arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷

دلار هنوز هم حباب دارد/ کاهش نرخ ارز بايد تا دستیابی به قیمت منطقی و باثبات ادامه یابد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار داد: کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر اتفاق افتاده اما نباید فراموش کرد نرخ ارز هنوز منطقی نیست به‌طور مثال نرخ حدود ۱۱ هزار تومانی دلار بیانگر کاهش حدود یک‌سومی ارزش پول ملی است بنابراین باید کاهش نرخ ارز تا دستیابی به قیمت منطقی و باثبات ادامه یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که این روزها مناقشه بر سر عرضه ارز حاصل از صادرات غیر نفتی در سامانه نیما بالا گرفته است، رضا رحمانی اعلام کرده است از  مجموع ۸ هزار صادرکننده کشور، ۶ هزار نفر که درآمدی کمتر از یک میلیون دلار داشتند، از عرضه ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما معاف شدند.

به این ترتیب از مجموع صادرکنندگان غیر نفتی، ۲ هزار صادرکننده که درآمد بیش از یک میلیون دلار داشتند ملزم به عرضه ارز در این سامانه شدند، افزود: بخشی از نیازهای صنعتی کشور هم از این درآمدهای ارزی تامین می شود.

حرف و حدیث ها درباره پیش فروش خودرو

 امروز ایران خودرو پیش فروش خودروهایش برای تحویل فوری را با افزایش قیمت آغاز کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که هنوز قیمت های جدید خودروها از سوی مقامات ذیربط اعلام نشده است. بر این اساس برخی شایبه غیر قانونی بودن پیش فروش خودرو را مطرح کردند. مقامات ایران خودرو تاکید کردند که پیش فروش انجام شده از امروز مشمول قیمت گذاری ها نیست. معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو گفت: فروش تحویل فوری ۴ محصول ایران خودرو با قیمت جدید در راستای تنظیم و کنترل بازار صورت گرفته است.

خان کرمی افزود: قیمت گذاری چهار محصول ایران خودرو با توجه به رنج قیمت رقابتی و وجود رقبای کافی در بازار از مدت ها قبل، مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نبوده و همچون گذشته توسط خودروساز صورت گرفته است. بدیهی است قیمت گذاری خودروهای مشمول، توسط ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت اعلام خواهد شد.

در عین حال معاون گروه صنعتی ایران خودرو با توجه به واکنش ها درباره قیمت چهار محصول «فروش تحویل فوری» این شرکت اعلام کرد که این نرخ ها مشمول قیمت گذاری جدید نیست و خودروساز قیمت را تعیین کرده است.

دلار باز هم حباب دارد؟

 امروز قیمت سکه و دلار در بازار با افزایش روبرو شد. قیمت هر قطعه سکه بهار ازادی امروز به نزدیکی ۴ میلیون تومان رسید. قیمت ارز نیز روندی افزایشی را شاهد بود. حمدالله کریمی با اشاره به کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته گفت: نرخ دلار تحت تأثیر فعالیت سوداگران، برخی از اخبار سیاسی و ضعف مدیریت با افزایش قابل توجهی در سال جاری روبه‌رو شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، افزود: رشد قیمت دلار در  بازار ارز بخشی از فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی را با چالش جدی روبه‌رو کرده است و به‌طور طبیعی تداوم این وضعیت و بالا بودن بهای تمام‌شده تولید، مانع فعالیت بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

نماینده مردم شهرستان بیجار گروس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر اتفاق افتاده اما نباید فراموش کرد نرخ ارز هنوز منطقی نیست به‌طور مثال نرخ حدود ۱۱ هزار تومانی دلار بیانگر کاهش حدود یک‌سومی ارزش پول ملی است بنابراین باید کاهش نرخ ارز تا دستیابی به قیمت منطقی و باثبات ادامه یابد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان