arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷

رئیس کل بانک مرکزی: در هیچ جای دنیا با دستگاه کارتخوان، نمی‌توان مبالغ کلان جابه‌جا کرد / ظهر نویسی چک‌های تضمین شده و در وجه حامل بودن آنها باعث ایجاد فضای غیر شفاف در معاملات می‌شد / بین ایران و برخی از کشورها پیمان پولی دو جانبه ایجاد شد؛ در آینده این موضوع تقویت می‌شود / ایجاد کانال‌های مالی ایران و حذف دلار از مبادلات مالی با چند کشور

چهارمین نشست رییس کل بانک مرکزی با صاحبان دیدگاه‌های مختلف اقتصادی به منظور همفکری درباره مسایل مرتبط با بانک مرکزی و اقتصاد کشور برگزار شد. عبدالناصر همتی در این جلسه به موضوع مداخله هدفمند و هوشمندانه در بازار ارز و همچنين تامین نیازهای ارزی تولیدکنندگان و تامین کامل نیاز کالاهای اساسی و دارو اشاره كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چهارمین نشست رییس کل بانک مرکزی با صاحبان دیدگاه‌های مختلف اقتصادی به منظور همفکری درباره مسایل مرتبط با بانک مرکزی و اقتصاد کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، همتی در ابتدای این جلسه ضمن اشاره به مشکلات و موانع پیش روی اقتصاد کشور، اقدام‌های انجام شده توسط بانک مرکزی در چهار ماهه گذشته را تشریح کرد؛ وی با اشاره به برگشت تدریجی ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور اظهار داشت: با توجه به روند کاهشی قیمت ارز امیدوارم با ارائه ارزهای بیشتر آنها درچرخه اقتصاد واردات مورد نیاز تولید کشور با نرخهای پایین تر ارز تأمین شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تعیین سقف برای تراکنش‌های کارت‌های بانکی گفت: در هیچ جای دنیا با استفاده از کارت های بدهی (Debit card) و دستگاه کارتخوان، نمی‌توان مبالغ کلان جابه‌جا کرد. وی در ادامه افزود: ظهر نویسی چک‌های تضمین شده و در وجه حامل بودن آنها باعث ایجاد فضای غیر شفاف در معاملات بود و نظارت بانک مرکزی و سازمان مالیاتی بر تبادلات تجاری را منتفی می‌کرد که این مشکلات با توجه به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، توسط بانک مرکزی برطرف شد.

همتی، آغاز به کار کانال‌های مالی ایران با چندین کشور و حذف دلار از تبادلات تجاری ایران با آن کشورها را اقدام مهمی در حوزه تحریم مالی ایران توصیف کرد و افزود: عملا بین ایران و برخی از کشورها پیمان پولی دو جانبه ایجاد شده است و در آینده این موضوع تقویت می‌شود. رييس كل بانك مركزي در ادامه به موضوع مداخله هدفمند و هوشمندانه در بازار ارز و همچنين تامین نیازهای ارزی تولیدکنندگان و تامین کامل نیاز کالاهای اساسی و دارو اشاره كرد.

در ادامه این نشست اقتصاددانان ضمن کارآمد خواندن اقدامات اخیر بانک مرکزی در حوزه سیاست‌های پولی و بانکی که منجر به ایجاد شفافیت و کاهش قیمت ارز شده است، بر ادامه و توسعه این سیاست‌ها و اقدامات تکمیلی دیگر تاکید کردند.

همچنین ضرورت اصلاح نظام پولی و بانکی کشور و افزایش استقلال بانک مرکزی، لزوم برنامه ریزی برای کنترل نقدینگی و تعدیل تدریجی نرخ سپرده‌های بانکی، جلوگیری از رکود، اهمیت برآورد درست درآمد ناشی از صادرات نفت در لایحه بودجه کل کشور و حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها، ضرورت هدف گذاری نرخ ارز ،تعامل بیشتر با صادرکنندگان برای آوردن ارز آنها به چرخه اقتصاد، جلوگیری از ایجاد کسری بودجه در سال آینده و بازسازی چهره بانک‌ها در بین مردم و مسئولان از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

در اين نشست چهرههاي برجسته اقتصادي از جمله آقايان: طهماسب مظاهری، احمد توکلی، حسین عبده تبریزی، سید احمد رضا جلالی نائینی، منصور خلیلی عراقی، تیمور رحمانی، حمید دیهیم، احمد مجتهد، حسین توکلیان، محمد هادی زاهدی، مرتضی عزتی، محمدرضا یوسفی، علی دینی، اصغر ابوالحسنی هستیانی، سید علی مدنی زاده، وحید شقاقی و ابراهیم شمیلی حضور داشتند.

نظرات بینندگان