arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۳ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷

اروپا برای کمک به تصویب توافقنامه برگزیت اعلام آمادگی کرد

پس از عقب‌نشینی دولت انگلیس برای برگزاری رأی‌گیری پارلمان درباره توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا، رئیس شورای اروپا از برگزاری نشست فوق‌العاده شورای اروپا به‌ منظور بررسی راهکارهای کمک به تصویب این توافق در پارلمان انگلیس خبر داد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اروپا برای کمک به تصویب توافقنامه برگزیت اعلام آمادگی کرددونالد توسک عصر دوشنبه با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که نشست سران کشورهای اروپایی قرار است روز پنجشنبه برگزار شود. 
او با این ‌حال تأکید کرد که اصل توافق به دست آمده غیرقابل‌ مذاکره است و صحبتی درباره موضوع آینده مرزی دو ایرلند انجام نخواهد شد. 
با نزدیک شدن به مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، توسک هشدار داد که زمان به‌ سرعت در حال سپری شدن است و به همین خاطر درباره سناریوی عدم توافق با انگلیس هم رایزنی خواهد شد.
درحالی‌ که مخالفت‌های داخلی با توافقنامه برگزیت در انگلیس بالاگرفته است، نخست‌وزیر این کشور امروز دوشنبه اعلام کرد که رأی‌گیری پارلمان درباره این توافق را از ترس شکست به تعویق انداخته است.
«می» گفت که پس از شنیدن نگرانی نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده است که هرچند حمایت‌های گسترده از بخش‌های مختلف توافق به‌دست‌آمده وجود دارد اما در رابطه با وضعیت ایرلند شمالی در دوره پسا برگزیت، نگرانی‌های عمیقی جاری است.'به ‌این‌ ترتیب اگر قرار بود فردا رأی‌گیری انجام شود، این توافق با مخالفت گسترده‌ای مواجه می‌شد و از این منظر تاریخ این رأی‌گیری را به تأخیر می‌اندازیم و از ایجاد شکاف بیشتر میان نمایندگان خودداری می‌کنیم.'
توافقنامه برگزیت که پس از دو سال مذاکرات فشرده انگلیس و اتحادیه اروپا، ماه گذشته در بروکسل به تصویب سران 27 کشور اروپایی رسید قرار بود فردا در پارلمان انگلیس به رأی گذاشته شود تا پس از تائید ملکه انگلیس به قانون تبدیل شود.
نخست‌وزیر انگلیس در سخنان خود تاریخی برای برگزاری این رأی‌گیری مشخص نکرده است. با این ‌حال چنانچه پارلمان این کشور با توافق یادشده مخالفت کند، ناظران پیش‌بینی می‌کنند که یا انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج می‌شود، یا نخست‌وزیر استعفا می‌دهد و انتخابات سراسری آغاز می‌شود و یا اینکه همه‌پرسی مجدد برگزیت برگزار خواهد شد.
«جان برکو» رئیس مجلس عوام انگلیس امروز طی اظهاراتی از تصمیم دولت انگلیس برای لغو رأی‌گیری در دقیقه آخر، به ‌شدت انتقاد کرد و با اشاره به اینکه نزدیک به 150 تن از نمایندگان دیگر با وی هم‌عقیده هستند خواستار تجدیدنظر دولت در این رابطه شد.
بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس 29 مارس سال آینده به ‌طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و نخست‌وزیر در سخت‌ترین مبارزات سیاسی خود تلاش می‌کند تا پیش از ماه مارس سال آینده، موافقت نمایندگان پارلمان را کسب کند

نظرات بینندگان