arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷

یونکر: امکان مذاکره مجدد درباره «برگزیت» وجود ندارد

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا به اظهارات «ترزا می» نخست‌وزیر برینانیا مبنی بر بخ تعویق انداختن رای‌گیری برگزیت در پارلمان بریتانیا واکنش نشان داد و گفت که امکان مذاکره مجدد درباره برگزیت وجود ندارد و باید درباره این توافق روشنگری صورت گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس کمیسیون اروپا گفت که درباره طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مذاکره مجددی صورت نخواهد گرفت و باید در این مورد روشنگری شود.

به گزارش فارس، «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا به اظهارات «ترزا می» نخست‌وزیر برینانیا مبنی بر بخ تعویق انداختن رای‌گیری برگزیت (طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ) در پارلمان بریتانیا واکنش نشان داد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یونکر امروز سه‌شنبه گفت که امکان مذاکره مجدد درباره برگزیت وجود ندارد و باید درباره این توافق روشنگری صورت گیرد.

رئیس کمیسیون اروپا گفت: «توافقی که ما به دست آورده‌ایم، بهترین توافق و تنها توافقی است که می‌توان به آن رسید و امکان مذاکره مجدد درباره آن نیست. البته این امکان وجود دارد و از چنین امکانی باید هوشمندانه بهره‌برداری شود و این اقدام به معنای روشنگری بیشتر و ارائه تفاسیر بیشتر (درباره برگزیت) است.»

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا هم شامگاه دوشنبه اعلام کرد که هرگز مذاکره مجدد بر سر توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را نمی‌پذیرند.

شبکه خبری دویچه‌وله هم گزارش داد که ترزا می به منظور حفط توافق برگزیت سفرهایی در اروپا خواهد داشت وی برای دیدار با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به برلین می‌رود .همچنین ملاقات با «مارک روته» نخست‌وزیر هلند از دیگر برنامه‌های سفر ترزا می اعلام شده است.

می در نظر دارد تا در نشست آتی اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کند تا درباره نگرانی‌های نمایندگان پارلمان کشورش با دیگر مقامات اروپایی تبادل‌نظر کند.

در این مورد نخست‌وزیر انگلیس دیشب در پارلمان گفت: «من همه تلاشم را به کار می‌گیرم تا تضمین‌های بیشتر به دست آید...و با آنها درباره نگرانی‌های مشخصی که اینجا بیان شده است، رایزنی خواهم کرد.»
نخست وزیر انگلیس دوشنبه شب در سخنرانی در پارلمان این کشور از تعویق رای گیری توافق برگزیت خبر داد و گفت که رای گیری برنامه ریزی شده درباره برگزیت در پارلمان این کشور که قرار بود امروز سه شنبه انجام شود را به تعویق انداخته است. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که «ترزا می» پیشتر به نمایندگان پارلمان درباره پیامدهای حمایت نکردن از برگزیت هشدار داده بود. و گفته بود که اگر از طرح موجود حمایت نشود، امکان اینکه بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک نکند، بسیار زیاد خواهد بود، ضمن اینکه امکان دارد که «جرمی کوربین» به قدرت برسد.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، همه شواهد دال بر شکست کامل ترزا می در رای گیری روز سه‌شنبه داشت، اما تعویق این رای گیری نیز تحقیری تازه برای نخست وزیر انگلیس محسوب می‌شود.

این در حالی است که قانونگذاران حزب محافظه کار و حزب کار انگلیس اعلام کرده‌اند از طرح برگزیت حمایت نخواهند کرد.

دیروز همچنین دیوان دادگستری اروپا (ECJ) به بریتانیا مجوز داد تا به صورت یک جانبه برگزیت را اجرا نکند. بر طبق رای این نهاد قضایی، لندن می‌تواند بدون اینکه شرایط عضویت این کشور در اتحادیه اروپا تغییر کند، چنین اقدامی را صورت دهد و بر خلاف بند 50 پیمان لیسبون که شرایط خروج کشورهای اروپایی از این اتحادیه را تعیین می‌کند، عمل کند. بر طبق این بند از پیمان لیسبون ، چنین روندی فقط با توافق تمامی اعضای اتحادیه اروپا متوقف خواهد شد.

واژه برگزیت، کوتاه شده عبارت انگلیسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است (Britain exits the EU). در واقع فرآیند برگزیت، خارج شدن بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) از اتحادیه‌ایست که قواعد تجاری، سیاسی و قضایی کشورهای عضو را رقم می‌زند.

مردم بریتانیا (انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی) در ماه جولای سال ۲۰۱۶ با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا داده بودند و مذاکرات دو ساله خروج ماه مارس سال ۲۰۱۷ شروع شد و اواخر ماه مارس ۲۰۱۹ لندن باید رسما از اتحادیه اروپا خارج شود.

برچسب ها: برگزیت ، یونکر
نظرات بینندگان