arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۸۶۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷
نوبخت پاسخ داد:

چرا یارانه از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر نمی‌شود؟

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به منابع تامین پرداخت یارانه نقدی که حامل‌های انرژی بوده و تغییر قیمتی طی سال‌های اخیر نداشته است، مبلغ یارانه نیز تغییر نکرد؛ بنابراین اگر افرادی معتقدند که باید رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش پیدا کند باید در مورد قیمت فعلی حامل‌های انرژی نیز تصمیم‌گیری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به منابع تامین پرداخت یارانه نقدی که حامل‌های انرژی بوده و تغییر قیمتی طی سال‌های اخیر نداشته است، مبلغ یارانه نیز تغییر نکرد؛ بنابراین اگر افرادی معتقدند که باید رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش پیدا کند باید در مورد قیمت فعلی حامل‌های انرژی نیز تصمیم‌گیری کنند.

از سال ۱۳۸۹ که قانون هدفمندی یارانه به مرحله اجرا در آمد، تاکنون مبلغ پرداختی به یارانه‌بگیران تغییری نکرده و در حد همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان باقی‌ مانده است. هر چند طی این سال‌ها انتقادات زیادی نسبت به این موضوع مطرح و عنوان می‌شد که با توجه به تغییرات تورم مبلغ یارانه های نقدی از ارزش چندانی برخوردار نبوده و باید در مورد آن تجدید نظر شود. با این حال فعلا حدود ۷۷ میلیون نفر در هر ماه یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند.

اینکه چرا با وجود پیشنهاداتی که مطرح است تغییری در مبلغ یارانه های نقدی ایجاد نمی‌شود، موضوعی است که محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه امروز (سه‌شنبه) در حاشیه انعقاد تفاهم با وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن پاسخ داد.

آن طور که نوبخت توضیح داد یارانه‌ها از محل مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی است که سوخت به همراه برق و آب آن را تشکیل می‌دهد پرداخت می‌شود. از این منبع باید ۵۰ درصد به مردم باز گردانده شود، ۳۰ درصد به تولید و ۲۰ درصد به خزانه رفته و صرف امور عمرانی و جاری دولت شود.

اما طی چند سال اخیر مجلس، قانون هدفمندی را اصلاح کرد و قرار شد هر آن چه که از محل اصلاح قیمت آب و برق ایجاد می‌شود به خود این شرکت‌ها برگشته تا بتوانند سرمایه‌گذاری انجا م دهند، چرا که در حال‌ حاضر نیز بهای تمام شده آب و برق بیش از آن چیزی است که در اختیار مردم قرار گرفت و از آنها دریافت می‌شود.

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه، بر این اساس باید از محل تامین یارانه‌ها آب و برق را جدا کرد و تنها سوخت باقی می‌ماند که برای بنزین ۱۰۰۰ تومان و برای گازوئیل و سایر سوخت‌ها قیمت‌ها از چند سال پیش تغییری نکرده است و هر مقداری که ایجاد می‌شود به خزانه رفته و وارد حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌شود و طبق تبصره "۱۴" قانون بودجه که به مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست، مطرح می‌شود.

نوبخت اظهار کرد که اگر بگویند چرا یارانه را از ۴۵ هزار تومان بالاتر و حتی به ۴۵۰ هزار تومان نمی‌رسانید باید گفت‌ برای اینکه کالاهایی که از افزایش قیمت آنها یارانه تامین می‌شود گران نشده است. بنابراین اگر اصرار بر افزایش مبلغ یارانه وجود دارد باید این کالاها گران شود، اما در این مورد باید مسائلی را رعایت کرد.

وی با اشاره به اینکه می پذیریم که در حال‌ حاضر قیمت سوخت در ایران با منطقه تفاوت دارد، گفت: باید توجه داشت که نمی‌توان کاملا در این مورد قیاس کرد و باید سایر شاخص ها را نیز در نظر گرفت. به‌ هر حال افزایش قیمت های حامل های انرژی اثر روانی دارد و باید برای هر تغییری در آن بررسی‌های همه جانبه انجام گیرد. این‌ در حالی است که در بودجه سال آینده ارقام برای تبصره هدفمندی یارانه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده است که افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی دیده نشده است و در ‌عین ‌حال هر گونه تغییری ایجاد شود تمام منابع آن به خودم مردم بر خواهد گشت.

اما توزیع یارانه‌های نقدی از سال آینده قرار است به صورت استانی انجام شود؛ این خبری است که اخیرا رییس سازمان برنامه و بودجه آن را اعلام کرده و در حال‌ حاضر با برخی توضیحات همراه شده است.

نوبخت عنوان کرد که در سال آینده نیز افرادی که استحقاق دریافت یارانه داشته باشند مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را دریافت می‌کنند. این‌ در حالی است که قانون تاکید دارد افرادی که بالای سه میلیون تومان دریافت می‌کنند مستحق دریافت یارانه نیستند؛ بنابراین وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان هدفمندی یارانه‌ها بخواهند به طور کلی در مورد ۸۰ میلیون نفر تصمیم‌گیری و آنها را شناسایی کنند کار دشواری است که ما در این حالت ترجیح دادیم شناسایی را به استان‌ها که ارتباط نزدیک‌تری با جمعیت خود دارند واگذار کنیم.

به گفته وی، بر این اساس قرار است یارانه‌ها در سال بعد به صورت استانی و در چارچوب آیین‌نامه‌ های اجرایی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد پرداخت شود. در این حالت هر گونه صرفه‌جویی که از محل پرداخت یارانه‌ها انجام شود به طرح‌های عمرانی خود استان‌ها بر خواهد گشت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
حاجی اینا از ما چیزی نگیرن ما راضیم یارانه پیشکش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
زمانی ۴۵ تومن یارانه معادل ۴۵ دلار بود و هر خانواده ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار میگرفت که خودش ۳ یا ۴ میلیون الان میشد.
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
واقعا چه جواب قانع کننده ای کمرم رگ به رگ شد
پزشکپور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
0
0
اصلا در ایران تورمی وجود ندارد که یارانه افزایش دهند
نظرات بینندگان