arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۶۹۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷

روحانی: چه اشکالی دارد بنزین را دو نرخی کنیم؟/ در کشور ما سوخت نرخ ثابتی دارد؛ در دنیا روز تعطیل یک نرخ و موقع شلوغی یک نرخ دیگر دارد

رییس جمهور با اشاره به اینکه برای امن کردن جاده ها باید وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاری کنند، گفت‌: باید در جاده‌ها تشخیص دهیم چه راننده ای منظم و امن رانندگی کرده است و چه رانندگانی قانون را رعایت نمی‌کنند. ما می‌توانیم به رانندگان منظم تشویقی هم بدهیم حتی به لحاظ سوخت امتیاز به او بدهیم. چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی کنیم برای کسانی که با احتیاط رانندگی می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رئیس جمهور در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی گفت: چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی کنیم برای کسانی که با احتیاط رانندگی می‌کنند. معمولا در سایر کشورها بنزین چند نرخی است و در روزهای تعطیل و یا روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم. من معتقد هستم که از طریق سیستم هوشمند جاده های خود را امن کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه گزارش‌های این وزارتخانه امیدوارکننده بود، اظهار کرد: از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه‌ رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت باید به دو وزارتخانه تبدیل شوند که لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی دادیم. ما به دنبال جداسازی مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن بودیم.

روحانی ادامه‌ داد: الان هم این کار را ضروری می دانم، اما به هر دلیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراهی نکردند. به نفع کشور بود که در شرایط تحریم این وزارتخانه ها تفکیک شوند. ما در شرایط تحریم به یک وزارتخانه بازرگانی نیازمند هستیم، اما صنعت و معدن و تجارت هم در این وزارتخانه وجود دارد و کار پیش نمی‌رود.

وی با اشاره به این که مسکن و شهرسازی و حمل و نقل مقوله مهمی هستند، خاطرنشان کرد: حمل و نقل در شرایط تحریم قرار گرفته است و ما در این زمینه به یک کار ویژه‌ نیازمندیم. بار سنگینی بر دوش وزرای راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت قرار دارد، البته هر دو وزیر تازه نفس هستند.

روحانی ادامه‌ داد: در بحث حمل و نقل باید اعتراف کنم در پنج سال گذشته کارهای بسیار بزرگی انجام شده است، راه‌ آهن یکی از هدف‌های دولت یازدهم و همچنین دولت دوازدهم است. راه‌ آهن یک مسیر مطمئن، ارزان، راحت و امن هم برای مسافران و هم برای بار است؛ بنابراین باید راه‌آهن را توسعه دهیم. در پنج سال اخیر حدود دو هزار کیلومتر راه‌ آهن یعنی 20 درصد کل راه‌ آهن کشور ایجاد شده است. راه‌ آهن همچنین اولویت دولت است مخصوصا در مسیرهای ترانزیتی. مسیر سرخس ــ چابهار و قزوین ــ رشت ــ آستارا برای ما اهمیت زیادی دارد که باید هر چه‌ بیشتر این مسیرها افتتاح شود. همچنین برقی کردن راه‌ آهن یا پر سرعت کردن آن را دنبال می‌کنیم. امیدواریم که در همین دولت راه‌ آهن اینچه برون ــ گرمسار افتتاح شده و سریع السیر کردن مسیر قم ــ اصفهان و تهران ــ مشهد انجام شود، البته اعتبارات این پروژه‌ ها آماده است، اما مشکلات حقوقی وجود دارد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه برای امن کردن جاده ها باید وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاری کنند، گفت‌: باید در جاده‌ها تشخیص دهیم چه راننده ای منظم و امن رانندگی کرده است و چه رانندگانی قانون را رعایت نمی‌کنند. ما می‌توانیم به رانندگان منظم تشویقی هم بدهیم حتی به لحاظ سوخت امتیاز به او بدهیم. چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی کنیم برای کسانی که با احتیاط رانندگی می‌کنند. معمولا در سایر کشورها بنزین چند نرخی است و در روزهای تعطیل و یا روزهای شلوغ قیمت بنزین متفاوت است، اما ما به قیمت ثابت بنزین عادت کرده‌ایم. من معتقد هستم که از طریق سیستم هوشمند جاده های خود را امن کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در زمینه جاده و راه‌ آهن به نوسازی نیاز داریم، زیرا نوسازی موجب رفاه مردم، حفظ محیط زیست و امنیت جاده ها می‌شود. اتصال راه‌ آهن خرمشهر به بصره نیز برای ما مهم است و این کار شدنی است که تا پایان سال 98 انجام شود.

به گفته رییس جمهور در زمینه توسعه بنادر هم کارهای خوبی انجام شده است و یک تحرک بسیار خوب و ارزشمندی به دست آمده است. ظرفیت بندر چابهار از دو و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن رسیده است.

بر اساس این گزارش، روحانی در ادامه‌ با تاکید بر اینکه مسیر اتصالات ما با کشورهای همجوار به خصوص برای شرایط تحریم خیلی مهم است، گفت‌: بنادرمان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، به ویژه‌ چابهار که ما را با آفریقا، آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه و اروپا متصل می‌کند و این بندر می‌تواند بخشی بزرگی از بار و حمل و نقل را انجام دهد.

وی افزود: در بخش هوایی طی پنج سال گذشته کارهای خوبی صورت گرفت، سرمایه‌گذاری از لحاظ فرودگاهی انجام شد که بیشتر شاید مربوط به بخش‌های سیاسی و اجتماعی بوده و اقتصادی نبوده است. اگر فرودگاه های کشور را ببینیم 80 درصد از پروازهای ما از 10 فرودگاه انجام می‌گیرد، سایر فرودگاه‌ها هم فقط ساخته شده‌اند و شاید در هفته‌ یک یا دو پرواز داشته باشند، این کار معنی ندارد.

رییس جمهور تصریح کرد: در واقع برخی از فرودگاه های ما جنبه سیاسی و اجتماعی داشته و خیلی بعد اقتصادی در نظر گرفته نشده است و ما نیازمند هستیم که فرودگاه‌های مجهزی داشته باشیم.

رییس قوه مجریه همچنین با تاکید بر این که توسعه فرودگاه‌ها، حمل و نقل منطقه‌ای و جهانی داشته باشند، گفت‌: زمانی یک فردی گفت‌ فرودگاه امام خمینی (ره) را طی دو سال ساخته و راه‌اندازی می‌کند آن هم با سرمایه‌های خودش می خواست از این فرودگاه به مدت 10 ــ 15 سال استفاده کند. یک وزیری در آن زمان گفت‌ اجازه نمی‌دهیم، سوال کردیم چرا، گفت‌ سالن های ترانزیتی که قرار است ایجاد شود باید تعهد کنند مسافر خارجی که از هواپیما پیاده می‌شود حتما روسری بر سر داشته باشند، هر چه که گفته شد این موضوع را حل می‌کنیم، زیر بار نرفت و گفت که این چیزی نیست، ما خودمان فرودگاه امام خمینی (ره) را درست می‌کنیم.

وی افزود: در آن زمان مشکلاتی داشتیم و هنوز هم مشکلاتی داریم، سرمایه‌گذار خارجی بیاید اشکال دارد، اما مربی فوتبال بیاید مشکلی ندارد؟ اگر یک مربی خارجی فوتبال تیم‌ ‌ملی ما را اداره کرده است و ارتقا می‌دهد چطور است که یک دانشمند و سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور شود، حرام است؟

روحانی ادامه‌ داد: شاید 20 سال پیش این فرودگاه امام خمینی (ره) را ساخته بودند، اما ما هنوز در خم یک کوچه هستیم. این اشکال کار ما است. فرصت‌ها را می سوزانیم و هدر می‌دهیم.

رییس جمهور در ادامه‌ اظهار کرد: اکنون می‌خواهیم با بانک های خارجی کار کنیم. بدون کار کردن با بانک های خارجی اقتصاد ما حل می‌شود، اما با 20 درصد گران‌تر؛ یعنی شما جنس را وارد می کنید از این صرافی به آن صرافی، نهایتا 20 درصد گران‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد. اگر می‌گویید FATF باشد یا نباشد، یک نفر نمی آید بگوید اگر باشد 20 درصد ارزان‌تر کارها انجام می‌شود و اگر نباشد 20 درصد گران‌تر . آن کسی که شعار می‌دهد بیاید هزینه‌اش را پرداخت کند. نمی‌شود که یک نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند.

وی گفت‌: می‌گویند برجام باشد یا نباشد. ترجمه کنید یعنی چه؟ برجام باشد یعنی چه؟ برجام نباشد یعنی چه؟ بگویید بودن چقدر سود دارد و نبودن آن چقدر ضرر؟ از مردم سوال کنید. از مردم سوال کنید که شما می خواهید زندگی کنید آیا آن را ارزان می خواهید یا گران؛ مگر می‌شود در دنیای امروز با بانک های خارجی کار نکنیم؟

روحانی اظهار کرد: یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت اسلام از دست می‌رود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: حکومت و اداره کشور برای مردم است. هزینه‌ها را به مردم بگویید. اگر این کار را نکنیم مردم چقدر از جیب باید دهند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صنعت ساختمان و ساختمان سازی در کشور، گفت‌: این همه در کشور مهندس و متخصص داریم بعد یک شرکت ناظر از خارج بیاوریم که نظارت کند. ساختمان هایی که امروز در ایران ساخته می‌شود در چارچوب نیست و چند سال عقب است. خود شما بگویید، مهندسان ما بگویند، آیا نظارت ما دقیق است؟

رییس دستگاه اجرایی کشور همچنین تصریح کرد: چگونه است ساختمانی را در سرپل ذهاب می سازیم سه سال بعد با زلزله فرو می ریزد؟ چگونه است که یک بیمارستانی را در اسلام آباد می سازیم، افتتاح نکرده با زلزله خراب می‌شود؟ رژیم گذشته هم همین طور بود. همین فرودگاه مهر آباد سقف آن پایین آمد.

روحانی ادامه‌ داد: چرا مشکل داریم؟ چرا در زلزله تا این اندازه تلفات می‌دهیم؟ چرا در کرمانشاه و سر پل ذهاب خانه ساخته می‌شود، اما در زلزله ای که اخیرا آمد اثر نداشته است، اما در دنیا ساختمانی را می سازند که 300 سال عمر می‌کند. در ایران قدیم نیز ساختمان‌هایی درست می‌شد که هزار سال عمر می‌کرد. مساجدی داریم که قدمت آنها به 700 ــ 800 سال می رسد. طاق کسرا را داریم که برای بیش از 1400 سال پیش است. همه اینها کار ایرانیان است. اصفهانی را در کشور داریم که برای 500 سال پیش است. چگونه است که این ساختمان ها با این زیبایی می درخشند، شما اگر می خواهید چشمتان بدرخشد به کجا می روید. میدان نقش جهان مثل گل می ماند. چرا از ساختمان‌هایی که برای هزار سال و 500 سال پیش است وقتی نگاه می‌کنیم لذت می بریم، اما اکنون ساختمان‌هایی درست می‌کنیم که بعد از 15 سال به آن کلنگی می گویم.

وی افزود: در اروپا خانه‌های مسکونی وجود دارد که همه برای 200 یا 300 سال پیش است. باید ببینیم شهرسازی ما در کجا مشکل دارد، چرا یک ساختمان سندی ندارد که تمام مشخصات ساختمان از سیم کشی تا ... در آن مشخص باشد، اما در اروپا هر خانه ای سندی دارد که مسیرها در همه آن مشخص است؛ چرا ما سند نداریم و ساختمان‌های ما فاقد سند هستند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
1
0
این سوالات شما نباید بپرسی ، مردم باید بپرسن ، شما رئیس اجرایی هستی ، شما باید این کاراروو انجام بدی ، و مردم باید بپرسن چرا انجام نمی دی
همه مسئولین فقط بلدن حرف بزنن و سوال کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
2
15
چی ما شبیه اروپایی هاست که فقط بنزین و قوانیم و مسائلی که به نفع خودتون هست و ضد مردم میخواد باشه جار میزنید..آیا حقوق و مزایای و سطح رفاه ماهم مثل اوناست؟؟وقتی ناکارامدی و عدم مدیریت و دروغ و رانت و دزدی در بدنه دولت سرشار هست و توان جلوگیری ندارید چرا باید مردم بیچاره تاوان شما را بدهند. واقعا جای خجالت و تاسف داره...
مردم را ... چی فرض کردید؟؟!....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
مدیریت مسئولین در اداره ی کشور ،خیلی شبیه اروپاییهاست.هر کاری آنها برای پیشرفت ، آبادانی و رفاه مردم میکنند ،مسئولین ما عکس آنرا انجام میدهند.مثل لقمان حگیم.منتها عکسش.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
2
اگه حقوق رو به دلار می دید هیچ اشکالی نداره ولی تا وقتی هزینه سیاست ها و حرف ها و تصمیم هاتون رو مردم دارن پرداخت میکنن حرف زدن در این مورد نشان دهنده عدم درکتون از اوضاع جامعه به عنوان رییس جمهور و حاکم هست.
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
1
6
اشتباه منفی خورد احسنت مسولین اول مثل اروپایی ها بیان بین مردم بعد باهم حرف میزنیم روحانی افسوس که گول خوردیم .
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
1
10
زرنگتر از شما نیست .واقعا.
برا خودم متاسفم.
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
2
دوست عزيز جناب روحاني !!!!
البته من به جنابعالي كه اينقدر بي مسئولانه اظهار نظر مي فرماييد ايراد نميگيرم چون ظاهرا صداي خورد شدن استخوان هاي مردم را زير بار گراني و تورم ناشي از بي مسئوليتي شماها را نمي شنويد
ولي آقاي محترم لطفا بيش از اين رو اعصاب مردم رژه نرو !!!!
? What to do what not to do
كجايي آقا؟ اينجا رو با اونجا مقايسه ميكني ؟
اينكارو نكن !! اينجا ما تو رو داريم ولي اونجا تو رو ندارن !!!!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
1
مثالهایی که معمولا از طرف مسئولین ارائه می شود :
گرانی سوخت - اروپا و امریکا
درآمد - اتیوپی و کشورهای بدبخت دیگر
امنیت - سوریه
امکانات - افغانستان
و.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
1
7
استیکر بذار سایت انتخاب. کلمات گویای نهایت انزجار و تنفر نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
1
در کشور ما که الحمدلله همواره روز تعطیل است و بنابراین نرخهای تعطیل اعمال میشود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
2
دکترجان جسارتامیشه بفرماییددرکدوم کشور اروپایی نوسان قیمتهادرمرزانجارهستش تاباقیمت بنزین روزهای تعطیل سنجیده بشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
2
دولتی که درآمدش به دلار و حقوق کارکنانش به کاغذی بی ارزش است، چه اشکالی دارد حقوق کارمندان را دو ارزی کند. نیمی به ریال و نیمی به دلار.
یک بازنشسته در بدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
0
2
هیچ اشکالی نداردایا بلایی هست که به سراین ملت مظلوم نیاورده باشید؟خداازسرتقصیراتتان نگذرد مردم که دیگرحتی تحمل شنیدن این تصمیمات خانمانسوزشمادولتمردان را ندارند.به بهانه های مختلف هر روز انها را می دوشیدوپولها چه میشود خدا میداند.مفسدین هم که اعدام شدند پس چرا هر روز وضع بدتر شده وگرانی ها همچنان ادامه دارد.
نظرات بینندگان