arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۷

جزییاتی تازه از فعالیت های اطلاعاتی پوتین در دوران جوانی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه کارت عضویت در سازمان امنیت جمهوری دموکراتیک آلمان (اشتازی) را نیز دارا بوده که این موضوع تاکنون پنهان مانده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه‌وله گزارش داد رئیس‌جمهوری روسیه تا زمان فرو ریختن دیوار برلین، کارت عضویت در سازمان اطلاعاتی آلمان شرقی (اشتازی) را نیز داشته و در آن زمان به عنوان افسر اطلاعاتی اتحاد شوروی (کاگ‌پ) در درسدن کار می‌کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه کارت عضویت در سازمان امنیت جمهوری دموکراتیک آلمان (اشتازی) را نیز دارا بوده که این موضوع تاکنون پنهان مانده بود.

کارت عضویت اشتازی پوتین، رهبر ۶۶ ساله روسیه تاکنون در آرشیوهای آلمان محفوظ بود و اخیرا در بازرسی تازه آرشیوها یافت شد.

این کارت عضویت در ۳۱ دسامبر ۱۹۸۵ صادر شده و تا زمان سقوط آلمان شرقی در پایان ۱۹۸۹ سال به سال مرتب تمدید شده است.

ولادیمیر پوتین در آن دوره به عنوان افسر اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی (کاگ‌پ) در شهر درسدن کار می‌کرد و کارت عضویت در اشتازی به او امکان می‌داد آزادانه در دوایر امنیتی آلمان شرقی رفت‌وآمد کند.

منابع اطلاعاتی به روزنامه آلمانی بیلد گفته‌اند که کارت پوتین به این معنا نیست که او الزاما همکار اشتازی بوده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین در توضیح این موضوع به خبرگزاری تاس گفته است: در زمان اتحاد شوروی، سازمان‌های اطلاعاتی شوروی و آلمان شرقی با هم ارتباط نزدیک داشتند و عجیب نیست که برای اعضای یکدیگر کارت هم صادر کرده باشند.

در پنجم دسامبر ۱۹۸۹، زمانی که حدود ۵۰۰۰ تظاهرکننده به طور مسالمت‌آمیز دفتر اشتازی را در شهر درسدن در شرق آلمان تصرف کردند، پوتین هنوز در آن محل کار می‌کرد. هنگامی که تظاهرکنندگان به این اداره نزدیک شدند، کشمکش‌های نسبتا شدیدی با مأموران شوروی پیش آمد.

نام پوتین تاکنون در اسنادی که حاملان کارت عضویت اشتازی را معرفی می‌کنند، ذکر نشده بود.

نظرات بینندگان