arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷

شهردار تهران: زلزله در کمین ماست؛ در مناطقی از تهران در عمق زیر ۱۰ متر آجر پیدا می‌کنید، این شهر چندین بار نابود شده است

پیروز حناچی با بیان اینکه زلزله در کمین ماست بر ضرورت مقاوم سازی ها تاکید کرد. شهردار تهران گفت که حرکت به سمت شهر هوشمند یک الزام است و باید بین شهر الکترونیک ‌و شهرهوشمند تفاوت قائل شویم و عکس العمل درست نشان دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شهردار تهران با بیان اینکه مدیریت شهری باید تحول هوشمندانه و خلاقانه را در پایتخت دنبال کند گفت: باید جور دیگری به محیط زندگی نگاه کرد؛ افزایش شریان های اصلی و شهری به معنای افزایش تقاضای سفر، ترافیک و در نتیجه آلودگی بیشتر است.

پیروز حناچی روز دوشنبه در آیین افتتاحیه همایش تهران هوشمند با اشاره به برنامه ارائه شده خود به شورای شهر اظهارداشت: برای این برنامه شعار 'تهران شهری برای همه' با هدف پایداری، زیست پذیری، کاهش آلاینده ها، ایجاد عدالت، برخورداری از خدمات و کاهش ترافیک انتخاب شد.


به گفته وی لازمه این کار مدیریت خردمندانه و هوشمند است که در قالب برنامه تهران هوشمند بر مبنای شهر خلاق در حال پیگیری است.


وی با اشاره به اینکه تحول کالبد شهر باید مورد توجه مدیران ارشد قرار گیرد اظهارداشت: شهر تهران از دیرباز در این زمینه پیشقدم بوده و در دوره های اخیر سرمایه گذاری های زیادی انجام شده است.


حناچی همچنین گفت: ترافیک و کمبود فضای پارک بویژه در مناطق مرکزی در حال تبدیل به معضل جدی است، از سوی دیگر وصول نشدن مطالبات و کمبود درآمدهای پایدار، بافت فرسوده و تاب آوری از دیگر چالش های شهر تهران به شمار می رود.


وی با بیان اینکه برای تبدیل پایتخت به شهر خردمند باید در فرهنگ و زیرساخت، تحول مثبت ایجاد شود، گفت: ریشه حل بسیاری از مسائل ما در فرهنگ پرافتخار این دیار نهفته است و باید از آنها درس بگیریم.


شهردار تهران اضافه کرد: حرکت نمادین سه شنبه های بدون خودرو به این نکته اشاره می کند که حل اصلی ترین مشکلات شهر تنها با همیاری و همراهی یکدیگر امکان پذیر است.


وی بیان کرد: برنامه تهران هوشمند 6 بعد اقتصاد هوشمند، محیط هوشمند، زیرساخت هوشمند، حکمروایی هوشمند، زندگی هوشمند و جابه جایی هوشمند را مورد توجه قرار می دهد که هرچه در این زمینه سرمایه گذاری کنیم فاصله را به حداقل خواهیم رساند.


حناچی با بیان اینکه تحولات حوزه تجارت تهدیدهایی را نیز به دنبال خواهد داشت گفت: 311 هزار واحد خرد صنفی در سطح شهر وجود دارد که اگر آنها با این موضوع هوشمندسازی همراهی نداشته باشند یا زمینه همراهی آنها فراهم نشود، این موضوع می تواند تهدید تلقی شود.


شهردار تهران با اشاره به اینکه 25 درصد تولید ناخالص ملی ایران مربوط به تهران است که تنها دو درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است تصریح کرد: این موضوع بزرگترین تهدید است؛ به این معنا که سرمایه ها در نقطه ای متمرکز شده و سایر نقاط توسعه پیدا نکرده اند.


وی با بیان اینکه زلزله در کمین ماست بر ضرورت مقاوم سازی ها تاکید و خاطرنشان کرد: در شهر تهران در مناطق جنوبی در عمق زیر 10 متر، آجر پیدا می کنید یعنی این شهر چندین بار نابود شده است.


شهردار تهران ادامه داد: حرکت به سمت شهر هوشمند یک الزام است و باید بین شهر الکترونیک ‌و شهرهوشمند تفاوت قائل شویم و عکس العمل درست نشان دهیم.


وی با بیان اینکه هوشمند شدن شهر و دسترسی به داده ها، اطلاعات این هوشمندی را فراهم می کند، تاکید کرد: کمتر سراغ مشارکت مردم رفته ایم و در این زمینه موفق نبوده ایم.


حناچی ادامه داد: تهران به معنای توسعه پایدار شهری، هدایت و نوآوری شهری، نظام مدیریت و خدمات کارآفرینی، رضایت شهروندان و هوشمند سازی یک پروژه کوتاه مدت نیست بلکه یک فرآیند بلندمدت است.


حناچی گفت: امیدواریم با همکاری همه ذینفعان شاهد تحول بزرگی در پایتخت باشیم و البته در این زمینه از حمایت های دولت هم برخوردارشویم.


همایش بین المللی تهران هوشمند تا عصر فردا(سه شنبه 20 آذر) ادامه دارد.


در این همایش 10 نشست تخصصی با موضوع شهر هوشمند برگزار می شود که ازجمله محورهای آنها «نقشه راه شهر هوشمند؛ از ایده تا بلوغ»، «الگوهای مشارکت ذینفعان»، «زیست بوم نوآوری در شهر هوشمند»، «حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال»، «پایداری و زیست پذیری هوشمند سازی شهری و نهادهای ملی» اعلام شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان