arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷
پژوهشگران دانمارکی دریافتند:

ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک و  ابتلا به بیماریهای روانی

گروهی از پژوهشگران دانمارکی دریافتند که بین مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک در دوران کودکی و ابتلا به بیماریهای روانی در بزرگسالی رابطه مستقیم وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

گروهی از پژوهشگران دانمارکی دریافتند که بین مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک در دوران کودکی و ابتلا به بیماریهای روانی در بزرگسالی رابطه مستقیم وجود دارد.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، بارها تاکید شده که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها خطرناک است، اما این بار این خطر از زاویه ای جدید بررسی شده است.

نتایج یک مطالعه جدید که این هفته در مجله روانپزشکی  JAMA منتشر شد، نشان می دهد که یکی دیگر از نتایج خطرناک استفاده از آنتی بیوتیک ها افزایش  خطر ابتلا به بیماری های روانی جدی مانند اختلال وسواس فکری و اسکیزوفرنی است.

در سال های اخیر فرضیات متعددی مطرح شده اند که معتقدند، عفونت های رایج بدن می توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در سنین بالا افزایش دهند. اما محققان  دریافتند که  درمان های آنتی بیوتیکی عفونتهای دوران کودکی ، می توانند خطر ابتلا به بیماری های روانی را حتی زودتر از سنین میانسالی یعنی در نوجوانی و جوانی افزایش دهند.

فرض کلی در هر دو نظریه، این است که این عفونت ها ممکن است باعث التهاب مزمن یا سایر عوارض جانبی بدن شوند که به طور مستقیم به مغز آسیب می رساند. روبرت یوکلب عصب شناس دانشگاه جان هاپکینز و تیم او تصمیم گرفتند این فرضی را بررسی کنند بنابراین یوکلن و همکارانش در دانمارک برای مطالعه خود، به بررسی تاریخچه پزشکی تمام ساکنان دانمارکی که بین سالهای 1995 و 2012 متولد شده بودند،پرداخته و بنابراین پرونده پزشکی بیش از یک میلیون کودک را بررسی کردند.

آنها به طور خاص کودکانی را مورد بررسی قرار دادند که داروهای ضد میکروبی، (تقریبا همیشه آنتی بیوتیک ها) را دریافت کرده بودندسپس آنها سابقه سلامت این کودکان را در طول 10 سال پیگیری کردند و دریافتند که بسیاری از این کودکان نسبت به کودکانی که داروهای ضد عفونت دریافت نکرده بودند شرایط روانی ناراحت کننده ای دارند.

ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک و  ابتلا به بیماریهای روانی

یوکلن در این خصوص گفت: "آنچه ما اساسا متوجه شدیم این بود که قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک ها، به خصوص آنتی بیوتیک های طولانی مدت و چندین دوز مختلف  آنتی بیوتیک ها، با افزایش خطر ابتلا به اختلالات روان شناختی مختلف همراه بود."

نتایج این پژوهش تکان دهنده نشان داد که کودکان مبتلا به عفونت حاد که در بیمارستان بستری شده و آنتی بیوتی گرفته بودند 84٪ بیشتر از دیگر کودکان دچار بیماری روانی شدند و این رقم در کودکانی که داروهای ضد ویروسی دریافت کرده بودند 42 درصد بود. البته یوکلن توصیه می کند که پدر و مادران نگران نشوند و تصور نکنند هر آنتی بیوتیکی خطرناک است. او می گوید: نتایج ما به این معنی نیست که هر آنتی بیوتیکی بچه را روانی می کند. بچه ها بارها به علت عفونت های گوش، گلو، چشم و ... دوزهای پایین آنتی بیوتیک می گیرند که طبیعی است و به ندرت خطری دارد."

 

نظرات بینندگان