arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷

تعداد بازداشتی‌های اعتراضات امروز فرانسه به ۱۰۰۰ نفر افزایش یافت

تعداد تظاهرات‌کنندگانی که در جریان اعتراضات روز شنبه فرانسه بازداشت شده‌اند، به بیش از ۱۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تعداد بازداشت‌شدگان فرانسوی معترض به نابرابری اجتماعی در روز شنبه (هشتم نوامبر/۹۷/۹/۱۷) افزایش پیدا کرد.

وزارت کشور فرانسه شامگاه شنبه اعلام کرد که «امروز بیش از ۱۰۰۰ تظاهرکننده در کل فرانسه بازداشت شده‌اند که  ۷۲۰ نفر از آنها در بازداشت موقت به سر می‌برند.»

اعتراضات در فرانسه تحت عنوان «جلیقه ‌زردها» با وجود عقب نشینی رئیس‌جمهور این کشور از گران کردن بنزین و تعلیق طرح گرانی بنزین، کمابیش ادامه دارد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اگرچه این طرح را به حالت تعلیق درآورد، اما جلیقه‌زردهای فرانسوی خواستار لغو آن هستند و از همین روی، همچنان آتش تظاهرات در کل فرانسه شعله‌ور است.

تظاهرات در شنبه مورخ هشتم دسامبر بار دیگر شدت پیدا کرده است و درگیری بین نیروهای پلیس و معترضان تا لحظه تنظیم خبر همچنان ادامه دارد.

آغاز درگیری روز شنبه زمانی رخ داد که معترضان به سمت کاخ الیزه در مجاورت خیابان شانزه‌لیزه حرکت کردند. پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین آبپاش سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان داشت و معترضان با آتش‌زدن صندلی کافه‌ها، شکستن شیشه مغازه‌ها و پرتاب کپسول‌های گاز آتش‌زا به مقابله برخاستند.

مطابق جدیدترین آمار وزارت کشور فرانسه، تعداد تظاهرکنندگان در سراسر این کشور بیش از ۱۰۶ هزار تن برآورد شده است که در مقایسه با رقم ۲۸۲ هزار و ۷۱۰ تن شنبه گذشته کاهش در شمار معترضان خیابانی را نشان می‌دهد. با این حال خشونت و درگیری در جریان تظاهرات فراتر از هفته گذشته گزارش شده است.

دولت فرانسه قصد دارد در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوییل را ۶.۵ و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش دهد. امری که جرقه اعتراضات سراسری را زده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان