایت کرد و برای اولین بار در همین زمان بود که در انتقادهایش در ماه سپتامبر، نام ترامپ را بر زبان آورد.

اوباما سپس رئیس جمهور فعلی آمریکا را به «سرمایه گذاری» بر روی خشم مردم از سیاستمداران چندین ساله متهم کرد و گفت که «سیاست خشم و پارانویا متاسفانه در حزب جمهوری خواه، لانه گزیده است.»

چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا سخنرانی خود را در هیوستون به دنبال مراسم بیست و پنجمین سالگرد تاسیس موسسه سیاست عمومی بیکر دانشگاه رایس انجام داده است. این موسسه و اتاق فکر دوحزبی، نام خود را از جیمز بیکر، سیاستمداری که در کاخ سفید در دولت رونالد ریگان و جورج بوش پدر خدمت کرده، گرفته است. روز سه شنبه، آقای بیکر در کنار باراک اوباما در مباحثه ای ۵۰ دقیقه ای حضور داشت.

پیشتر در همان روز، اوباما به دیدار جورج بوش در خانه اش در هیوستون رفت و «جیم مک‌گراث»، سخنگوی جورج بوش، این دیدار خصوصی را «بسیار خوشایند» توصیف کرده که در آن «آنها دوستی های گرم گذشته را احیا کردند.»

روابط بین ترامپ و اوباما بسیار سرد است. اوباما در سخنانی که در تضاد با رفتار دولت جدید ترامپ پس از انتخابات ۲۰۱۶ بود و به طور ضمنی به شخصیت خودمحور ترامپ اشاره داشت، رفتار دولت جورج بوش پس از نتایج انتخابات ۲۰۰۸ را تحسین کرد. او گفت: «آنها یک پروسه انتقال ایجاد کردند که بدون عیب و نقص بود و بسیار سخاوتمندانه و متفکرانه بود. تمام ۴۳ کارمند کاخ سفید خود را (برای مشاوره) در دسترس افرادی قرار دادند که قرار بود جای آنها را بگیرند.»

اوباما در ادامه گفت: «گرچه اختلافات سیاسی که بسیار واقعی و قابل توجه بودند، وجود داشت، آنها پذیرفته بودند که ارزشی فراتر از این اختلافات وجود دارد؛ و زمانی که من وارد دفتر بیضی شدم، فهمیدم که آن دفتر، حرمتی مستقل از شما دارد؛ و اگر شما چنین احساسی ندارید، بنابراین نباید در آنجا حضور داشته باشید.»

منبع : شفقنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
United States of America
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
اوباما بانی سیاه ترین و خونبارترین وقایع مثل ایجاد داعش و جنگ یمن و بدتر از ترامپ است منتها با پنبه سر می برد.
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
این اوباما هم خیلی آدم کثیفی هست.
نظرات بینندگان