arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷

سفر بن‌سلمان به اردن به تاخیر افتاد / انتقاد روزنامه الجزایری از دستاوردهای سفر ولیعهد سعودی

یک منبع در اردن از به تاخیر افتادن سفر هیئت همراه ولیعهد عربستان به این کشور خبر داد و گفت: تمامی اتاق‌های رزرو شده در هتل محل استقرار این هیئت به طور کامل لغو شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفر بن‌سلمان به اردن به تاخیر افتاد / انتقاد روزنامه الجزایری از دستاوردهای سفر ولیعهد سعودی

یک منبع در اردن از به تاخیر افتادن سفر هیئت همراه ولیعهد عربستان به این کشور خبر داد و گفت: تمامی اتاق‌های رزرو شده در هتل محل استقرار این هیئت به طور کامل لغو شدند.

 این منبع اردنی مدت تعلیق سفر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و هیئت همراهش به اردن و نیز علت تاخیر در انجام این سفر را اعلام نکرده اما برخی منابع دیگر گزارش دادند سفر عبدالله دوم پادشاه اردن به واشنگتن برای حضور در مراسم تدفین جورج بوش پدر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا علت تاخیر این سفر بوده است.

برخی تحلیل‌گران اردنی نیز علت تاخیر در سفر بن سلمان به اردن را که قرار بود روز دوشنبه انجام شود سفر این شاهزاده عربستانی به الجزایر و نیز سفر از پیش تعیین نشده پادشاه اردن به آمریکا دانستند.

مسؤولان اردنی تا این لحظه تاریخ انجام این سفر را اعلام نکرده‌اند اما رسانه‌های نزدیک به دولت اردن اعلام کردند قرار بوده این سفر روز دوشنبه برگزار شود اما در ادامه لغو شد.

پادشاه اردن همزمان باسفر بن سلمان به الجزایر این کشور را به مقصد آمریکا ترک کرد.

حسن المومنی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اردن نیز علت تاخیر در سفر بن سلمان به اردن را در رابطه با اشتغال هر دو طرف به مسائل مربوط به سفرهای خارجی‌شان دانسته و این مساله را عادی توصیف کرده و به سفر قبلی محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی اشاره کرد که برای مدت کوتاهی به تعویق افتاد و سپس انجام شد.

بن سلمان روز دوشنبه الجزایر را بدون دیدار با عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری این کشور ترک کرد در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری الجزایر اعلام شد بوتفلیقه به علت ابتلا به آنفولانزای شدید نتوانست با بن سلمان دیداری داشته باشد.

احمد اویحیی نخست وزیر الجزایر و تعدادی از وزرای این کشور در مراسم استقبال از بن سلمان حضور یافتند. دفتر ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرد، این سفر موجب آغاز دور جدیدی از همکاری‌های دو جانبه عربستان و الجزایر خواهد شد و میزان معاملات تجاری دو کشور را بالا برده و مشارکت اقتصادی دو کشور را توسعه می‌دهد. در سفر بن سلمان به الجزایر اعلام شد ۵ پروژه در الجزایر در رابطه با تولید مواد شیمیایی، معادن، تولید کلر برای تصفیه آب و تولید دارو و سایر موارد کلید خورد.

سفر بن‌سلمان به اردن به تاخیر افتاد / انتقاد روزنامه الجزایری از دستاوردهای سفر ولیعهد سعودی

دو طرف در دیداری که با یکدیگر داشتند در مورد برگزاری نمایشگاهی از تولیدات الجزایر در عربستان در نیمه اول سال آتی میلادی توافق کردند.

خبرگزاری رسمی عربستان ( واس) از توافق دو طرف درباره‌ ایجاد یک شورای عالی هماهنگی جهت تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های امنیتی و سیاسی خبر داد.

طبق گزارش واس، این شورا به صورت مشترک از طرف عربستان به ریاست ولیعهد و از طرف الجزایر نخست وزیر الجزایر مدیریت خواهد شد.

در ادامه نیز این خبرگزاری اعلام کرد: هدف از تشکیل این شورا مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است.

اما روزنامه الشروق الجزایر نیز با انتشار مقاله‌ای از سفر بن سلمان به برخی کشورهای عربی و به طور ویژه و سفرش به الجزایر انتقاد کرد.

این روزنامه نوشت، نتایج این دیدار تنها به تشکیل یک شورای هماهنگی و صحبت درباره سرمایه‌گذاری خلاصه شد. این دیدار تنها محدود به ارائه پیشنهاد پنج پروژه مشارکتی برای چهار شرکت عربستانی بود و حتی در آن هیچ توافقنامه‌ جدیدی امضا نشده و هیچ نیتی برای آغاز پروژه جدیدی وجود نداشت.

این روزنامه در پایان آورد، جدای از سفر بن سلمان به کشور الجزایر که هیچ طرح جدیدی در بخش اقتصادی الجزایر نداشت برعکس سفرهایش به کشورهای دیگر این سوال با قدرت خودنمایی می‌کند که فایده سفر بن سلمان به کشورهای عربی به خصوص الجزایر چه بود؟

پیش از سفر بن سلمان به الجزایر ۱۷ چهره مطبوعاتی و فرهنگی الجزایر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند، از این شاهزاده عربستانی که عامل مرگ جمال خاشقجی است اسقبال نمی‌کنند. علاوه بر این لویزه حنون دبیرکل حزب کارگران الجزایر سفر بن سلمان به این کشور را عاملی برای تحریک مردم این کشور دانست و عبدالرزاق مقری رئیس جنبش جامعه صلح تاکید کرد این سفر به چهره و آوازه الجزایر کمک نمی‌کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان