arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

توقف برنامه اصلاح نژادی در چین

وزارت بهداشت چین اعلام کرد برنامه جنجالی اصلاح نژادی را متوقف خواهد کرد و بازرسی هایی دقیق از تیم طراح این پروژه به عمل خواهد آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت بهداشت چین اعلام کرد برنامه جنجالی اصلاح نژادی را متوقف خواهد کرد و بازرسی هایی دقیق از تیم طراح این پروژه به عمل خواهد آورد.

چین اعلام کرد که فعالیت دکتر جیانکوی هی، دانشمندی که ادعا می‌کند اولین نوزادان اصلاح‌شده‌‌ی ژنتیکی جهان را خلق کرده‌، به حالت تعلیق درآورده و درادامه اعلام کرد که اقدام این دانشمند، غیراخلاقی و خلاف قانون رسمی کشور چین بوده است.

هی جیانکوی روز دوشنبه طی یک ویدئو اعلام کرده بود که از تکنیک ویرایش ژن (CRISPR) برای یک جنین پیش از کاشت در رحم یک زن استفاده کرده که درنتیجه‌‌ی آن دو نوزاد دختر طی ماه جاری به‌‌دنیا آمده‌‌اند. او در یک کنفرانس بین‌المللی در روز چهارشنبه تاکید کرد که به آنچه انجام داده، افتخار می‌کند.

ژو نانپینگ، معاون وزیر علوم و فناوری چین گفت که تحقیقات درمورد اقدام هی جیانکوی همچنان ادامه دارد. تلویزیون دولتی چین در روز پنج‌‌شنبه طی گزارشی به‌‌نقل از این مقام دولتی اعلام کرد که اقدام هی جیانکوی، نقض آشکار قوانین و مقررات کشور چین محسوب می‌‌شود و وی بنیان اخلاقیاتی را که جامعه‌‌ی علمی تاکنون بدان پایبند بوده، نقض کرده است. در نقل‌‌قولی از آقای ژو آمده است:

این موردی تکان‌دهنده و غیرقابل‌قبول است و ما قاطعانه با آن مخالفت خواهیم کرد.

دانشمندان اقدام هی جیانکوی را غیراخلاقی دانسته‌‌اند و به‌‌صورت بین‌‌المللی آن را محکوم کردند. آن‌ها می‌گویند که هنوز پرسش‌‌های مهمی درمورد ایمنی اصلاح جنین انسان بدون‌‌پاسخ باقی مانده و بسیار ضروری است که چنین پژوهش‌‌هایی به‌‌شیوه‌ای شفاف و کنترل‌شده انجام پذیرد تا اطمینان حاصل شود که این فناوری مورد سوءاستفاده قرار نخواهد گرفت.

اصلاح ژنتیکی / Gen editing

آقای ژو پیش از این گفته بود که مقرراتی که در سال ۲۰۰۳ در چین وضع شده، اجازه‌‌ی انجام آزمایش‌های مربوط بهویرایش ژن در جنین انسان را با اهداف پژوهشی صادر کرده است؛  ولی تنها به‌‌شرطی که جنین‌‌های موردآزمایش بیش از ۱۴ روز نگهداری نشوند.

منبع: زومیت

نظرات بینندگان