arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷

فراستی در برابر آئینه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمود صباغی: ماجرای گفتگوی ( بقول مجری : گفتمان) فراستی با مجری برنامه " من و شما " که بطور زنده روی آنتن شبکه "شما" رفت ، در فضای مجازی بارها و بارها از زوایای مختلف تجزیه و تحلیل شد و اکثریت قریب به اتفاق نیز تیغ تیز انتقاد را بدرستی متوجه مجری سیما دانستند.

ظرافت برنامه هائی از این نوع که به اصطلاح گفتگوی چالشی خوانده میشود و زمان چندانی نیست که سهم اندکی در برنامه سازی رادیوئی و تصویری کشورمان برعهده گرفته بقدری است که چون حرکت بر لبه تیغ تیز، با کوچکترین خطائی به ورطه تحقیر و توهین گرفتار خواهد شد. شاید به همین دلیل باشد که اجرای چنین برنامه های نوپائی نیاز به مجریان کاربلد دارد و بخشی از این ماجرا را شاید بتوان از این منظر بررسی کرد. آنچه در برنامه "من وشما" رخ داد نمونه بارز عملکرد خطای یک مجری کارنا بلد و ناشی است که به دور از قواعد حرفه ای ، حتی نوع پوشش و"بد تیپی" میهمانش را به رخ میکشد. تقریبآ همگان به درستی بر ناشی گری ظلی پور و خروج او از دایره ادب و اخلاق اتفاق نطر دارند، اینها را گفتیم تا یّکه به قاضی نرفته باشیم اما ... اما این سکه ّای که روی دیگری هم دارد. بجاست این سئوال مطرح شود که آیا اگر غیر از فراستی منتقد دیگری بجای او نشسته بود باز شاهد چنین رویکردی - حداقل با چنین شدّتی - بودیم؟ با حدس قریب یه یقین پاسخ منفی است. صرفنظر از عملکرد و لحن گفتار و ادبیات ظلی پور، بخش اعظم ایرادهای عجیب و غریب او با اتکاء به سابقه حضور فراستی در برنامه "هفت" شکل گرفت. یادمان هست که بعد از هربرنامه ای ، سیل انتقادات و واکنشهای منفی افکار عمومی نسبت به اظهارنظرات هدفمند و نوع ادبیات فراستی در فضای مجازی منعکس میشد. در واقع نقطه شروع جدل ظلی پور و فراستی ، نه در ابتدای برنامه " من و شما" ، بلکه از آنجا آغاز شد که فراستی دریکی برنامه های هفت در پاسخ به یکی از مهمانان برنامه که او را دعوت به استفاده از کلمات فاخر و ادبیات محترمانه تری کرد پاسخ داد که " من اینطوری حرف میزنم ، تو با ادبیات خودت حرف بزن" . رفتار آشنای او در اهانت به فیلمسازان در اکثر برنامه های هفت ، تحقیر کارگردان و فیلم بردار و دست اندرکاران فیلمها ، با ذکر اینکه " در نیومده " یا شلخته است یا مبتذل یا فیلمفارسی است و حمله به فیلمهائی که تحسین جهانیان را برانگیخته ، تردید ندارد که بالاخره در زمان و مکانی واکنشی خواهد داشت. وقتی کسی احترام مخاطبانی را رعایت نکند که با هر نوع از طبقه اجتماعی و سطح سواد و دانش هنری فیلمی را استقبال میکنند وبی پروا همگان را در رسانه پرمخاطب تلویزیون به نفهمی متهّم کند ، باید هم انتظار چنین واکنشهائی را داشته باشد. در حقیقت آنچه در برنامه "من و شما" گذشت میوه تلخی بود که شخص فراستی دانه آنرا کاشته بود. بهمین دلیل است که معتقدیم که اگر بجای ظلی پوریک مجری آشنا به قواعد حرفه ای در برابر فراستی مینشست ، با اتکاء به چنین سابقه ای براحتی میتوانست فراستی را بسیار هم مودبانه در گوشه رینگ گرفتار کند و او را محترمانه به نقد بکشد.. اینها را که گفتم نه استفاده از فرصت برای نقد فراستی بلکه بخاطر یادآوری نحوه رفتار و گفتار او در طول این یکی دو سال اخیر است که در برنامه جنجالی دیروز رخ نشان داد. ایشان باید قبل از اینکه مجری را نقد کند بایستی برای یکبار هم که شده سری به درون خود بزند ، منصفانه .

علیرغم تمام آنچه گفته شد باز هم دلیل موجّهی برای چنان رفتار و ادبیات زشتی از یک مجری نیست. و صدا و سیما هم بایستی بیش از اینها در سپردن آنتن تلویزیون به مجریانش حساسیت نشان دهد.

 

نظرات بینندگان