arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۱۰۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷

پیشنهاد جدید بنزینی مجلس؛ سهمیه بنزین پول نقد می‎شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور ۱۸ میلیون خودرو داریم و ۶۰ درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی نصیب هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیشنهاد جدید بنزینی مجلس؛ سهمیه بنزین پول نقد می‎شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور ۱۸ میلیون خودرو داریم و ۶۰ درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی نصیب هستند.

علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و علیرضا عبدالله زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست گذاری پنتد (پژوهش‌ها و نوآوری‌های تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک) دانشگاه شریف و مشاور اسبق وزارت رفاه در برنامه «پیشران» در زمینه سوخت و هدفمندی یارانه ها به گفتگو پرداختند.

علی کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست در خصوص دلایل دولت برای حذف کارت سوخت اظهار داشت: اول اینکه اعلام شد سامانه هوشمند سوخت سالانه 20 میلیارد تومان هزینه نگهداری دارد و برای حذف این هزینه، تصمیم به کنار گذاشتن کارت سوخت کردند؛ نکته دوم اینکه سامانه موجود و دو نرخی بودن باعث فساد می شود، در حالی که خاصیت های کارت سوخت بیشتر از هزینه هایی بود که دولت به آن اشاره کرد.

وی افزود: ما باید برای مردم کشور سهمیه تعیین کنیم نه برای خودرو، چون در کل کشور 18 میلیون خودرو داریم و 60 درصد مردم خودرو ندارند و از منافع حاصله بی نصیب هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدلی برای حذف یارانه بنزین و افزایش قیمت مدنظر ما است، گفت: این مدل این است که برای آحاد جامعه یعنی جمعیت 80 میلیون نفری ایران، سهمیه تعیین کنیم و این سهمیه الزاما سهمیه بنزین نیست، بلکه به نوعی اعتباری است که در کارت اعتباری قرار می گیرد و اگر خانوار خودرو داشتند، از بنزین استفاده میکنند و اگر خودرو نداشتند، از مترو و اتوبوس استفاده میکنند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه میتواند تورم زا باشد و برای جلوگیری از این مشکل می توانیم مدتی را مشخص کنیم مثلا یک ماه که این پول قابل برداشت نقدی نباشد و بعد از مدت مشخص، مانده اعتبار را می توانند به صورت نقد استفاده کنند.

علیرضا عبدالله زاده، مدیر گروه توسعه و سیاست گذاری پنتد دانشگاه شریف نیز اذعان داشت: عده ای از کارشناسان و اساتید دانشگاه ها و مراکز اجرایی و پژوهشی دور هم جمع شدند و کاملا غیر سیاسی و خود جوش حرکتی را شروع کردند بر این اساس که چگونه می شود یک طرحی به دولت و مجلس پیشنهاد کرد که بتواند ما را از چاله بیرون آورد.

وی افزود: بعد از مطالعات زیاد و شبیه سازی های انجام شده در نهایت به این نتیجه رسیدند، ضروری است که این یارانه پنهان در حال توزیع در قابل بنزین، باز توزیع شود، به‌طوری‌که از جیب ثروتمند، این تخفیف به جیب فقر برسد، یعنی یک توزیع هدفمند صورت بگیرد.

عبدالله زاده با بیان اینکه این قرائت که کارت سوخت باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف بنزین شد، قرائتی خام است، گفت: تجربه به ما ثابت کرده که کارت سوخت به تنهایی باعث کاهش قاچاق و کاهش مصرف نمی شود.

وی ادامه داد: اگر عده ای می خواهند کارت سوخت را احیا کنند من پیشنهاد میکنم کار کارشناسی انجام دهند، کارت سوخت اگر اختلاف قیمتی نداشته باشد، هیچ کس استفاده نمیکند و از کارت جایگاه استفاده میکنند و باید دو نرخی شود و نرخ دوم نیز قابل توجه باشد.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
1
9
این یعنی اینکه مبلغ پرداختی به مردم سالیان سال ثابت می ماند ولی قیمت بنزین سر به فلک خواهد کشید.دقیقا به مانند حکایت یارانه!شرم کنید آقایان دیگر چقدر از نجابت و ساده دلی این ملت می خواهید سوءاستفاده کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
5
1
باز هم به این شریفی ها
موافقم
شهروند ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
1
5
یعنی به کسی که بنزین لازم ندارد بنزین میدن و کسی که در شهرها اموراتش با حمل و نقل و صرف کردن سوخت میگذرد بنزین لازم را نمیدن! اونوقت میگن این طرح سیاسی نیست! عین یارانه پوپولیستی دولت احمدی نژاد است که مملکت رو به این روز انداخت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
1
1
یعنی واقعا به این شریفی ها کلا به نظر میرسی ایشون اول کمی فکر کنند بهتره بعد صحبت کنند کارشناس محترم اگر جمعیت 80 میلیون هست نباید 80 میلیون خودرو باشه و شما بگی 20 درصد خودرو دارن هر خودرو رو یه خانواده احتمالا استفاده میکنه و با حساب این که بعضی ها دو خودرو دارن 16 میلیون خودرو هر خودرو برتی 3 نفر میشه
نظرات بینندگان