arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷
رای الیوم گزارش داد؛

تحلیل مرکز تحقیقاتی دانشگاه تل آویو؛ چرا احتمال موفقیت تحریم‌ها علیه تهران ضعیف است؟

اخیرا توجه اسرائیل به سرنوشت بن سلمان، ولی عهد سعودی، افزایش یافته است و این اهتمام، تمام سیاستگذاران، تحلیلگران، مستشرقان و مراکز پژوهشی این رژیم را در بر می گیرد. این افزایش توجهات، نشان دهنده آن است که تل آویو برای اجرای سیاستهای خود، از عادی سازی گرفته تا حل مساله فلسطین از طریق معامله قرن، به شاهزاده جوان سعودی نیاز دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحلیل مرکز تحقیقاتی دانشگاه تل آویو؛ چرا احتمال موفقیت تحریم‌ها علیه تهران ضعیف است؟

زهير أندراوس در رای الیوم نوشت: اخیرا توجه اسرائیل به سرنوشت بن سلمان، ولی عهد سعودی، افزایش یافته است و این اهتمام، تمام سیاستگذاران، تحلیلگران، مستشرقان و مراکز پژوهشی این رژیم را در بر می گیرد. این افزایش توجهات، نشان دهنده آن است که تل آویو برای اجرای سیاستهای خود، از عادی سازی گرفته تا حل مساله فلسطین از طریق معامله قرن، به شاهزاده جوان سعودی نیاز دارد.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در این رابطه، مرکز پژوهش های امنیت ملی وابسته به دانشگاه تل آویو، در یک بررسی تازه، تاکید کرد که مکانیسمی که بن سلمان در راستای تلاش برای موفقیت تحریمهای آمریکا علیه ایران در پیش گرفته است، اساساً با منافع ملی عربستان در تضاد است، به این دلیل که منجر به کاهش شدید ذخایر نفت عربستان سعودی می شود، بی آنکه ضمانتی برای موفقیت تحریمها در رسیدن به اهداف، وجود داشته باشد.

پژوهش مذکور بر این نکته تاکید می کند که تمام شاخص ها دال بر سوء استفاده دولت ترامپ از پرونده خاشقجی برای باجگیری از نظام حاکم در ریاض و واداشتن آن به افزایش صادرات نفت برای جبران کمبودهای حاصل از توقف صادرات نفت ایران است.

براساس این پژوهش، تهران در گذشته از فشار و تاثیر تحریمها عبور کرده است و به همین دلیل، احتمال موفقیت موج دوباره تحریمهای واشنگتن علیه تهران در جهت ایجاد تحولی در سیاستهای ایران، ضعیف است. حتی اگر واشنگتن تمام ابزارهایی که می تواند موجب تحقق هدفش شود را به کار گیرد، این امر، گذشت زمان زیادی را می طلبد.

با اینکه عربستان برای پیروزی تحریمها یارگیری می کند، پژوهش اسرائیلی در موفقیت آن تردید دارد، چرا که واشنگتن ناچار است هند، ترکیه، چین، ژاپن، تایوان، کره جنوبی، ایتالیا و یونان را برای مدت محدودی از تحریم نفت ایران معاف کند و این مساله به تهران اجازه می دهد در همین بازه زمانی، یک میلیون بشکه نفت صادر کند. علاوه بر اینکه حتی پس از پایان مدت تعیین شده هم ایرانی ها توان ادامه صادرات نفت خود را دارند.

طبق این پژوهش، احتمالا ایران به قاچاق نفت یا فروش آن از راه دریایی پناه می برد، بدون اینکه ایالات متحده بتواند تحرکات آن در این زمینه را رصد کند. ایران همچنین می تواند از راه خشکی، نفت را به دولتهای همسایه اش، مانند ترکیه، پاکستان، افغانستان و روسیه، انتقال دهد، بویژه آنکه شرکتهای روسی وجود دارند که در زمینه قاچاق نفت، متخصص هستند.

در ادامه این پژوهش آمده است: پس از اعلام اتحادیه اروپا در مورد ایجاد نظام پرداختی برای دور زدن تحریمها، تاثیر آن بر نظام بانکی ایران کاهش می یابد. هر چند که این ساز و کار، به شرکتهای بزرگ اروپایی که بازار ایران را ترک کرده اند، کمکی نمی کند، بلکه این اقدام اروپا، دارای ابعاد سیاسی است و حکایت از آن دارد که اروپایی ها می خواهند به تهران ثابت کنند که اروپا با نظام تحریمهای آمریکا، همکاری نمی کند.

افزون بر آنچه گذشت، پژوهش اسرائیلی بر این مساله تاکید می کند که تحریمهای آمریکا به نحوی طراحی شده است که دارای تاثیر کاملی باشد و هدف ترامپ از اعمال این تحریمها، واداشتن تهران به مذاکره دوباره نیست، بلکه هدف اصلی او به کار گرفتن نظام تحریمها در راستای ایجاد اختلال داخلی در ایران است.

مترجم:مریم نصرالهی

نظرات بینندگان