arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۴۶۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۲۱ آذر ۱۳۹۷

عقب‌نشینی استرالیا از انتقال سفارت به بیت‌المقدس: فعلا یک کنسولگری افتتاح می‌کنیم

برخی منابع خبری گزارش دادند: دولت اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا رای نهایی در مورد انتقال سفارتش در اراضی اشغالی به بیت المقدس داده است، اما در شرایط کنونی صرفا یک دفتر کنسولگری در بیت المقدس افتتاح می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی منابع خبری گزارش دادند: دولت اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا رای نهایی در مورد انتقال سفارتش در اراضی اشغالی به بیت المقدس داده است، اما در شرایط کنونی صرفا یک دفتر کنسولگری در بیت المقدس افتتاح می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شبکه اس بی اس استرالیا در این زمینه نوشت: کابینه اسکات موریسون با تشکیل جلسه در این زمینه با انتقال سفارت کانبرا به بیت المقدس موافقت کرده، اما این اقدام فعلا به تعویق می‌افتد.
براین اساس دولت استرالیا پس از آن که دوشنبه شب کمیته امنیت ملی کانبرا با این تصمیم موافقت کرد، رای نهایی به این موضوع داده، اما احتمالا روز چهارشنبه توسط دولت موریسون رسما اعلام می‌شود.
با این وجود تاکنون دولت استرالیا در این زمینه رسما اعلام موضع نکرده است.
اس بی سی به نقل از منابع سیاسی استرالیا که نام آن‌ها را ذکر نکرد، نوشت: افتتاح کنسولگری در شرایط فعلی به این دلیل است که هزینه انتقال سفارت کانبرا به بیت المقدس ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
این درحالی است که عزت صالح عبدالهادی نماینده فلسطین در کانبرا روز گذشته با دیدگاه دولت موریسون با هرنوع مصالحه برای یافتن جایگزین یا انتقال سفارت استرالیا در اراضی اشغالی به بیت المقدس مخالفت کرد و در مورد عواقب اقدامات احتمالی در این زمینه به کانبرا هشدار داد.
موریسون پس از انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس اعلام کرد که استرالیا نیز موضوع انتقال سفارتش در اراضی اشغالی را مورد بررسی قرارمی دهد.
اظهارات نماینده فلسطینیان پس از آن مطرح شد که روزنامه گاردین استرالیا گزارش داد دولت موریسون دو گزینه را در این زمینه مطرح کرده است اول اینکه یک دفتر کوچک‌تر یا کنسولگری در غرب اورشلیم افتتاح شود در حالی که سفارت در تل آویو باقی بماند.
گزینه دیگر پیشنهادی موریسون به مجلس نمایندگان استرالیا این است که این کشور بیت المقدس را به عنوان محل سفارتش به رسمیت بشناسد، اما این انتقال در آینده انجام شود.
اعلام نظر موریسون در مهرماه سال جاری در مورد احتمال انتقال سفارت استرالیا از تل آویو به بیت المقدس تاکنون با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی روبه رو شد.
علاوه بر مالزی و اندونزی، نمایندگان سیاسی بیش از ۱۳ کشور مقیم استرالیا از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز نسبت به تصمیم اعلام شده کانبرا برای انتقال سفارت، به طور رسمی اعتراض کرده اند.
ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و جوکو ویدودو رئیس جمهوری اندونزی در مهرماه امسال در حاشیه اجلاس آسه آن در نشست‌های جداگانه با موریسون دیدار و در مورد فلسطین با وی گفت: وگو کرده اند.
همچنین تصمیم موریسون در مورد فلسطین درتبعیت کورکورانه از آمریکا، با مخالفت تعداد زیادی از سیاستمداران، نمایندگان مجلس و شخصیت‌های مهم سیاسی و اجتماعی این کشور از جمله مالکوم ترنبول نخست وزیر پیشین نیز رو به رو شده بود.

نظرات بینندگان