arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷

مخالفت آمریکا با فروش هواپیمای روسی به ایران / اتفاق جدیدی درباره سوخو نیفتاده است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که اتفاق جدیدی در بحث فروش هواپیمای مسافری سوخو (سوپر جت) نیفتاده است، گفت: آمریکایی‌ها با فروش سوخو ۱۰۰ به ایران مخالفت کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مخالفت آمریکا با فروش هواپیمای روسی به ایران / اتفاق جدیدی درباره سوخو نیفتاده است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان این‌که اتفاق جدیدی در بحث فروش هواپیمای مسافری سوخو (سوپر جت) نیفتاده است، گفت: آمریکایی‌ها با فروش سوخو ۱۰۰ به ایران مخالفت کرده‌اند.

مقصود اسعدی سامانی درباره آخرین وضعیت خرید هواپیمای سوخو 100 روسی توسط ایران، اظهار کرد: اتفاق حدید در این رابطه روی نداده است؛ سوخو برای فروش هواپیما به ایران باید از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز بگیرد چون 10 درصد قطعات مورد استفاده در این هواپیما آمریکایی است.

وی یادآور شد: شرکت سوخو قبلا برای دریافت مجوز اوفک جهت فروش هواپیما به ایران اقدام کرده بود که نتیجه نگرفته بودند.

وی ادامه داد:‌این شرکت برنامه تغییرات قطعات را در دستور کار دارد تا میزان قطعات آمریکایی مورد نیاز در تولید هواپیما را به زیر 10 درصد کاهش دهد. در این صورت دیگر نیازی به مجوز اوفک برای فروش هواپیما به ایرن نیست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یکماه پیش (21 آبان‌ماه) با تاکید بر این‌که روسیه اعلام کرده فروش سوخو به ایران منوط به صدور مجوز آمریکاست به تسنیم گفته بود:‌خرید هواپیماهای روسی نیازمند صدور مجوز اوفک از سوی خزانه‌داری آمریکاست.

اسعدی‌سامانی در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه هواپیماهای روسی غیرایمن هستند و نباید از آنها در خطوط هوایی کشور استفاده شود، اظهار کرد: شرکت های هواپیمایی، هواپیمایی را به کار می گیرند که قطعا تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری را داشته باشد ضمن اینکه ایرلاین ها بایستی الزامات قانونی را رعایت کنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ هواپیمایی به کار گرفته نمی شود مگر این‌که سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی آن را تایید کرده باشد، افزود: مهم‌ترین هدف ایرلاین ها این است که در خدمات رسانی به مردم دغدغه و نگرانی در این رابطه نداشته باشند.

وی با بیان این که روس‌ها به عنوان یک گزینه برای خرید هواپیما مطرح هستند، تصریح کرد: آنها فروش هواپیما به ایران را منوط به صدور مجوز اوفک از سوی خزانه داری آمریکا کرده اند. 10 تا 15 درصد هواپیمای سوخو قطعات آمریکایی است و به همین دلیل مشمول مجوز اوفک می شود، در واقع بدون این مجوز امکان فروش هواپیما به ایران وجود ندارد.

وی ادامه داد: مگر این‌که روس ها تغییراتی در تجهیزات و قطعات هواپیما ایجاد کنند تا دیگر برای فروش سوخو به ایران نیازی به مجوز اوفک نداشته باشند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با تاکید بر اینکه به کارگیری هواپیماهای روسی در کشور قطعا منوط به این است که ایمنی آنها توسط سازمان هواپیمایی کشوری تایید شود، گفت: بعد از برجام مذاکراتی برای خرید هواپیما با چینی ها داشتیم اما هواپیمای آنها هنوز به مرحله تولید قطعی نرسیده و از این رو یک گزینه قطعی برای ایرلاین های داخلی نیستند.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان