arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷

رئیس «سیا» در مورد عربستان سعودی گزارش می دهد

«جینا هاسپل» رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) خود را برای ارائه گزارشی در مورد عربستان سعودی آماده می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا فردا (چهارشنبه) گزارشی در مورد عربستان سعودی به نمایندگان کنگره آمریکا ارائه خواهد کرد.

 «جینا هاسپل» رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) خود را برای ارائه گزارشی در مورد عربستان سعودی آماده می‌کند.

خبرگزاری رویترز انگلیس شامگاه سه‌شنبه نوشت که قرار است خانم هاسپل فردا (چهارشبه ۲۱ آذر) در خصوص عربستان سعودی توضیحاتی به مجلس نمایندگان و رؤسای برخی از کمیسیون‌ها ارائه کند.

هنوز جزئیات این گزارش و سخنرانی هاسپل مشخص نیست ولی احتمال می‌رود که حول محور قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار مقتول سعودی باشد.

رئیس سیا چهارم دسامبر نیز به صورت غیر علنی گزارشی از نحوه قتل این روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی به برخی از سناتورها ارائه کرده بود که برخی از این سناتورها بعد از استماع سخنان او، اعلام کردند که شک ندارند که آمر قتل خاشقچی شخص بن سلمان است.

قرار بود جینا هاسپل پیش از این نیز گزارشی از نحوه قتل خاشقچی به نمایندگان آمریکا ارائه کند که با مخالفت کاخ سفید، لغو شد و بعد از فشارهای افکار عمومی و رسانه‌ها، این گزارش به صورت غیر علنی برای معدودی از سناتورها ارائه شد.

طی ماه گذشته، سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا بر اساس گزارش‌های برخی رسانه‌های این کشور، به این جمع بندی رسید که قتل خاشقچی با آمریت بن سلمان صورت گرفته ولی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مخالف معرفی او به عنوان آمر به قتل است.

ترکیه می‌گوید قتل جمال خاشقچی به دستور بالاترین سطوح قدرت صورت گرفته است و ریاض در این باره دروغ می‌گوید.

دادستانی کل سعودی به رغم اینکه به قتل خاشقچی در کنسولگری سعودی شهر استانبول ترکیه اذعان کرده است ولی ارتباط ولی‌عهد سعودی با این قتل را شدیدا منکر شده و این قتل را کار افراد خودسر و نتیجه نزاع و درگیری دانسته است.

خاشقچی ۵۹ ساله ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست آمریکا در تاریخ دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه می‌کند و به دست افراد نزدیک به ولی‌عهد سعودی به طرز فجیعی به قتل می‌رسد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان