arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷

سناتور ارشد آمریکایی: دولت ترامپ درباره قتل خاشقچی مخفی کاری می کند/ پمپئو و متیس کنگره را گمراه کردند

یک سناتور ارشد آمریکایی با «زیان‌بار» خواندن گزارش رئیس سیا درباره خاشقچی برای بن‌سلمان و دولت ترامپ، گفت که وزیران خارجه و دفاع این کشور، کنگره را گمراه کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سناتور ارشد آمریکایی: دولت ترامپ درباره قتل خاشقچی مخفی کاری می کند/ پمپئو و متیس کنگره را گمراه کردند

یک سناتور ارشد آمریکایی با «زیان‌بار» خواندن گزارش رئیس سیا درباره خاشقچی برای بن‌سلمان و دولت ترامپ، گفت که وزیران خارجه و دفاع این کشور، کنگره را گمراه کرده‌اند.

حضور «جینا هاسپل» رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در جلسه غیرعلنی مجلس سنای این کشور و ارائه گزارشی درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ترکیه، انتقاد شدید یکی از سناتورها از دولت آمریکا را برانگیخت.

سناتور «ریچاد بلومنتال» عضو ارشد مجلس سنای آمریکا با انتقاد شدید از مخفی‌کاری دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ایالات متحده در موضوع قتل «جمال خاشقچی» و حمایت واشنگتن از ریاض، تاکید کرد که جلسه استماع گزارش هاسپل باید علنی برگزار می‌شد.

بلومنتال در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «واکنش همکاران من به گزارش امروز سیا نشان می‌دهد که پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) و متیس (وزیر دفاع آمریکا) کنگره را گمراه کرده‌اند».

او ولی‌عهد سعودی را آمر قتل خاشقچی دانسته و افزود: «محمد بن سلمان مسئول قتل وحشیانه و ازپیش برنامه‌ریزی شده خاشقچی است و دولت ترامپ نیز در حال لاپوشانی آن است».

این سناتور آمریکایی با اعلام خبر تصمیم سنا برای اقدام علیه ریاض توضیح داد: «در حالی که تمام سنا به اقدامات معنی‌داری رأی خواهد داد که بن‌سلمان را جوابگوی (اقداماتش) می‌کند، اما فقط تعدادی از (سناتورها) توانستند واقعیت را ببینند».

بلومنتال با انتقاد از غیرعلنی و محدود برگزار شدن گزارش هاسپل به سنا، تاکید کرد: «این استماع، که هم برای بن‌سلمان و هم دولت ترامپ زیان‌بار بود، باید با حضور تمام سناتورها برگزار می‌شد».

رئیس سیا شامگاه سه‌شنبه برای توضیح در مورد اطلاعاتی که واشنگتن از پرونده قتل خاشقچی و نقش ولی‌عهد سعودی در آن به‌دست آورده، در جلسه‌ای غیرعلنی و با حضور محدود سناتورها حاضر شد.

پیشتر نیز «لیندسی گراهام» سناتور ارشد آمریکایی گفته بود که پیش از جلسه توجیهی با رئیس سیا بر این باور بوده که محمد بن‌سلمان مسئول قتل خاشقچی است. او گفت این جلسه را در حالی ترک کرده که اطمینان بالایی دارد که باور او درست بوده است.

یک شبکه خبری ترکیه‌ای چند روز پیش بخش کوتاهی از فایل صوتی هفت دقیقه‌ای از مجادله خاشقچی با مهاجمان در بخش صدور روادید کنسولگری استانبول را پخش کرد.

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما دیگر از آن خارج نشد.

درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان