arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۲۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۷

سناتور ارشد جمهوریخواه: اگر کمک آمریکا نبود، سعودی‌ها باید فارسی حرف می‌زدند/بن سلمان یک روانی است، فکر می کرد می تواند فردی را در کنسولگری بکشد و آب از آب تکان نخورد/ شخص بن سلمان در قتل خاشقجی مشارکت داشته است

یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه با بیان اینکه ارتش سعودی‌ها توان جنگیدن ندارد، گفت: «اگر ما نبودیم، سعودی‌ها مجبور بودند بعد از یک هفته فارسی صحبت کنند. ارتش آن‌ها توان جنگیدن ندارد. نیاز ما به آن‌ها به مراتب کمتر از نیاز آن‌ها به ماست.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه روز یکشنبه بار دیگر به انتقاد از عملکرد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی پرداخت و گفت ارتش سعودی‌ها بدون آمریکا قابلیت جنگ نخواهد داشت.

این عضو کمیته نیروهای مسلح سنا که با شبکه «فاکس نیوز» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد جلسه توجیهی رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در مورد قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول، این جلسه توجیهی را «بهترین» گزارشی خواند که تاکنون در مورد دیدگاه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در مورد خاشقچی دریافت کرده است.

گراهام افزود: «این عملیات بسیار پیچیده بوده است. فردی که مأمور اجرای آن بوده، مرد دست راست محمد بن سلمان است. برای هیچ‌یک از سناتورهایی که در این جلسه توجیهی حضور داشتند، تردیدی باقی نماند که محمد بن سلمان در قتل آقای خاشقچی دخیل بوده است.»

وی ادامه داد: «فقط همین یک مورد نبوده است. آن‌ها دنبال افراد دیگر هم رفته‌اند. افرادی [به عربستان] بازگردانده شده‌اند. افرادی در کشورهای دیگر گرفته شده و به عربستان سعودی بازگردانده شده‌اند، چراکه منتقد عربستان سعودی بوده‌اند.»

این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه به بازداشت «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان به دستور بن سلمان اشاره کرد و گفت: «او در رخدادی که عجیب‌ترین چیزی است که در ۲۰ سال گذشته شاهد بوده‌ایم، نخست‌وزیر لبنان را در بازداشت خانگی قرار داد و این موارد همین‌طور ادامه داشته است.»

او در پاسخ به این سوال که کنگره قرار است در واکنش به قتل خاشقچی چه اقدامی انجام دهد، گفت: «ما این برچسب [مشارکت در قتل] را به او خواهیم زد. ما در سنا رأی‌گیری خواهیم کرد و خواهیم گفت که او در قتل آقای خاشقچی دخیل بوده است. من دیگر از هیچ فروش سلاحی به عربستان سعودی حمایت نخواهم کرد.»

وی بن سلمان را یک «گوی مخرب» و «دیوانه» خواند و گفت ولی‌عهد سعودی تصور می‌کرده که می‌تواند فردی را به کنسولگری بکشاند و به «شکلی چنین بی‌رحمانه به قتل برساند و قسر در برود. نگرانی من این است که با حکومت این آدم بر عربستان سعودی، او تسلیحاتی را که به عربستان سعودی منتقل می‌کنیم، به روسیه و چین تحویل دهد. تا زمانی که محمد بن سلمان نماینده عربستان سعودی باشد، هر دو حزب کنگره در مورد رابطه با عربستان سعودی رویکردی منفی خواهند داشت. این رابطه، از لحاظ راهبردی بسیار مهم است، اما نه به هر قیمتی.»

گراهام در پاسخ به مجری که گفت عربستان سعودی مهمترین شریک آمریکا در مقابله با ایران است، گفت: «بگذارید اینطور بگویم، می‌خواهم خیلی صریح با شما صحبت کنم. اگر [کمک‌های] ایالات متحده نبود، آن‌ها باید ظرف یک هفته در عربستان سعودی فارسی حرف می‌زدند. ارتش آن‌ها عرضه جنگیدن ندارد. آن‌ها ۹ درصد واردات نفت ما را تأمین می‌کنند. نیاز ما به آن‌ها به مراتب کمتر از نیاز آن‌ها به ماست.»

او افزود: «من این فرض را قبول ندارم، که ما برای محافظت از آمریکا در برابر ایران باید با یک رژیم قاتل و آدم‌کشی مثل بن سلمان رابطه داشته باشیم، برعکس، ما با ارتباط با او به توانایی خود برای اداره آن منطقه آسیب زده‌ایم.»

پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم گفته بود که عربستان سعودی بدون حمایت آمریکا یک هفته نیز دوام نمی‌آورد. با این وجود، وی در مسئله قتل خاشقچی به حمایت تمام قد از سعودی‌ها پرداخته و تأکید کرده که با وجود این پرونده، به حمایت از ریاض ادامه می‌دهد.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
4
خوب حالا که اینطوره، چرا رابطه تونو با ایران خوب و مناقشات فی مابین رو حل و فصل نمی کنید. ایران اقلا در منطقه خاورمیانه برای خودش یک آمریکای کوچک است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
اینو گفته یکم سعودیها رو غلقلک بده شما جدی نگیر.
ناشناس
|
Turkey
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
2
0
چقدر گرفته این گراهام؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
بن سلمان بد و قاتل است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
0
خداییش اینو چرت گفته چون حاکمان ما از اول ابتدایی عربی یاد ما میدن
نظرات بینندگان