arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۱۵۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۷ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷

تحلیل روسیا الیوم از معافیت ۸ کشور از تحریم‌های نفتی ایران: مذاکره ایران و آمریکا تا قبل از پایان دوران ترامپ، فقط یک ماجراجویی است

تهران این سیاست دو گانه آمریکا، یعنی اعمال تحریم‌ها و سپس معافیت ۸ دولت را نشان دهنده ضعف ایالات متحده و موفقیت سیاست خارجی خود می‌داند. سران تهران امیدوارند که ترامپ برای چهار سال دوم بعنوان رئیس کاخ سفید انتخاب نشود و خود را تا پایان دوره ریاست ترامپ برای مقابله با تحریم‌ها آماده کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحلیل روسیا الیوم از معافیت ۸ کشور از تحریم‌های نفتی ایران: مذاکره ایران و آمریکا تا قبل از پایان دوران ترامپ، فقط یک ماجراجویی است

روسیا الیوم نوشت: «نفت تحریمها را در هم می پیچد»، این عنوان مقاله دورون اسحاقوف و سرگئی دوخانوف در روزنامه روسی "فوينيه أوبزرينيه" است.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: در این مقاله امده است: در 5 نوامبر، مقامات آمریکا تحریمهای وسیعی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند تا به گفته خود آنها، تغییراتی در سیاستهای ایران رخ دهد. اما در ادامه،8 کشور از پایبندی به تحریمهای ایران معاف شدند، این تصمیم آمریکا نشان دهنده تمایل شدید آن به جلوگیری از افزایش قیمت جهانی نفت بوده و بر شیوه پراگماتیستی دلالت دارد که زمینه را برای مانور دولتهایی فراهم می کند که امکان توقف فوری خرید طلای سیاه ایران برای آنها فراهم نیست.

این معافیت، نشان دهنده سیاست ویژه واشنگتن در حفظ توازن در میدان بین المللی و باقی ماندن هماهنگی بین کشورهایی است که از ثقل سیاسی خاصی برخوردارند؛ کشورهایی مانند ترکیه، چین و هند.

تهران این سیاست دو گانه آمریکا، یعنی اعمال تحریمها و سپس معافیت 8 دولت را نشان دهنده ضعف ایالات متحده و موفقیت سیاست خارجی خود می داند. سران تهران امیدوارند که ترامپ برای چهار سال دوم بعنوان رئیس کاخ سفید انتخاب نشود و خود را تا پایان دوره ریاست ترامپ برای مقابله با تحریمها آماده کرده اند.

معافیت 8 دولت، بویژه چین و هند، تهران را در مقابله با تحریمها تواناتر می کند و باعث می شود هرگز به مذاکره دوباره بازنگردد.

علاوه بر این، واقعیت سیاسی رایج در ایران موجب می شود که هر گونه اقدام روحانی و آمریکا برای آغاز مذاکره، تنها یک ماجراجویی به حساب آید؛ چرا که این امر از نظر دشمنان و مخالفان روحانی، مشروعیت لازم را ندارد.

نظرات بینندگان