arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷

11 پیامک ولیعهد سعودی به مشاور خود در جریان قتل خاشقجی

محتوای پیامک های رد و بدل شده با القحطانی که بر تیم ترور خاشقجی نظارت کرده، نامشخص است با این حال این سازمان تا حد زیادی اطمینان دارد که بن سلمان شخصا این روزنامه نگار سرشناس را هدف قرار داده و به احتمال زیاد دستور قتل وی را صادر کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی رسانه های جهان عرب از جمله شبکه خبری «الجزیره» قطر و پایگاه خبری «عربی ۲۱» امروز شنبه از روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا نقل کردند که یک گزارش فوق سری آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (CIA) فاش کرده که شاهزاده «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان از چند ساعت پیش از عملیات ترور «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سرشناس منتقد سیاست های رژیم سعودی در کنسولگری کشورش در شهر استانبول ترکیه تا چند ساعت پس از آن، برای «سعود القحطانی»، نزدیک ترین مشاور خود دست کم ۱۱ پیامک ارسال کرده بود.

در بخش هایی از ارزیابی اطلاعاتی سازمان «سیا» با استناد به اطلاعات محرمانه و پیام های اینترنتی که روزنامه مذکور منتشر کرده، آمده که محتوای پیامک های رد و بدل شده با القحطانی که بر تیم ترور خاشقجی نظارت کرده، نامشخص است با این حال این سازمان تا حد زیادی اطمینان دارد که بن سلمان شخصا این روزنامه نگار سرشناس را هدف قرار داده و به احتمال زیاد دستور قتل وی را صادر کرده است.

بنا بر این گزارش، به ولیعهد سعودی در آگوست سال گذشته میلادی نیز به برخی دستیاران خود گفته که اگر تلاش ها برای قانع کردن روزنامه نگار مذکور به بازگشت به عربستان به نتیجه نرسد، می توانند وی را در کشور دیگری فریب دهند سپس اقدامات لازم را در این زمینه اتخاذ کنند.

به نوشته وال استریت ژورنال، مشخص نشده که اظهارات سال گذشته در رابطه با فریب خاشقجی در کشور دیگری سخنان مستقیم خود بن سلمان بوده بوده یا این که شخص دیگری آن را نقل کرده با این حال در ارزیابی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا آمده که به نظر می رسد این سخنان، نخستین اقدام در چارچوب آماده سازی برای آغاز عملیات منجر به قتل این روزنامه نگار بوده باشد.

این در حالی است که سخنگوی سازمان سیا اظهار نظر در رابطه با این گزارش را رد کرده و یکی از مسئولان کاخ سفید نیز در این باره گفته که دولت آمریکا در رابطه با مسائل مربوط به سازمان های اطلاعاتی اظهار نظر نمی کند.

نظرات بینندگان