arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷

ال گور: آمریکا، عربستان و روسیه به گزارش آب‌وهوایی سازمان ملل توهین کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ال گور معاون بیل کلینتون و برنده صلح نوبل روز سه‌شنبه آمریکا، عربستان و روسیه را به خاطر آنچه «توهین» به گزارش آب‌وهوایی سازمان ملل خواند، به باد انتقاد گرفت.

روز شنبه آمریکا، روسیه، عربستان و کویت با گنجاندن کلمه «استقبال» کشورها از گزارش «پنل بین‌دولتی سازمان ملل درباره تغیرات آب‌وهوایی» مخالفت کرده و به جای آن خواستار گنجاندن «مدنظر قرار گرفتن» این گزارش از سوی کشورها شدند. عبارتی که راه را برای بی‌اعتنایی به این گزارش هموار می‌کند.

برای دهه‌ها دانشمندان سقف افزایش دمای زمین را ۲ درجه سانتی‌گراد تعیین کرده بودند که در توافق آب ‌وهوایی پاریس هم به آن تاکید شد.

با این حال کشورهای سرزمین‌های پست و جزیره‌ها این میزان افزایش را قابل قبول ندانستند.

دو ماه پیش سرانجام نمایندگان کشورهای جهان توافق کردن که حداکثر سقف افزایش دمای زمین تا سال ۲۰۴۰ به میزان ۱.۵ درجه سانتی‌گراد باشد. از این میزان یک درجه زمین گرم‌تر شده و تنها نیم درجه برای رسیدن به این سقف باقی مانده است.

گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که اگر بخواهیم در قرن ۲۱ میزان افزایش دما را تا سقف ۱.۵ درجه ثابت نگه داریم آنگاه باید تا سال ۲۰۳۰ از گاز گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن ۵۰ درصد بکاهیم.

اگر اجماعی در این مورد صورت نگیرد مطابق مقررات سازمان ملل این سند تنظیم نخواهد شد.

ال گور می‌گوید این گزارش «از سوی دولت‌های ایالات متحده، عربستان سعودی و روسیه مورد اهانت قرار گرفت.»

برنده نوبل صلح ۲۰۰۷ تصریح کرد: «سه تولیدکننده بزرگ نفت در این سیاره واژه "ناخوشایند" را به جای استقبال از واقعیات علمی انتخاب کردند.»

کنایه از مستند «یک حقیقت ناخوشایند» که ال گور درباره تغییرات اقلیمی ساخته است.

نظرات بینندگان