arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۴۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷

هوای تهران، همچنان برای گروه های حساس ناسالم است / هوای کرج، ناسالم برای همه

کیفیت هوای تهران امروز (پنجشنبه) برای دومین روز متوالی با شاخص ۱۳۶ غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲، ۵ میکرون برای گروه‌های حساس ناسالم است. همچنین بر اساس آخرین اعلام ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای استان البرز در ساعت ۱۰:۱۰ صبح امروز، شاخص آلودگی هوا (ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون) در کرج عدد ۱۵۲ را نشان می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کیفیت هوای تهران امروز (پنجشنبه) برای دومین روز متوالی با شاخص ۱۳۶ غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲، ۵ میکرون برای گروه‌های حساس ناسالم است.

براساس گزارش روز پنجشنبه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲، ۵ میکرون هوای پایتخت در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ۸ صبح بدون تغییر بر روی شاخص عددی ۱۳۶ قرار داشته است.
در همین مدت میزان آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون نیز از ۸۳ به ۹۳ افزایش و آلاینده منوکسیدکربن نیز از ۳۷ به ۳۰ کاهش یافته است.
بر همین اساس، ایستگاه‌های شاد اباد (منطقه ۱۸)، تربیت مدرس (منطقه ۶) و شهرداری منطقه ۲۱ نیز به ترتیب با شاخص‌های ۱۶۴، ۱۶۱ و ۱۶۰ بالاترین حجم آلودگی شهر تهران را در ۲۴ ساعت گذشته داشته اند.
همچنین ایستگاه‌های مسعودیه (منطقه ۱۵)، شهرداری منطقه ۲ و اقدسیه (منطقه یک) به ترتیب با شاخص‌های ۹۱، ۱۰۶ و ۱۰۸ کمترین آلودگی هوا را در سطح مناطق شهر تهران طی این مدت داشتند.
در همین راستا روز گذشته (چهارشنبه) مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران اعلام کرده بود که با توجه به شرایط اضطرار در آلودگی هوا آمبولانس‌های اورژانس در ۱۰ نقطه مرکزی و پر جمعیت پایتخت مستقر شده اند.
محمد کرم درآبادی اظهار داشته بود: با توجه به تشدید آلودگی هوای تهران چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه ۱۴ دستگاه آمبولانس در میدان‌های آزادی، انقلاب اسلامی، فردوسی، امام حسین (ع)، چهارراه ولیعصر (عج)، امامزاده صالح (ع) و سایر خیابان‌های پایتخت مستقر شده اند.
وی خاطرنشان کرد: نیرو‌های عملیاتی اعم از پزشک، پرستار و کارشناس فوریت‌های پزشکی با استقرار در مکان‌های تعیین شده آماده خدمت رسانی هستند.
همچنین پیش از این آمبولانس‌های اورژانس در خیابان‌های پر جمعیت شهرری (جنوب تهران) مستقر شده اند.
طی سال ۹۶، تعداد روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس به ۵۰ روز و ناسالم برای همه گروه‌ها به یک روز می‌رسید و امسال تاکنون ۳۷ روز ناسالم برای افراد حساس به ثبت رسیده است.
تعداد روز‌های پاک پایتخت طی سال ۹۶ به ۱۲ و روز‌های سالم به ۱۹۷ روز می‌رسید و این آمار تا کنون برای سال ۹۷ به ۱۴ روز پاک و ۲۰۹ روز سالم رسیده است.
«شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است».

کرج همچنان هوای ناسالم تنفس می‌کند

ساکنان کلانشهر کرج که روز‌های بهاری و تابستان ۹۷ را با هوای سالم تا پاک به سر بردند، تغییرات جوی و وارونگی هوا، تنفس را از حدود ۱۰ روز پیش تاکنون برای آنان سخت کرده است.

به گزارش ایرنا، این آلودگی هوا دیروز و امروز پنجشنبه به اوج خود رسید و هوای مرکز استان را به مرز هشدار رسانده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفتگو با ایرنا اظهار داشت: بر اساس آخرین اعلام ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای استان البرز در ساعت ۱۰:۱۰ صبح امروز، شاخص آلودگی هوا (ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون) در کلانشهر کرج عدد ۱۵۲ را نشان می‌دهد.
«در صورتیکه شاخص آلودگی هوا بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ قرار گیرد، وضع کیفی هوا در حالت هشدار و ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار گرفته است».
فردین حکیمی افزود: همچنین شاخص آلودگی هوا در شهرستان ساوجبلاغ نیز ۱۴۳ است که نشان دهنده ناسالم بودن هوا برای گروه‌های حساس می‌باشد.
مدیرکل هواشناسی استان البرز روز گذشته گفته بود که بررسی الگو‌های پیش یابی هواشناسی البرز حاکی از تداوم وارونگی پایینی جو در منطقه البرز مرکزی تا ظهر پنجشنبه است.
منصور رحمانیان افزود: از ظهر پنجشنبه با ورود امواج ناپایدار سطوح میانی جو، مه آلودگی، در پاره‌ای نقاط رگبار و رعد و برق، وزش باد و در ارتفاعات رگبار، برف و تگرگ دور از انتظار نیست.
این مسئول سرعت وزش باد را امروز ۲۸ کیلومتر در ساعت و پس فردا ۴۸ کیلومتر در ساعت بیان کرد.
مدیر کل هواشناسی البرز وضعیت هوای جمعه را قسمتی تا ابری، وزش باد گاهی شدید، بعضی ساعات رگبار باران وارتفاعات برف، عصر و شب کاهش ناپایداری پیش بینی کرد.
حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: با توجه به این شرایط کیفی هوا، با توجه به تشدید بیماری‌های قلبی، ریوی و همچنین افزایش علائم تنفسی توصیه کرد که افراد مبتلا به این بیماری ها، کودکان و سالمندان از فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل خودداری کرده و سایر افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

نظرات بینندگان