arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷

ماراتن فناوری بین چین و ایالات متحده در مرحله نهایی است؟

بسیاری از کارشناسان بازار فناوری و اقتصاد معتقدند ماراتن بین چین و ایالات متحده به حساس ترین دور خود  رسیده است. دوری که شاید بتواند چشم انداز جهان اینده را ترسیم کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بسیاری از کارشناسان بازار فناوری و اقتصاد معتقدند ماراتن بین چین و ایالات متحده به حساس ترین دور خود  رسیده است. دوری که شاید بتواند چشم انداز جهان اینده را ترسیم کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، ناظران و تحلیلگران بازار فناوری معتقدند ماجرای بازداشت مدیر امور مالی هواوی در کانادا یک پیغام واضح از سوی مقامات واشنگتن به مقامات پکن بود. پیغامی که گرچه پشت اتهامات علیه غول مخابراتی چین برای نقض تحریم های ایالات متحده، قرار دارد، اما به وضوح نشان می دهد جنگ سرد بین این دو بر قدرت جهانی نه تنها کم نشده، بلکه تشدید شده است.

بر این اساس، واشنگتن و پکن در حال حاضر در نقطه اوج اختلافات تاریخی خود قرار دارند و اولویت های امنیت ملی آنها منجر به جداسازی هرچه بیشتر منافع آمریکا و چین خواهد شد.

در این میان شرکت های فناوری  یا هر شرکتی که به تکنولوژی پیشرفته وابستگی دارد در برابر یک دوراهی بزرگ ایستاده است. درواقع شرکتهای بزرگ در چین و ایالات متحده باید اقدام به محاسبه قدرت ریسک و توانایی های خود در برابر دو موضوع اساسی کنند:

اول؛ چگونه به موج اقدامات ایالات متحده مثل تحریم ها و مسدودی خریدها و ... واکنش نشان دهند

دوم؛  چگونه می توانند آسیبهای تغییرات سنگین اکوسیستم تجاری دو کشور را به حداقل برسانند

 

کودتای متحدان آمریکا علیه چین

شکی نیست که از سال 2017 چین بین متحدان ایالات متحده نیز نفوذ شدیدی داشته است. برای مثال چین به ستاره توسعه سیستم های ماهواره ای در  این کشورها تبدیل شده و حتی زیرساخت های 5G   را در دست دارد. اما طی هفته های اخیر بسیاری از کشورها، از جمله بریتانیا، ژاپن، نیوزیلند و استرالیا تصمیم گرفتند همکاری خود با چین را کاهش دهند.

ماراتن فناوری بین چین و ایالات متحده در مرحله نهایی است؟

پکن در تلاش بود با کمک شرکای خود، انحصار ژئوپلیتیک واشنگتن را در منطقه تضعیف کند، اما به نظر می رسد دولت ترامپ دست پکن را خوانده و از پشت پرده به سران کشورهایی که از زیرساخت های پکن حمایت می کردند پیغام داده تا ساز جدایی را کوک کنند.

اما همه تلاش های چین نیز باطل نشده است، چرا که اخیرا، تمرکز پکن به طور فزاینده ای به آنچه که "هماهنگی مدنی و نظامی" نامیده می شود، تبدیل شده است. برای مثال، در سال 2017، صندوق صنایع نوآوری مدنی و نظامی Foshan با مبلغ  سرمایه اولیه 28.75 میلیارد دلار راه اندازی شد.

در سوی دیگر ماجرا، ایالات متحده رسما قوانینی را تصویب کرده که ضد سیاست های رشد پکن است. برای مثال صادرات برخی اقلام مثل که می تواند برای اهداف تجاری و نظامی(دوگانه) استفاده شود را ممنوع کرده است. در اقتصاد دیجیتال، این امر به طیف گسترده ای از صنایع تاثیر می گذارد. مواردی مثل سیستم های رباتیک، هوش مصنوعی ، وسایل نقلیه خودران و حتی تکنولوژی تشخیص چهره.. این ی اثرات می تواند گسترده باشد، با آسیب هایی جانبی به شرکت های خارجی بزند.

Hikvisionبرای مثال شرکت سرشناس چینی، Hikvision می تواند به عنوان بزرگترین سازنده تجهیزات تشخیص چهره چینی، در سرنوشت شبیه ZTE  قرار گیرد، چرا که  دولت ایالات متحده تهدید کرده است که چیپ مایرهای سیلیکون ولی را از فروش فناوری به این نوع شرکت ها منع می کند. بر این اساس شاید پاشنه آشیل بزرگ چین همچنان وابستگی به برخی صنایع ایالات متحده باشد.

نظرات بینندگان