arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷

59 درصد مردم فرانسه از سخنان مکرون قانع نشدند

بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده بعد از سخنرانی شب گذشته رئیس جمهوری فرانسه، 59 درصد از مردم این کشور معتقدند که سخنان امانوئل مکرون قانع کننده نبوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

59 درصد مردم فرانسه از سخنان مکرون قانع نشدندنتایج تازه ترین نظرسنجی ها در فرانسه که یک روز پس از سخنرانی مکرون منتشر شده است، نشان می دهد مردم این کشور در مورد ادامه جنبش اعتراضی به نظام سرمایه داری اختلاف نظر دارند.
بر اساس این نظرسنجی که از سوی موسسه 'اودوکسا' منتشر شده است، 40 درصد مردم این سخنرانی را نسبتا متقاعد کننده دانستند و 59 درصد نیز نظر مخالف داشتند. 
یک درصد از پرسش شوندگان نیز در این باره اظهار بی اطلاعی کرده اند. 
با این حال شرکت کنندگان در این نظرسنجی، سخنرانی شب گذشته مکرون را در مقایسه با سخنرانی قبلی وی در تاریخ 27 نوامبر (6 آذر) متقاعد کننده تر دانستند.
رئیس جمهوری فرانسه که از آغاز جنبش 'جلیقه زردها' تا کنون تقریباً سکوت اختیار کرده بود، دوشنبه شب در سخنانی خطاب به مردم این کشور، با اعلام امتیازات اقتصادی گوناگون به اقشار کم درآمد کشور، کوشش کرد به آرام کردن موقعیت بحرانی کنونی بپردازد و درب گفت وگو را با لایه‌های میانی قدرت در ابعاد سیاسی و اجتماعی بگشاید. وی در سخنان خود به کلیه مطالبات اقتصادی جلیقه زردها به استثنای برقراری مجدد مالیات بر ثروت پاسخ‌ موافق داد. 
با این حال، از نخستین اظهار نظرها چنین به نظر می‌رسد که امتیازات اعلام شده برای بسیاری کافی نیست.
مکرون در سخنان خود اذعان کرد که شاید با گفتار خود گاه بر کسی آسیب رسانده باشد، اما تاکید کرد که هدف او تنها انجام اصلاحات لازم برای کشور و پایان دادن به نابسامانی‌های انباشته در چند دهه گذشته بوده است.
مکرون برای زدودن این احساس از دل شهروندان فرانسوی گفت: من مقام خود را مدیون هیچ حزبی، هیچ گروهی، هیچ محفل و دسته‌ای نیستم، آن را از شما دارم. تنها نگرانی من شمائید، تنها مبارزه من برای شماست، تنها هدف من اصلاح و پیشرفت فرانسه است.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین در آغاز سخنان خود، خشونت را محکوم کرد و مسئولان سیاسی را که تلاش کردند از این فرصت سوء استفاده کنند، مورد سرزنش قرار داد. 
همچنین پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داد: جناح های موافق و مخالف دولت فرانسه معتقدند تدابیری که مکرون برای آرام کردن اعتراض ها و آشوب ها وعده داد، کافی نیست. 
قانع نشده اکثریت جامعه فرانسه از صحبت های مکرون، به خوبی بیانگر آن است که وی رئیس جمهوری ثروتمندان است و از واقعیات کشور آگاهی ندارد. پس از یک هفته سکوت مطلق، سرانجام مکرون شب گذشته در سخنانی خطاب به مردم تلاش کرد با دادن وعده هایی به بحران بی سابقه ای که الیزه با آن روبرو شده است، پایان دهد.
وی با اعلام افزایش حداقل دستمزد قانونی در فرانسه به میزان یکصد یورو از اول ژانویۀ آینده، لغو برداشت‌های اجتماعی از حقوق بازنشستگانی که کمتر از دو هزار یورو در ماه دریافت می‌کنند و معافیت پرداخت هزینه‌های اجتماعی از ساعات اضافه کار به خواست‌های ابراز شده در هفته‌های اخیر پاسخ داد.
مکرون همچنین پاداش پایان سال را از پرداخت هزینه‌های اجتماعی معاف ساخت تا کارفرمایان به انجام این کار تشویق شوند. 
گرچه عده ای از معترضان فرانسوی تدابیر اعلام شده توسط مکرون را 'اولین گام مثبت' توسط الیزه قلمداد کرده اند اما بسیاری از فعالان جلیقه زردها در گفت وگو با روزنامه لوموند تدابیر وعده داده شده توسط رئیس جمهوری فرانسه را ناامیدکننده دانستند.
فعالان راست افراطی فرانسه، مکرون را رئیس جمهوری می دانند که با واقعیات موجود در کشور بیگانه است و از تغییر سیاست هایی که برای اداره کشور در پیش گرفته است، خودداری می کند. 
در همین ارتباط، 'مارین لوپن' رئیس تجمع ملی فرانسه و رقیب انتخاباتی مکرون در سال گذشته در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: ' مکرون دور خیز کرده است تا بهتر بتواند از روی موانع پیش رو بپرد. وی حاضر نیست قبول کند روشی که در پیش گرفته، اعتراضات فعلی را برانگیخته است.'
'نیکلا دوپون انیان' رئیس حزب ' فرانسه به پا خیز' که از همان ابتدای حرکت اعتراض جلیقه زردها سخنان تندی را خطاب به مکرون ایراد کرده بود، سخنرانی شب گذشته وی را نوعی نمایش خواند و گفت: 'چپاول کارگران فرانسوی همچنان ادامه دارد. مکرون تلاش کرد شب گذشته با دادن یک کادوی کوچک آذین شده با ربان قرمز، همان سیاست های قبلی خود را دنبال کند. 
'فلوریان فیلیپو' بنیانگذار حزب 'میهن پرستان' نیز در واکنش به سخنرانی شب گذشته رئیس جمهوری فرانسه گفت: مکرون برای فرانسوی ها داروی تقلبی تجویز کرده و نشان داده که همچنان با واقعیات کشور و درد و رنج مردم بیگانه است و آنها را به درستی درک نکرده است.
در واکنش به تصمیات اعلام شده، ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ رادیکال 'فرانسه نافرمان' گفت هزینه تمام وعده‌های داده شده باید از جیب فرانسویان پرداخت شود و نه از کیسه صاحبان ثروت‌های بزرگ.' 
بسیاری از مردم فرانسه تصمیمات اعلام شده را 'نیمه تمام' می دانند و با ابراز خرسندی از افزایش صد یورو به حداقل دستمزد، نسبت به فقدان افزایش سایر دستمزدها ابراز نگرانی می کنند.
به گزارش ایرنا، چهار هفته است که پس از اعلام خبر اعمال مالیات بیشتر بر مصرف سوخت تظاهرات 'جنبش جلیقه زردها' آغاز شده و اکنون استعفای مکرون به یکی از خواسته های معترضان تبدیل شده است. 
در درگیری پلیس فرانسه با معترضان تاکنون چهار نفر کشته ، بیش از یک هزار و دویست شهروند مجروح و هزاران معترض بازداشت شده اند.
گفته می شود که با وجود سخنرانی آشتی جویانه مکرون و منتفی شدن اعمال مالیات بیشتر بر مصرف سوخت در سال 2019، جلیقه زردها به دنبال آن هستند که شنبه آینده نیز تظاهرات خود را در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه ادامه دهند.
حوادث اخیر فرانسه میلیونها یورو خسارت برجای گذاشته است

نظرات بینندگان